راهنمای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا

شرایط تحصیل در اسپانیا - زندگی در اسپانیا - پذیرش تحصیلی اسپانیا - مهاجرت به اسپانیا

مورد تایید وکلای مجموعه

مدت زمان مطالعه 20 دقیقه

دسته بندی: کشور اسپانیا

بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۰

امتیاز دهید:
5/5

اقامت تحصیلی اسپانیا

به گزارش مهاجریست، هزینه تحصیل در اسپانیا:

بویژه در دوره دکترا بسیار پایین است. این موضوع همراه با برخی مزایای بینظیر دیگر باعث شده است تا اسپانیا اخیراً مورد توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در اروپا قرار گیرد. بخشی از این مزایا عبارتند از:
نخست:  امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای با اعتبار و رتبه جهانی بسیار بالا همچون دانشگاه بارسلونا، دانشگاه مادرید، دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا، دانشگاه اتونومای بارسلونا و دهها انستیتو معتبر جهانی وابسته به این دانشگاهها.
دوم: عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی جهت اخذ پذیرش از دانشگاههای اسپانیا (تسلط نسبی به زبان انگلیسی ضروری است).
سوم: امکان تحصیل به زبان انگلیسی تقریباً در تمام زمینه ها در مقطع دکترا و در بسیاری از زمینه ها در مقطع کارشناسی ارشد.
چهارم :امکان گرفتن بورس تحصیلی کامل یا نسبی در دوره دکترا یا کار دانشجویی در تمام مقاطع علیرغم هزینه بسیار پایین تحصیل.
پنجم :دریافت ویزای سه ماهه از سفارت و تمدید و تبدیل آن به اقامت دانشجویی یکساله بلافاصله پس از ورود به اسپانیا (حتی پیش از ثبت نام در دانشگاه) و تمدید آن هر سال یکبار.
ششم : اجازه 20 ساعت کار در هفته در طول تحصیل و صدور آسان آن در بخش امور بین الملل دانشگاه.
هفتم: دریافت ویزای کار دائم در اسپانیا درست 3 سال پس از شروع اقامت دانشجویی در آن.
هشتم: دریافت حق شهروندی و دریافت گذرنامه اسپانیا در صورت رسیدن مدت اقامت دانشجو به 5 سال.
نهم : پژوهشی بودن کل دوره دکتری، عدم گذراندن واحد درسی و عدم نیاز به نوشتن پروپوزال دکترا توسط دانشجو در اکثر موارد (توجه: داشتن پروپوزال در هر حال یک مزیت تلقی میگردد).
دهم:تأیید بلاشرط کلیه مدارک صادره از دانشگاههای اسپانیا (که ما اقدام میکنیم) توسط وزارت علوم ایران.

از سال ۲۰۱۱ میلادی کشور های جزو اتحادیه اروپا دچار رکود اقتصادی شدند که اسپانیا هم از این قاعده مستثنی نیست. کشور اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا در گیر رکود اقتصادی شده است فلذا متقاضیان غیر اسپانیایی که جهت اخذ اقامت کاری در کشور اسپانیا می باشند از شانس کمتری برای اخذ اقامت این کشور دارا می باشند. این نکته کشور اسپانیا دلیلی برای جذب کمتر متقاضیان به این کشور شده است.
تحصیلات ابتدایی در کشور اسپانیا:
در کشور اسپانیا کودکان از ۳ سالگی وارد مهد کودک می شوند . مدت زمان این دوره ۳ سال می باشد که سال آخر برای همگان بصورت اجباری می باشد.
آموزش ابتدایی به مدت ۵ سال می باشد از ۶ سالگی شروع ودر ۱۱ سالگی به پایان می رسد پس از اتمام دوره ی ابتدایی دوره ی متوسطه آغاز می شود که به مدت ۳ سال به طول می انجامد که در پایان آن مدرک( Bachiller ) را دریافت می کنند در صورت تمایل ۱ سال پیش دانشگاهی را برای ورود به دانشگاهی را برای ورود به دانشگاه یا دوره های تشکیلات حرفه ای پشت سر می گذارد.
تحصیلات عالیه در اسپانیا در صورتی امکان پذیر است که بدو ورود به دانشگاه داشتن دیپلم دبیرستان و قبولی در آزمون ورودی الزامی می باشد یا مدرک پیش دانشگاهی را گذرانده باشند.در صورتی که دوره ی پیش دانشگاهی را پشت سر نگذاشته باشید پس ازقبولی در امتحان ورودی و تایید صلاحیت علمی می توانید به دانشگاه راه پیدا کنید.
تحصیل در مقطع لیسانس کشور اسپانیا:
نظام آموزشی کشور اسپانیا بدین صورت می باشد که در مقطع لیسانس دروس به زبان اسپانیایی ارائه شده است تا تمامی رشته های ارائه شده به بان اسپانیایی می باشند.دانشگاه های کشور اسپانیا در زمره دانشگاه های برتر دنیا می باشند.
مقطع لیسانس در کشور اسپانیا ۴ ساله است افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند می بایستی مدرک دیپلم را داشته باشند تا بتوانند در این دوره شرکت کنند . هم چنین این نکته حائز اهمیت است که دوره ۴ ساله لیسانس به زبان اسپانیای تدریس می شود. که بهتر است در ایران این مدرک را کسب کرده و بعد به کشور اسپانیا مهاجرت تحصیلی کند زیرا گذراندن دوره ی کالج زبان اسپانیای در کشور اسپانیا دوره ای است که سفارت را متقاعد و راضی به دادن ویزا به متقاضی نمی کند و حتماَ باید پذیرش در یک مقطع تحصیلی را برای رفتن به سفارت ارائه دهید .
حق کار:
دانشجویان مقطع کارشناسی کشور اسپانیا مجوز کار در محدوده ای ۱۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد .
هزینه های زندگی:
دولت اسپانیا با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار ۱۰ ساعت را داده است . آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۸ تا ۱۰ یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند . 

هزینه زندگی در اسپانیا حداقل ۵۰۰ یورو در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور اسپانیا را داشته باشد قبل از رفتن به اسپانیا و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در اسپانیا است.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور اسپانیا مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان اسپانیایی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی راپیداکنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند ولی با توجه به اوضاع اقتصادی نابسامان کشور اسپانیا شرایط پیدا کردن کار در این کشور بسیار دشوار می باشد.
این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور اسپانیا بسیار دشوار است و طولانی و افراد می بایستی مدت زمان زیادی را در کشور اسپانیا کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس اسپانیایی را بگذرانند.
تحصیل در مقطع فوق لیسانس کشور اسپانیا
دانشجویان با سپری کردن مقطع فوق لیسانس در کشور اسپانیا شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش می دهند.دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور اسپانیا دو ساله است .با توجه به این نکته که دانشگاه های کشوراسپانیا از جمله دانشگاه های برتر دنیا به حساب نمی آیند فلذا مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل نمی باشد.
زبان تدریس:
دروس دانشگاهی کشور اسپانیا به دو صورت اسپانیایی و انگلیسی تدریس می شوند .
متقاضیان به اخذ پذیرش تحصیلی به زبان اسپانیایی ، می بایست مدارک دال بر تسلط به این زبان را قبل از ورود به دانشگاه کسب نمایند . گفتنی است کشور اسپانیا مجوز یادگیری زبان اسپانیایی را در کشور اسپانیا به دانشجویان اعطا نمی نماید .
همان طور که در مطالب قبلی ذکر کردیم متقاضیان می توانند در دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل کنند . افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می بایستی مدرک Ielts 6-6.5 را به دانشگاه ارائه دهند .
حق کار
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور اسپانیا مجوز کار در محدوده ای ۲۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.
هزینه های زندگی:
دولت اسپانیا با توجه به این که به دانشجویان در هفته اجازه کار بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت را داده است . آنها می توانند بابت هر ساعت کار بین ۸ تا ۱۰ یورو را کسب کرده قسمتی از مخارج زندگی خود را پرداخت نمایند . هزینه زندگی در اسپانیا حداقل ۵۰۰ یورو در ماه می باشد که بیشترین هزینه را مسکن در بردارد. 

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در کشور اسپانیا را داشته باشد قبل از رفتن به اسپانیا و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در اسپانیا است.کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور اسپانیا مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان اسپانیای مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی راپیداکنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند .

 این نکته را نیز باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور اسپانیا بسیار دشوار است و طولانی و افراد می بایستی مدت زمان زیادی را در کشور اسپانیا کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاس اسپانیایی را بگذرانند.
تحصیل در مقطع دکترا در کشور اسپانیا:
این دوره ی تحصیلی شامل ۵ سال می باشد که آن به دو دوره ی ۲ ساله که سپری کردن دروس تخصصی و یک دوره ۳ ساله که پایان نامه پژوهشی در مورد یک موضع خاص و دفاع از آن می باشد تشکیل شده است .
کشور اسپانیا همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل ، به دانش جویان در حال تحصیل در مقطع دکترا ، توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان،شرایط ویژه ای را جهت تسهیل طول دوره ی دکترا در این کشور در این کشور فراهم آورده است.
بصورت کلی تحصیلات در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور اسپانیا به ۲ صورت تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه ی دانشگاه را شخصا پرداخت می کند،صورت می پذیرد.
تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاههای کشور اسپانیا می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور اسپانیا می باشد ولیکن در این مطلب شرایط لازم جهت اخذ فرصت تحصیل در مقطع دکترا به همراه اخذ بورسیه تحصیلی می پردازیم.
با توجه به این نکته که کشور اسپانیا برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند،حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهند ، فلذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور اسپانیا در پیش دارند.
در جهت اخذ بورسیه ی تحصیل مقطع دکترا در کشور اسپانیا فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نماید:
۱)در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
۲)اخد مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)
۳)جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.
۴)داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …
۵)داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده،می توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.
زبان تدریس:
بسیاری از رشته های مهندسی در مقطع دکترا در کشور اسپانیا به زبان انگلیسی ارائه میشوند . طول دوره ی یادگیری زبان اسپانیایی برای افراد مبتدی حدودا ۶ تا ۱۰ ماه تخمین میزند .
حق کار:
دانشجویان مقطع دکترا کشور اسپانیا مجوز کار در محدوده ای ۳۰ ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد .
هزینه های زندگی:
هزینه های زندگی در اسپانیا برای دانشجویان به صورت میانگین بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن ، غذا ، رفت و آمد ، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل و در مقطع دکترا در کشور اسپانیا می باشد.

چرا تحصیل در اسپانیا؟
به گزارش مهاجریست، کشور اسپانیابا توجه به جدول آمار شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی، در چند سال اخیر جزو پرجاذبه ترین مناطق توریستی کشورهای جهان محسوب می شود. با توجه به موقعیت اجتماعی افراد، نظرهای متفاوتی راجع به دلیل توریستی بودن این کشور بیان شده است اما در مجموع همه آنها به مزیت های یکسانی اشاره می-کنند که فقط با توجه به دیدگاه¬شان مهمترین عوامل را انتخاب که به اختصار در زیر بیان شده است.
از مزایای مشترک می توان جاذبه های طبیعی، آب و هوای مناسب، تحصیل در معتبرترین دانشگاه ها با کم ترین هزینه، شرایط اقتصادی مناسب و دیگر جاذبه های توریستی در مورد این کشور نام برد.
جاذبه های طبیعی، آب و هوا:
با توجه به قرارگیری کشور اسپانیا در جنوب غربی اروپا و همجوار بودن با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه، سواحل و جزایر بسیار زیبایی در این کشور به وجود آمده که معروف ترین آنها جزایرقناری است که مرکب از هفت جزیره در اقیانوس اطلس می باشد که پایتخت آن لاس پالماس می باشد. 

علاوه بر این جزایر به دلیل آب و هوای تمیز با دمای مناسب در شهر های این کشور نیز شاهد منابع طبیعی زیبایی هستیم که مهم ترین این شهرها بارسلونا ، والنسیا و مادرید می باشند.
تحصیل در دانشگاه های معتبر با کم ترین هزینه:
در شهرهای بزرگ اسپانیا مانند پایتخت آن مادرید و یا بارسلونا و والنسیا دانشگاه های بسیار معتبری با رنکینگ های جهانی زیر 500 وجود دارند که از سراسر دنیا دانشجویان را به سمت خود جذب می کنند:

تحصیل در این دانشگاه ها با مزایایی که نسبت به تحصیل در دیگر دانشگاههای اروپا دارد باعث محبوبیت دوچندان آنها شده است که بی شک مهمترین آن شهریه ناچیز تحصیلات (در صورت بورس شدن) در مقایسه با دیگر کشورهای تراز اول جهان می باشد.

 شاید یک مقایسه ساده هزینه های تحصیل در کشورهایی همانند انگلستان، استرالیا، کانادا و آمریکا شما را به این مهم برساند که عملاً تحصیل بدون داشتن بورس تحصیلی در این کشورها غیر ممکن می باشد.
شرایط اقتصادی:
کشور اسپانیا از نظر تجارت نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طور مثال این کشور بزرگترین تولید کننده و صادر کننده روغن زیتون در جهان است و یا شاید تا به حال این سوال به ذهن شما هم رسیده باشد که چرا برخی از ثروتمندان مانند ستاره های گران قیمت فوتبال جهان، اسپانیا را برای زندگی، تحصیل و کار انتخاب میکنند؟
در کشوری مانند انگلیس آنها مجبورند در پنج سال اول زندگی خود حدود 50 % از درآمدشان را مالیات بدهند در صورتی که در اسپانیا درصد مالیات برای آنها در حدود 24 % می باشد.
آب و هوا:
اسپانیا دارای بهترین آب و هوای اروپا می‌باشد. شاهدی بر این موضوع وجود 320 روز آفتابی در قسمت جنوبی اسپانیا با کمترین میزان بارندگی می‌باشد. همچنین برخورداری از نقاط کوهستانی باعث تعادلی در آب و هوای این منطقه شده است.
مزایای سیستم درمان و بهداشتی:
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور اسپانیا دارای یکی از بالاترین استانداردها و سیستم‌های درمانی در دنیا به‌خصوص برای درمان بیماری‌های خاص، مراقبت‌های ویژه می‌باشد.
سطح بالای زندگی:
کشور اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پیشرفته نظیر انگلستان دارای رفاه اجتماعی بهتر، تفریح بیشتر، میزان جرم و جنایت کمتر و شب‌های زنده بیشتر می‌باشد. روحیه مردم اسپانیا به مراتب شاداب تر از سایر کشورهای اروپایی می‌باشد.
هزینه زندگی:
هزینه زندگی در اسپانیا به مراتب و بطور متوسط بین 20-30 درصد کمتر از سایر کشورهای اروپایی می‌باشد و همین امر باعث گردیده است همواره مردم اسپانیا بخشی از زندگی خود را خارج از خانه طی می‌کنند.
ارزش پولی مناسب:
میزان هزینه و پرداخت برای مالکیت املاک، اجناس، لوازم و سایر دارایی، نسبت به سایر کشورها دارای ارزش مقایسه‌ای بالاتری می‌باشد. بنابراین به نسبت کیفیت، قیمت ها نیز متغیر هستند و فواصل کیفی و کمی زیاد دور نیستند.
سرمایه‌گذاری:
اسپانیا دارای اقتصاد نسبتاً قوی‌تری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی می‌باشد و در حال حاضر دارای رتبه 5 در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری اروپا می‌باشد.

فرصت‌ها و ارزش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور روز به روز در حال پیشرفت می‌باشد.
دسترسی آسان:
سیستم حمل‌ونقل زمینی و هوایی اسپانیا بسیار منعطف، ارزان قیمت و منظم می‌باشد و برای شهروندان و ساکنان اسپانیا فرصت مناسبی را برای سفر و حمل‌ونقل ارائه می‌دهد. اسپانیا دارای فرودگاه‌های مدرن، مجهز و با وسعت بزرگ می‌باشد و حتی شهرهای کوچک در اسپانیا دارای تعداد زیادی پروازهای بین‌المللی به سایرنقاط دنیا می‌باشند.
مردم اسپانیا:
مردم اسپانیا بسیار خون گرم، فعال و پر انرژی هستند. درکل دنیا، مردم اسپانیا به خوشگذرانی، مهمانپذیری و دوستی با سایر مردم جهان معروف هستند. نژادپرستی در کشور اسپانیا دیده نمی‌شود و برای مردم این خطه ملیت، رنگ و نژاد و دین افراد نقشی در کیفیت ارتباط با آنان را ندارد. زندگی با مردم اسپانیا تجربه‌ای کاملاً زیبا پر از خاطرات به یادماندنی خواهد بود.
خرید و فروش با امنیت بالا:
کلیه مراودات اقتصادی نظیر خرید و فروش هرگونه کالا، ملک و … بسیار امن بوده و معمولاً مواردی همانند کلاهبرداری بسیار کم به چشم می‌خورد.

تجارت ها اکثر موفق و نقل و انتقالات مالی فی مابین شرکای تجاری، خریداران و فروشندگان با میانجیگری بانک‌ها و مؤسسات بیمه با سرویس‌های متنوع انجام می‌گردد.
کیفیت زندگی:
کیفیت زندگی در اسپانیا به دلیل وجود سیستم شهروندی مناسب و عدم سیاست زدگی مردم اسپانیا بالا می باشد و همجواری با دریای نیلگون مدیترانه، امکان سفر با کشتی با سایر نقاط اروپا، انجام تفریحات متنوع، هوای بی‌نظیر مدیترانه‌ای و حکومت پشتیبان از جمله عواملی است که اسپانیا محیطی برای زندگی با کیفیت بالا می‌باشد.

 

جالبه بدونی که

گاوبازی یا سنت ماتادورها یکی از فرهنگ‌های رایج و مهم اسپانیاست که در آن فرد گاوباز با لباسی که به زیبایی آراسته شده، وارد زمین می‌شود و با یک گاو نر عصبانی بدون هیچ سلاحی روبرو می‌شود. پارچه قرمز نشانه آن‌هاست و معتقدند با آن گاو را بیشتر عصبانی می‌کنند و هربار هم زنده می‌مانند. این مراسم هرساله در اسپانیا و بسیاری از کشورهای دیگر که فرهنگ اسپانیایی در آن‌ها نفوذ پیدا کرده، برگزار می‌شود. گاوبازی نشانی از بزرگی و قدرت فرد است که هرچه در زمین‌های بیشتری زنده بمانند، ارج و قرب بالاتری هم کسب می‌کنند.
دانستنی ها

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی سیاسی است که از ۲۷ کشور اروپایی تشکیل شده‌است.

 منشا اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا که در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم بین ۶ کشور اروپایی شکل گرفت، باز می‌گردد. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه گذاری کرد.
اتحادیه اروپادر سال ۱۹۹۹ واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که در ۱۵ کشور جایگزین پولهای ملی شده است. اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون شهروند ۳۱٪ تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۰۷ در جهان را تولید کرده‌است. ۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو ناتو می‌باشند.
اتحادیه در حال حاضر بازار واحد مشترکی دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد:  

اتحادیه گمرکی، واحد پول – یورو- که تحت ادارهٔ بانک مرکزی اروپاست ( و تا کنون ۱۲ کشور از ۲۷ کشور عضو آن را پذیرفته‌اند، سیاست مشترک کشاورزی، سیاست مشترک تجارت و سیاست مشترک شیلات. سیاست مشترک خارجه و امنیت نیز به عنوان دومین ستون از سه ستون اتحادیه اروپا شکل گرفت.  

 قرارداد شنگن کنترل روادید را لغو کرد، ایستهای گمرکی نیز در بسیاری از مرزهای داخلی برداشته شد و امکان رفت و آمد شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی، مسافرت، کار و سرمایه گذاری بیشتر شد.
مهمترین نهادهای EU عبارتند از: شورای اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، دادگاه اروپا، کنگره اروپا، شورای اروپا و بانک مرکزی اروپا. اصل و ابتدای پارلمان اروپا بر می‌گردد به دههٔ ۱۹۵۰ و معاهده‌های پایه گذاری، از سال ۱۹۷۹ اعضای این اتحادیه توسط نمایندگان کشورهای عضور انتخاب می‌شوند. هر ۵ سال یکبار انتخابات برگزار می‌شود که شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند در آن شرکت کرده، رای دهند. 

فعالیتهای اتحادیه اروپا اکثر سیاستهای عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهد، از سیاست اقتصادی گرفته تا امور خارجه، دفاع، کشاورزی و تجارت. با این حال، گسترهٔ قدرت آن در حوزه‌های مختلف بسیار متفاوت است.
نمودار مشارکت کشور‌های اروپایی‌ در توافق نامه‌های مهم اروپایی:

رنگ سبز: حوضه پولی‌ یورو، رنگ قرمز: کشورهای عضو پیمان توریستی شنگن، رنگ آبی‌: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، رنگ بنفش: حوزه اقتصادی اروپا، رنگ زرد: انجمن تجارت آزاد اروپا.
کشورهای محدوده شنگن را نباید با کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشتباه نمود: 
کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شنگن اشتباه نمود. برای مثال نروژ و ایسلند بخشی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو محدوده شنگن نیستند.
به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شنگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع انگلستان و ایرلند باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شنگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند.
اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شنگن بشمار می روند.

 برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شنگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شنگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شنگن داخل و خارج میشوند.
26 کشور عضو فعلی محدوده شنگن عبارتند از:
بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش, سوئیس و لیختن اشتاین.
27 کشور عضو اتحادیه اروپا عبارتند از:
بلژیک, بلغارستان, قبرس, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, لهستان, پرتغال, رومانی, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, بریتانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.
15 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز که از پول واحد “یورو” استفاده می کنند عبارتند از:
بلژیک, قبرس, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لوکزامبورگ, مالت, هلند, پرتقال, اسلوانی, اسپانیا, آلمان و اتریش

تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ممتاز بارسلونا:
۱)امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای معتبر جهان همچون دانشگاه ملی بارسلونا، دانشگاه پلی تکنیک بارسلونا، دانشگاه اتونومای بارسلونا و دهها انستیتو معتبر جهانی وابسته به این دانشگاهها.
۲)جهت اخذ پذیرش از دانشگاههای اسپانیا نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست.
۳)تحصیل به زبان انگلیسی مقدور است و تسلط نسبی به زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل کافی است.
۴)علیرغم هزینه بسیار پایین تحصیل در بارسلونا، امکان گرفتن بورس تحصیلی و یا بستن قرارداد کاری با دانشگاه و انستیتوهای وابسته برای دانشجویان مستعد فراهم میباشد.
۵)دانشجو برای کل دوره تحصیل (در هر مقطعی) از سفارت اسپانیا ویزای ۳ ماهه دریافت میکند و سپس براحتی با برگه پذیرش حتی قبل از ثبت نام در دانشگاه می تواند کارت اقامت یک ساله دریافت نماید که این کارت نیز به راحتی قبل از اتمام مدت قابل تمدید می باشد.
۶)در طول تحصیل اجازه دارد به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کند و این اجازه نیز براحتی در بخش امور بین الملل دانشگاه صادر می شود.
۷)در صورت اقامت در اسپانیا به مدت ۳ سال، حتی به صورت اقامت دانشجویی، ویزای کار دائم به فرد اعطا می گردد.
۸)اگر مدت اقامت به ۵ سال برسد، دانشجو به طور خودکار شهروند اسپانیایی محسوب شده، پاسپورت آن کشور را دریافت مینماید.
۹)کل دوره دکتری به صورت انجام پروژه می باشد و دارای واحد تحصیلی نمیباشد و برای دانشجویان دکتری نیازی به نوشتن پروپزال نیست و کل مراحل انجام پروژه توسط استاد مربوطه و دانشگاه انجام می گیرد.
۱۰)از بابت اینکه کل دوره دکترا انجام پروژه میباشد هیچ نگرانی بابت تائید مدرک توسط وزارت علوم ایران برای کسانیکه قصد بازگشت دارند وجود ندارد. همانطور که در سایت وزارت علوم آمده است تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاههایی که از نظر وزارت علوم ایران عالی محسوب می شوند بصورت انجام پروژه هیچ مشکلی ندارد و هر سه دانشگاه بارسلونا و انستیتوهای وابسته به آنها جزو لیست دانشگاههای عالی وزارت علوم ایران محسوب می شوند و هر سه دارای رتبه حدود ۲۰۰ دنیا می باشند.
تحصیلات تکمیلی در اسپانیا:
تحصیلات تکمیلی در اسپانیا از ۲ مقطع تشکیل شده است:

 کارشناسی ارشد (۱ سال) که این زمان می تواند تا ۲ سال نیز ادامه پیدا کند  و دکترا (۳ سال). به موازات تحصیل در گروه، کلاسهای زبان اسپانیایی نیز برای دانشجویان تشکیل می گردد. شرکت در این کلاسها رایگان است و هزینه آن از طرف دولت اسپانیا تامین میگردد. فراگیری زبان اسپانیایی برای افرادی که مایل به دریافت اقامت هستند ضروری نمی باشد ولی بسیار مؤثر است و کمک میکند که شما هر چه سریعتر با محیط جدید و زبان آن آشنا شده، شانس خود برای ورود به بازار کار در این کشور را به حداکثر برسانید.
چگونه اقدام کنید؟
۱)مدارک خود را به شرح زیر آماده کنید: ترجمه رسمی مدرک و ریزنمرات و ساعات درسی واحدهای گذرانده شده در دوره کارشناسی برای مقطع کارشناسی ارشد و ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات و ساعت درسی واحدهای گذرانده شده کارشناسی و کارشناسی ارشد برای مقطع دکتری به زبان اسپانیایی.
 تبصره: مدرک زبان (تافل، آیلتس یا هر مدرک دیگری مانند گواهی گذراندن دوره زبان در مؤسسات آموزشی ایران) که البته این مدرک اجباری نیست ولی می تواند در صورت موجود بودن کمک به اخذ سریعتر پذیرش نماید.
۲)صفحه اول گذرنامه
۳)رزومه تحصیلی و کاری به زبان انگلیسی
4)مدارک خود را با تعیین وقت قبلی به سفارت اسپانیا در کشور محل اقامت تحویل دهید. در بین مدارک، گواهی کارکرد حساب بانکی به اسم دانشجو یا یکی از والدینش در سه ماه گذشته باید ارائه شود. پیشنهاد می شود موجودی شما در پایان از مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال کمتر نباشد.
5)در سفارت معمولا مصاحبه ای صورت نمیگیرد ولی با توجه به بعضی شرایط ممکن است انجام شود .

رشته ها، شهریه، بورس و کار دانشجویی:
در سه دانشگاه بارسلونا و انستیتوهای وابسته تمامی رشته ها و گرایشهای علوم پایه، فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پزشکی و هنر وجود دارد. دوره کارشناسی ارشد ۶۰ واحد اروپایی است که ۳۰ واحد آن کلاس درس و ۳۰ واحد آن پروژه نهایی میباشد. شهریه هر واحد بدون در نظر گرفتن طول مدت تحصیل (۱ سال یا دو سال) ۳۰ یورو می باشد. در مقطع دکتری هزینه تحصیل ۱۵۰ یورو در سال است. در دانشگاههای اسپانیا امکان گرفتن بورس تحصیلی و یا بستن قرارداد کاری در دانشگاه برای دانشجویان مستعد بسیار بالاست و این مبلغ از ۶۰۰ یورو تا ۱۲۰۰ یورو در ماه می باشد. 

در این کشور بورسهای تحصیلی متنوعی وجود دارد و همچنین در دانشگهای اسپانیا جهت انجام پروژه های تحقیقاتی قرارداد کاری با دانشجویان بسته می شود که هر کسی با توجه به ویژگیهای شخصی خود میتواند جهت استفاده از این بورسها و قرارداد ها اقدام نماید.
هزینه زندگی و امکان کار:
هزینه زندگی در بارسلونا با توجه به اینکه یک شهر کاملاً بزرگ و توریستی میباشد و امکانات زیادی دارد در مقایسه با کشورهای دیگر اروپا بسیار پایین است. یک اتاق در منطقه خوب بارسلونا که همان منطقه دانشگاهی میباشد ۳۰۰-۲۵۰ یورو در ماه (به همراه هزینه آب و برق و گاز) است.

 هزینه خوراک و پوشاک بطور متوسط برای هر نفر ماهیانه ۲۰۰-۱۵۰ یورو میباشد. کل هزینه یک نفر در بارسلونا با امکانات یک شهر بزرگ و توریستی ۵۰۰-۴۰۰ یورو میباشد که با این مبلغ یک نفر به راحتی می تواند زندگی نماید. امکان کار در خارج از محیط دانشگاه نیز وجود دارد و حقوق متوسط برای کارهای پاره وقت (۴ ساعت در روز به غیر از شنبه و یکشنبه که تعطیل است ) ماهیانه ۶۰۰  یورو میباشد و هیچ مشکل قانونی برای کار دانشجویان وجود ندارد.
خدمات ما:
هزینه ای که پرداخت میکنید بسته به خدمات مورد نیاز متغیر خواهد بود. اگر پذیرش صادر نگردد پس از کسر یکصد یورو مابقی عودت داده میشود.

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

شرایط تحصیل در فرانسه چگونه است؟

دوره دبستان 5 ساله است و پس از آن 4 سال و سپس 3 سال دوره دبیرستان وجود دارد ، به طور کلی برای اخذ مدرک دیپلم در کشور فرانسه 12 سال زمان نیاز است.

آیا امکان کار در حین تحصیل در فرانسه وجود دارد ؟

بله. دانشجویان مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر تحصیل به ترتیب 10 ، 20 و 30 ساعت در هفته حق کار دارند و به ازای هر ساعت کار 7 تا 10 یورو حقوق دریافت می نمایند.

آیا امکان گرفتن ویزای همراه برای همسر و فرزندان دانشجو تحصیل در کشور فرانسه وجود دارد؟
بله، همسر و فرزندان زیر سن قانونی دانشجو می ‌توانند همزمان با دانشجو درخواست ویزای همراه بدهند و همزمان با هم وارد خاک کشور فرانسه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را فالوو کنید!

هر هفته لایوهای مختلفی با ایرانی های سراسر ایران داریم براتون تا بتونید برای مهاجرت بهترین انتخاب رو داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای