به ایتالیا سرزمین هنر خوش آمدید...

راهنمای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و دریافت اقامت

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور ایتالیا
بروزرسانی: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

تحصیل در ایتالیا (راهنمای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا)

تحصیل در ایتالیا می تواند بهترین فرصت برای یادگیری و افزایش دانش در بهترین دانشگاه های جهان با استانداردهای اروپا باشد. در کشور ایتالیا به آسانی تحصیل کنید و پس از آن وارد بازار کار اروپا شوید. در ادامه این مقاله به معرفی انواع روش های اخذ اقامت تحصیلی ایتالیا و هزینه های زندگی در ایتالیا می پردازیم پس با مهاجریست همراه باشد.

فهرست مطالب راهنمای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

معرفی کلی کشور ایتالیا

ایتالیا (بهایتالیایی: Italia) با نام رسمیجمهوری ایتالیا (بهایتالیایی: Repubblica Italiana) کشوری است که دراروپای جنوبیقرار گرفته و پایتخت آن شهر تاریخی ماست. این کشور یکی از قدرت‌های اصلیاقتصادیِجهانو هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظرتولید ناخالص داخلی است.           

کشور ازشبه‌جزیره ایتالیاو دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانهتشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوریتوسعه‌یافتهاست و جزوگروه هشتبه‌شمار می‌آید. گروه هشت یا جی هشت به قدرت‌های صنعتی گفته می‌شوند       

کشور ایتالیا به دلیل شکل ظاهری قلمرو آن به کشور چکمه معروف است. در مستند کشور ایتالیا مهاجریست مطالب جالب و عجیبی درباره این کشور فوق العاده بیان شده است که پیشنهاد میکنیم لذت تماشای این مستند کوتاه را از نمایشخانه مهاجریست از دست ندهید.

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی کشور ایتالیا

تحصیل در ایتالیا چالش های مختلفی را به همراه خود دارد لذا کسانی که قصد مهاجرت به کشور ایتالیا را دارند می توانند با اخذ پذیرش دانشگاه های کشور ایتالیاو ورود به دانشگاه های ایتالیا مسیر را برای خود هموار کنند.   

جالب است بدانید یکی از راه های اخذ اقامت کاری و اقامت دائم ایتالیا تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا می باشد. در ادامه راهنمای تحصیل در ایتالیا به هزینه های مختلف دانشگاه های ایتالیا می پردازیم.    

متوسط هزینه های تحصیل در ایتالیا سالانه حدود 12000 – 13000 یورو  می باشد. این موضوع کاملا بستگی به دانشگاه و رشته انتخابی شما دارد. به این موضوع توجه داشته باشید عموما در تمامی کشورها رشته های مدیریتی هزینه بیشتری نسبت به سایر رشته ها داشته و از طرف دیگر رشته های پزشکی در ایتالیا نیازمند قبولی در آزمون آیمت (IMAT) می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا درمقطع کارشناسی:

۱. ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات

۲. ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات

۳. اخذ مدرک زبان ایتالیایی از سفارت ایتالیا

۴. اخذ مدرک زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی ها:

برای صدور ویزای دانشجویی ایتالیا سفارت ایتالیا شرایطی را در نظر گرفته که دانشجو باید آن را داشته باشد. برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شخص متقاضی باید در کلاس های زبان ایتالیایی در سفارت ایتالیا شرکت نموده و پس از اخذ نمره قبولی در خواست اخذ ویزا نماید. مدت این کلاس ها 3 ترم می باشد و در هر ترم، یک کتاب ایتالیایی تدریس می شود. هر ترم 33 جلسه 2 ساعته می باشد.

برای صدور مجوز جهت ویزای تحصیلی ایتالیا و تحصیل در ایتالیا شما باید در امتحانات پایانی هر ترم نمره قبولی را اخذ کرده بعد برای صدور ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نماید. مجموعه مهاجریست با داشتن سالها تجربه در امور مهاجرتی و حضور وکلایی مجرب، شما برای راه یابی به دانشگاه های کشور ایتالیا یاری می نماید .

تحصیل در کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

اشخاصی که در کشور ایتالیا قصد ادامه تحصیل دارند می توانند پس از اخذ مدرک کارشناسی ، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که هزینه های تحصیل در کشور ایتالیا در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد حدود 13000 یورو تا 14000 یورو می باشد که همان طور که قبل تر گفتیم بسته به دانشگاه و رشته انتخابی شما ممکن است تغییر کند.

هزینه های زندگی در ایتالیا

هزینه های زندگی در ایتالیا اجزا مختلفی دارد که در ادامه راهنمای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به برخی از آنها می پردازیم. این هزینه ها شامل بیمه (پرداخت سالانه) ، اجاره خانه یا پانسیون در ایتالیا (پرداخت ماهانه) ، خوراک ، سرویس های خدمات (شارژ ساختمان ، اینترنت و…) ،  حمل و نقل ، ورزش و تفریح و… می شود.

به طور متوسط هزینه های یک فرد مجرد (دانشجو) در شهر زیبای رم ماهانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو می باشد. البته به این موضوع دقت داشته باشید که میزان هزینه های شما در شهرهای کم جمعیت تر ایتالیا تا ۴۵۰ یورو در ماه میتواند کاهش یابد چرا که اجاره در سایر شهرها کاهش می یابد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا

۱. ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات

۲. ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات

۳. ترجمه مدرک کارشناسی و ریز نمرات

۴. مدرک زبان ایتالیایی

۵. اخذ مدرک زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی ها

برای صدور ویزای دانشجویی سفارت ایتالیا شرایطی را در نظر گرفته که دانشجو باید آن را داشته باشد. برای اخذ ویزای تحصیلی در کشور ایتالیا شخص متقاضی باید در کلاس های زبان ایتالیایی در سفارت ایتالیا شرکت نموده و پس از اخذ نمره قبولی در خواست اخذ ویزا نماید. هر ترم 33 جلسه 2 ساعته می باشد.

 مدت این کلاس ها 3 ترم می باشد و در هر ترم، یک کتاب ایتالیایی تدریس می شود.شما باید برای اخذ مجوز جهت صدور ویزای تحصیلی کشور ایتالیا در امتحانات پایانی هر ترم نمره قبولی را اخذ کرده بعد برای صدور ویزای تحصیلی اقدام نماید. مهاجریست با داشتن سالها تجربه در امور ومهاجرتی و حضور وکلایی مجرب شما برای راه یابی به دانشگاه های کشور ایتالیا یاری می نماید .

اگر شما تمایل مهاجرت به کشور ایتالیا را دارید می توانید با مهاجریست تماس حاصل نمایید تا وکلای ما با افتخار شما را در این امر یاری رسانند.

یه توصیه برادرانه به تو دوست عزیز​

حتما قبل از مهاجرت به هر کشوری حداقل یک سفر تفریحی به آن جا بروید تا بیشتر با فرهنگ و مردم آنجا آشنا شوید.​
نکته کلیدی

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دکترا

کسانی که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند با در دست داشتن مدرک تحصیلی خود و می توانند برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکتری اقدام نمایند. دانشجو اگر شرایط اخذ بورس تحصیلی را داشته باشد در نهایت پس از تحصیل می تواند درخواست اقامت کاری ایتالیا دهد و در نهایت به اقامت شخص منتهی می شود.

مدرک زبان ایتالیایی از کالج های زبان ایتالیایی

سفارت ایتالیا برای صدور ویزای دانشجویی شرایطی را در نظر گرفته که دانشجو باید آن را داشته باشد. برای اخذ ویزای تحصیلی در کشور ایتالیا شخص متقاضی باید در کلاس های زبان ایتالیایی در سفارت ایتالیا شرکت نموده و پس از اخذ نمره قبولی در خواست اخذ ویزا نماید. مدت این کلاس ها 3 ترم می باشد و در هر ترم، یک کتاب ایتالیایی تدریس می شود. هر ترم 33 جلسه 2 ساعته می باشد.

برای صدور مجوز جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شما باید در امتحانات پایانی هر ترم نمره قبولی را اخذ کرده بعد برای صدور ویزای تحصیلی اقدام نماید.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در ایتالیا و اعزام دانشجو به کشور ایتالیا از مشاوره تلفنی رایگان مهاجریست بهره مند شوید.

برخی از دانشگاه های ایتالیا

نام دانشگاه

نام اصلی

مرکز فرماندهی

نوع

دانشجو

تاسیس

دانشگاه پلی تکنیک مارچه

دانشگاه پلی تکنیک مارچه

آنکونا

عمومی

15،861

1959

دانشگاه دره آستا

دانشگاه واله داستا

آستا

عمومی

1،239

2000

دانشگاه باری

دانشگاه باری

باری

عمومی

51،167

1925

دانشگاه پلی تکنیک باری

پلی تکنیک باری

باری

عمومی

10،101

1990

دانشگاه برگامو

دانشگاه برگامو

برگامو

عمومی

15،198

1968

دانشگاه بولونیا

Alma Mater Studiorum – دانشگاه بولونیا

بولونیا

عمومی

77،691

1088

دانشگاه آزاد بوزن-بولزانو

دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano / دانشگاه آزاد بوزن

بولزانو

عمومی خصوصی

2،812

1997

دانشگاه برشیا

دانشگاه برشیا

برشیا

عمومی

14،466

1982

منبع جدول: wikipedia

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

مهم ترین ددلاین های اقدام برای دانشگاه چه زمان هایی است؟

مقطع لیسانس و رشته های پزشکی – داروسازی

 اخذ پذیرش در مقطع لیسانس یا ثبت نام جهت شرکت در ازمون های رشته های مرتبط با گروههای پزشکی و داروسازی دانشگاههای ایتالیا تنها یکبار در هر سال تحصیلی است و شروع کلاسها در ماه سپتامبر-اکتبر (شهریور-مهرماه)و به صورت زیر می باشد:

– شروع بازه زمانی اخذ پذیرش ازاول ژانویه(دی ماه ) تا نهایتا اواخر ماه ژوین(خرداد ماه) هرسال

– شروع بازه زمانی تشکیل پرونده ویزا از اوایل ماه مارچ (فروردین ماه) تا اوایل ماه جولای(تیرماه) هرسال

مقطع فوق لیسانس

ترم پاییز:

– شروع بازه زمانی اخذ پذیرش ازاول اکتبر(مهر ماه ) تا نهایتا اواخر ماه ژوین(خرداد ماه) هرسال

– شروع بازه زمانی تشکیل پرونده ویزا از اوایل ماه مارچ (فروردین ماه) تا اوایل ماه جولای(تیرماه) هرسال

ترم بهار:

– شروع بازه زمانی اخذ پذیرش ازاول ژوین(خرداد ماه ) تا نهایتا اواخر ماه سپتامبر(شهریور ماه) هرسال

– شروع بازه زمانی تشکیل پرونده ویزا از اوایل ماه اکتبر (مهر ماه) تا اواخر ماه دسامبر(اواسط اذرماه) هرسال

مقطع دکترا

– شروع بازه زمانی اخذ پذیرش ازاول فوریه(بهمن ماه ) تا نهایتا اواخر ماه نوامبر(ابانماه) هرسال

– شروع بازه زمانی تشکیل پرونده ویزا از اوایل ماه اکتبر (مهر ماه) تا اواخر ماه دسامبر(اواسط اذرماه) هرسال

بورسیه استانی(جهان سوم)

شروع بازه زمانی اقدام اخذ بورسیه از اوایل ماه می(اردیبهشت ماه ) تا نهایتا اواخر ماه سپتامبر (شهریورماه) هرسال

متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو در ایتالیا چقدر است؟

به طور کلی هزینه زندگی در کشورهای مختلف کاملا بستگی به سبک زندگی افراد دارد برای مثال یک نفر علاقمند به زندگی درخوابگاه های دانشجویی است تا بتواند با فرهنگ های مختلف هم دانشگاهی های خود آشنا شود اما برخی نیز هستند که اصلا روحیه زندگی اشتراکی با افراد دیگر را ندارند و باید به طور مستقل برای خود سوئیت یا خانه تهیه کنند. اما درباره هزینه های زندگی ایتالیا اگر بخواهم بگویم به طور متوسط بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو هزینه زندگی شما در ماه خواهد بود. این مبلغ شامل اجاره سوئیت ، هزینه خورد و خوراک ، اینترنت و تلفن ، حمل و نقل و… می شود.

جهت بررسی دقیق تر ریز هزینه های زندگی در ایتالیا اینجا کلیک کنید.

آیا امکان افتتاح حساب بانکی برای ایرانیان در کشور ایتالیا وجود دارد؟

از آنجایی که شما قرار هست به عنوان یک دانشجو به ایتالیا بروید حق افتتاح حساب دارید البته لازم به ذکر است که این کار سختی های خودش را دارد و باید قبل از افتتاح حساب قوانین بانک مرتبط را مطالعه کنید.

همچنین میتوانید از خدمات افتتاح حساب بین المللی مهاجریست نیز استفاده نمایید لذا درصورت تمایل با تیم مشاوره ما تماس حاصل فرمایید.

آیا پرواز مستقیم از ایران وجود دارد؟ مدت زمان پرواز تا رم پایتخت ایتالیا چه میزان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خوشبختانه پروازهای مختلفی روزانه از تهران به مقصد رم حرکت می کنند اما به دلیل طولانی بودن مسیر حداقل یک توقف در طول راه خواهید داشت که عموما این توقف در کشور ترکیه انجام میشود. مدت زمان کلی پرواز از حدود ۵ ساعت شروع می شود.

آیا می توان در ایتالیا شغل مناسبی پیدا کرد؟

یکی از مهم ترین مسائلی که حتما باید قبل از مهاجرت به ایتالیا درنظر بگیرید میزان بیکاری در این کشور است. شما به سختی میتوانید شغل مناسبی در ایتالیا پیدا کنید و این موضوع ممکن است خیلی برایتان حیاتی باشد که پس از پایان تحصیل امکان پیدا کردن شغل بسیار سخت بوده و اکثر مهاجرین پس از تحصیل در ایتالیا برای پیدا کردن شغل مناسب به سایر کشورها مهاجرت می کنند.

آیا ایتالیایی ها مردمان نژادپرستی هستند؟

حتما میدانید که ایتالیا یکی از توریستی ترین کشورهای اروپایی هست لذا سالانه هزاران و حتی میلیون ها توریست به این کشور سفر می کنند به همین منظور مردم با مهاجرین بسیار خوش برخورد هستند و رفتار نژادپرستانه ای نخواهند داشت. (توجه به این نکته الزامیست که قطعا در تمامی کشورها عده بسیار اندکی هستند که ممکن است اعتقادات و تعصبات خاصی بر کشور خودشان داشته باشند.)

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای