راهنمای مهاجرت به تایلند

مهاجرت به تایلند

تایلند در یک نگاه

تایلند کشوری است پادشاهی در جنوب شرقی آسیا .کشور بودایی تایلند که قرن ها با نام سیام (Siam) شناخته می شد، شاهراه مذهب، فرهنگ و مهاجرت آسیای جنوب شرقی بوده است. تایلند کنونی در سال ۱۲۳۸ ایجاد شده و برخلاف کشورهای منطقه، هیچگاه مستعمره و تحت سلطه قدرت های اروپایی نبوده است. کلمه تای (Thai) به معنی آزادی است و تایلند یعنی سرزمین آزادی ها. در اوایل قرن ۱۴، تایلندی ها شهر کوچکی را در سوخوتای بنا کرده و در اواسط این قرن نیز آنجا را به پادشاهی مستقل تایلند تبدیل کردند که پیدایش زبان، فرهنگ و معماری این کشور هم متعلق به همین دوره است. مردم تایلند، علاوه بر تایلندی های بومی این کشور، از نژادهای مختلفی از جمله چینی، لائوسی، مالزیایی ، پارسی و هندی هستند.
بزرگترین گروه غیرتایلندی ها را چینی ها تشکیل می دهند که نقش قابل توجهی در تاریخ این کشور داشته اند. تایلند محل تلاقی دو فرهنگ بزرگ آسیا یعنی چین و هند است. در زندگی روزمره تایلندی ها، فرهنگ چینی ها اضافه شده در صورتی که فرهنگ تایی عمدتا بودایی و برهمایی است. هند نفوذ قوی در فرهنگ تایی دارد. فرهنگ تایی می تواند به سه جزء فرهنگ زبانی، فرهنگ سلطنتی و فرهنگ سنتی تقسیم شود.
زبان تایلندی یکی از قدیمی ترین زبان ها در شرق، زبان رسمی این کشور است و بیشتر مردم تایلند به این زبان صحبت می کنند و در این کشور گویش های قومی و منطقه ای بسیاری در نقاط مختلف این کشور وجود دارند.
تایلند در جنوب شرق آسیا، بین کشورهای هند و چین می باشد و از شمال به خلیج تایلند و از شرق به دریای آندامان منتهی می شود. تایلند با مالزی در جنوب، با میانمار (برمه) در شمال غربی، با لائوس در شمال شرقی و با کامبوج در جنوب شرقی هم مرز است. این کشور تنها راه ارتباط زمینی میان دو کشور مالزی و سنگاپور است و راه ارتباطی با سایر کشورهای آسیا نیز از طریق تایلند است. مساحت تایلند در حدود 510 هزار کیلومتر مربع و طول سواحل آن بیش از ۳000 کیلومتر است. این کشور ۷۶ ایالت دارد و بانکوک که پایتخت آن است، تقریبا در مرکز آن و در کنار رودخانه چائوپرایا واقع شده است.
سفر به تایلند در هر زمانی خوشایند است، اما بهترین فصل از نظر کم بودن گرما و باران، بین ماه های نوامبر تا فوریه که فصل سرمای تایلند می باشد، است. دمای هوا در این فصل از روزها تا شب ها بین ۲۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد تغییر می کند و رطوبت هوا 66 درصد است. پس از آن فصل گرما آغاز می شود که گرمترین ماه آن، ماه آوریل است.
واحد پول تایلند بات (Baht) است و اسکناس های تایلند از بیست تا هزار بات متغیر است و در روی تمامی آنها تصویری از پادشاه کنونی تایلند به همراه نمادهای دیگری همچون مهر سلطنتی وجود دارد.
یکی از دلایل توریست برای سفر به این کشور تنوع غذایی بالای آن است چرا که گردشگران تمایل به تست انواع غذاهای جدید داشته و در تایلند تنوع غذای تایلندی بسیار زیاد و در کنار آن نیز انواع غذاهای هندی، اردنی، ایرانی، اروپایی، چینی و بسیاری از کشورهای دیگر، قابل شهود است. در تایلند اهل هر کجایی که باشید می توانید با جستجوی خیلی کوتاه غذای مورد علاقه خود را یافته و میل فرمائید.
در تایلند هر نوع میوه ایی را که مایل باشید، می توانید یافت کنید. با مراجعه به یک فروشگاه تنوع محصولات کشاورزی و میوه ها به وفور یافت می شود. برخی از این میوه ها عبارتند از موز، نارگیل، خربزه، انگور، نارنگی، هندوانه، لانگن، لیچی، منگوستن، آناناس، گریب فروت، رمبوتان، سیب سرخ و …
حمل و نقل عمومی در تایلند در انواع مختلف تاکسی، قطار هوایی، مترو، موتور سیکلت، اتوبوس و قایق موجود است، که هر کدام از آنها در شرایط مختلف کاربردهای فراوانی دارد.

راهنمای مهاجرت به تایلند

استانها

تقسیمات کشوری: ۷۶ استان – که هر استان به بخش (amphoe = district)، زیربخش (tambon = sub-district)، و دهکده (Muban = Village) تقسیم می شود.
شهرهای توریستی

بانکوک – پاتایا – پوکت – جزیره کو سامویی – چیانگ مای

آب و هوای تایلند (thailand-weather)

چون تایلند به دریا نزدیک است بشتر مواقع دارای یک آب هوای معتدل می باشد کشور تایلند در موقعیت استراتژیکی جنوب شرقی آسیا قرار داشته و بسیار حاصلخیز می باشد. شمال کشور کوهستانی و دارای جنگلهای بسیاری است و نواحی مرکزی آن پوشیده از شالیزارهای سرسبز برنج است. قسمت غرب و شرق سرزمین دارای باغهای میوه، درختان کائوچو، جنگلهای همیشه سبز و ساحل شنی سفید است.علاوه بر آن دارای جزایر بسیاری است که هر کدام، گویی تصویری از بهشت را برای گردشگران به نمایش می گذارد. اما بهترین فصل تایلند از نظر کم بودن گرما و باران در تایلند، بین ماه های نوامبر تا فوریه و در فصل سرماست. دمای هوا تایلند در این فصل روزها ۲۸ درجه سانتیگراد و شب ها ۱۲ درجه سانتیگراد است و هوا کم ترین رطوبت را دارد. پس از آن فصل گرما آغاز می شود که آوریل گرمترین ماه آن است و جشن آب در تایلند نیز به همین دلیل در نیمه این ماه برگزار می شود.

آب و هوای تایلند سه فصل مشخص دارد:

فصل گرم وخشک در تایلند :از فوریه ( دومین ماه سال 13 بهمن تا 11 اسفند) تا می (12 اردیبهشت تا 11خرداد)، میانگین دمای ۳۴ درجه، رطوبت ۷۵ درصد.

فصل بارانی و آفتابی در تایلند : از ژوئن( 12خرداد تا10تیر) تا اکتبر (10 مهر تا 10 آبان) ، میانگین دمای ۲۹ درجه، رطوبت ۸۷ درصد.

فصل سرد در تایلند : از نوامبر (11آبان تا 10 آذر)تا فوریه دومین ماه سال 13 بهمن تا 11 اسفند) ، میانگین دما تا زیر ۲۰درجه، کاهش رطوبت.

راهنمای مهاجرت به تایلند

فرهنگ و آداب ورسوم تایلند

هر خارجی به محض ورود به تایلند چیزی که همیشه می بیند این مرهم قرن ما یعنی لبخند است .خنده و یا لبخند بدون مقدمه شاید در کشورهای دیگر با تعجب و یا فکر غلطی برای مخاطب باشد ولی در تایلند خنده ولبخند بخشی از طبیعت انسان های این دیار را تشکیل داداه است.لبخند تایلندی ها معانی مختلفی دارد.تایلندی ها اگر خوشحال باشند می خندند. برای عذرخواهی نیز از لبخند استفاده می کنند. برای تشکر نیز لبخند می زنند. در صورت خجالت زدگی خنده ی مخصوص خود را دارند که نشانگر شرمندگی است.خنده ی دیگری که بعضا تایلندی ها در مواقعی که مشکل دارند و یا عصبانی هستند می کنند که این عمل باعث می گردد که بعدا پشیمان نباشند و یا احتمالا حرف بدی را به کسی نگفته باشند.

تایلندی ها بسیار میهمان نواز هستند اما در عین حال فاصله طبقاتی برای آنها مهم است. آنها انسان هایی صبور و اهل مدارا بوده و از رفتارهای تند و توهین آمیز دوری می کنند. هنگام بازدید از معابد یا کاخ پادشاهی ،گردشگران باید لباس مناسب و نسبتا پوشیده ای به تن داشته و بدون کفش وارد این آثار باستانی شوند.
فرهنگ تایلندی ریشه در فرهنگ هند دارد و دوران طلایی آن به زمان پادشاهی آیوتایا باز می گردد که آثار تاریخی بی نظیر و هم چنین رقص و نمایش تایلندی بر جای گذاشته است .
تایلندی ها همگی علاوه بر نام اصلی خود، دارای نام غیررسمی و معمولا کوتاهی نیز هستند که با آن یکدیگر را صدا می زنند. تایلند کشور بودایی است که در آن تصاویر بودا مقدس شمرده می شوند . مجازات توهین به مقدسات زندان است حتی اگر توریست خارجی مرتکب این عمل شود .
دست زدن به سر افراد یا اشاره با پا به چیزی، در این کشور بسیار بد شمرده می شود زیرا تایلندی ها سر را مقدس ترین و پا را پست ترین بخش بدن می دانند. کتاب ها از جمله اشیای پر ارزش برای آنها به شمار می روند بنابراین نباید آنها را روی میز سر داده یا روی زمین قرار داد .
در کشور تایلند، رنگ های مختلف نشانگر روزهای هفته هستند. زرد رنگ روز دوشنبه است و ازجایی که پادشاه کنونی در این روز متولد شده است، رنگ زرد نیز رنگ سلطنتی است و وجود پرچم هایی به این رنگ در سراسر کشور، نشانگر حمایت گسترده تایلندی ها از پادشاهی است.
مردم تایلند رابطه ای نزدیک با فیل ها دارند و این حیوانات جایگاه بالایی نزد این مردم دارند. اهمیت فیل ها در نمادین بودن آنها برای پادشاهی، مذهب و ملت است زیرا در تاریخ و افسانه های مردم تایلند، این حیوانات همواره نقشی برجسته داشته اند .

احترام به بودا و مقدسات

هنگام بازدید از معابد و مجسمه های بودا ٬ داشتن رفتار و پوشش مناسب مهم است شما نباید لباس شنا پوشیده باشید حتی اگر گرما آزار دهنده باشد. قبل از ورود به اماکنی که دارای تصویر یا مجسمه ای از بودا باشند باید کفشها را در آورد. زنان نباید به راهب ها و وسایل آنها دست بزنند.هنگام عکس انداختن نباید دست یا پا را به هر نوع مجسمه بودا تکیه داد. و حتی با پا بطرف مجسمه ها اشاره نکنید چون در تایلند بدترین توهین اشاره با پا بطرف یک شخص یا چیز است.بازدید از مساجد مسلمانان تایلند ٬ مادامیکه مراسم مذهبی در آن برگزار نمیشود آزاد است. اما هنگام بازدید باید لباس مناسب داشت مردان باید با کلاه و زنان باید با شال موهای خود را بپوشانند.

غذای تایلندی

غذاهای تایلند به دلیل قرار گرفتن این کشور در میان چین و هند، آمیزه ای از غذاهای این دو کشور است. غذا در تایلند وعده مشخصی ندارد و معمولا بخارپز شده یا تفت داده می شود. برخی از موادی که در آشپزی تایلندی بسیار رایج هستند عبارتند از: سیر، ‌فلفل قرمز، برگ لیمو، شیر نارگیل، تمر هندی، زنجبیل، فلفل سیاه، ریحان، زردچوبه، زیره سبز، آب لیمو و سس ماهی.

غذای اصلی تایلند، برنج به ویژه برنج سفید است که تقریبا در همه وعده های غذایی استفاده می شود. پس از آن رشته، کاری، و نیز ماهی و میگو در غذاهای این کشور به وفور یافت می شوند. دلیل آن نیز وجود خلیج تایلند و هم چنین رودخانه های بسیار است که وابستگی غذاهای تایلندی را به موجودات و گیاهان دریایی نشان می دهد.
آشپزی سنتی تایلند معمولا به شکل آب پز، کباب کردن یا پختن بوده اما در طول سال ها با تاثیر از چینی ها، سرخ کردن و تفت دادن هم وارد آن شده است. فلفل را هم پرتغالی هایی که در قرن هفدهم از امریکای جنوبی به تایلند آمدند، با خود به همراه آوردند.
در تایلند غذا یکباره و با هم سرو می شود. غذای مناسب تایلندی شامل سوپ، خوراک کاری با ادویه یا سالادی ادویه دار، سس همراه با ماهی و سبزیجات می شود. اما اگر سوپ ادویه دار باشد، غذایی بدون ادویه را جایگزین کاری می کنند زیرا باید هارمونی طعم و ترکیب در هر غذا و هم چنین میان تمام غذاها با هم وجود داشته باشد. در کنار این غذاها معمولا سالادی تند و چندین سس مختلف برای انواع این غذاها و نیز دسری شیرین و یا میوه های تازه وجود دارند.

جشن های سالانه در تایلند

کم پیش می آید که در بانکوک باشید و جشن یا فستیوالی به مناسبتی برگزار نباشد! تایلند در طول سال، شاهد چندین جشن زیبا به مناسبت های مختلف است که بعضی از آنها نیز جزو تعطیلات رسمی کشور هستند. تایلندی ها از آنجا که علاقه زیادی به جشن و شادی دارند، از هر فرصتی حتی کریسمس، برای برگزاری جشن های ملی استفاده می کنند به طوری که سال نو را در تایلند سه بار جشن می گیرند: سال نو میلادی در ژانویه، سال نو چینی در فوریه و سال نو تایلندی در آوریل. بیشتر جشن ها ملی نیز در فصل خنک که بین ماه های نوامبر تا فوریه است، برگزار می شوند.

جشن آب در تایلند

جشن سال نو تایلندی، در ۱۳ آوریل هر سال برگزار می شود و ۳ روز به طول می انجامد تا ۱۵ آوریل که نخستین روز سال جدید است. واژه Songkran در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است و علت نامگذاری آن حرکت خورشید در منطقه البروج است. در این روز همچنین جشن آب برگزار می شود که در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تایلند، این آب بداقبالی را از آنها شسته و دور می کند. این سنت در جامعه تایلندی بسیار باارزش است. در روز جشن اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ریختن آب خوشبو برروی دست های آنها نشان دهند و در مقابل از دعای آنها برای خوش بختی و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر این روز پس از ادای احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پیر و جوان به یکدیگر آب می پاشند. معروف ترین جشن آب، در ایالت چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می شود که مردم زیادی در این روزها از مناطق مختلف کشور برای شرکت در این جشن به چیانگ مای می روند.

جشن ماه کامل در تایلند

یکی از زیباترین و محبوب ترین جشن های تایلند لوی کراتونگ نام دارد. این جشن هر سال در روز ماه کامل از دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار می شود که در تقویم میلادی معمولا روزی از ماه نوامبر است. لوی به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است. در شامگاه این روز بسیاری از مردم به کانال یا رودخانه نزدیک محل سکونت خود می روند تا کلک های خود را که شمع و عود روی آن را روشن کرده اند، برای ادای احترام و تشکر از الهه آبها، در رود رها کرده و تمام کینه ها، خشم و پلیدی ها را از خود دور کنند. مردم هم چنین ناخن و موی خود را کوتاه کرده و آن را همراه با کلک خود رها می کنند تا ناپاکی ها را از وجود خود پاک کنند، آنها بر این باورند که این کار برای آنها خوش شانسی می آورد و گناه و بدی را دور می کند. کلک ها از پوست و برگ درخت موز ساخته شده و با یک گل، یک شمع و ۳ عدد عود و سکه تزیین می شود. پیش از رها کردن آن در آب، آنها را روشن می کنند . تایلندی ها معمولا هنگام رها کردن کلک خود در آب آرزویی می کنند و بسیاری باور دارند که اگر شمع آنها تا زمانی که از نظر خارج نشده، روشن بماند، آرزوی آنها برآورده خواهد شد. در چیانگ مای روز قبل از لوی کراتونگ، این روز را جشن می گیرند و فانوس های خود که به شکل بالون هستند را در شامگاه این روز رها می کنند تا بد اقبالی از آنها دور شود و نور فانوس راه درست را در زندگی به آنها نشان دهد.

سلام کردن wai در تایلند

"وی" تنها سلام بدون به کار بردن لفظ سلام نیست بلکه به عنوان یک عمل محترمانه نیز قلمدادمی شود . اصولا این حرکت و یا عمل ساختار اجتماعی تایلندی ها محکمتر نشان می دهد . مردم تایلند با بهم چسباندن کف دو دست و آوردن آنها به مقابل صورت و خم کردن سر به طرف جلو ٬ به همدیگر سلام میکنند و جوانترها به بزرگترها اول سلام میکنند ولی یک بزرگتر به بچه wai نمیگوید. هنگام سلام کردن به یک تایلندی دست ندهید یا با تکان دادن دست سلام نکنید.

مذهب مردم تایلند

در حدود ۹۵٪ مردم تایلند بودایی هستند. مسلمانان، با حدود ۴٬۵٪ جمعیت، بعد از بوداییان بزرگ‌ترین گروه مذهبی این کشور هستند. گفته می‌شود یک نفر ایرانی به نام شیخ احمد قمی مذهب شیعه را به تایلند آورد.[نیازمند منبع]مذاهب: ۹۵٪ جمعیت بودایی – ۴٪ مسلمان ویک درصد باقیمانده سایر ادیان و مذاهب پس از بوداییان، مسلمانان دومین گروه مذهبی بزرگ در تایلند هستند که عمدتا در چهار ایالت جنوبی کشور سکونت دارند. در مناطق خاصی از تایلند، اکثریت جمعیت با مسلمان هاست که بزرگترین اقلیت مذهبی تایلند بوده و در اجتماعاتی مجزا از غیر مسلمانان زندگی می کنند.
مسیحیان تایلند که اغلب کاتولیک هستند، کمتر از یک درصد جمعیت تایلند را تشکیل می دهند و در کنار آنها پیروان آیین سیک و هندو زندگی می کنند. در تایلند، ۹۴.۶ درصد مردم بودایی، ۴.۶ درصد مسلمان، ۰.۷ درصد مسیحی و ۰.۱ درصد باقی ادیان هستند. در تایلند برای پیروان تمامی ادیان، آزادی مذهبی وجود دارد.

زبان مردم تایلند

زبان تایلندی Thai یکی از قدیمی ترین زبان ها در شرق است و بیشتر مردم تایلند به این زبان صحبت می کنند هرچند گویش های قومی و منطقه ای بسیاری نیز در نقاط مختلف این کشور وجود دارند. تایلندی زبان رسمی این کشور است و الفبای مخصوص خود را دارد. زبان گفتاری و نوشتاری این کشور کاملا برای کسانی که به این کشور سفر می کنند، غیر قابل فهم است. این زبان، تک سیلابی و با پنج لحن ( آهنگ ) مختلف است که هر لحنی، معنای یک سیلاب واحد را تغییر می دهد. ترکیب این لحن ها و سیستم نوشتاری پیچیده و نیز تلفظ های دشوار این زبان سبب شده که یادگیری این زبان برای خارجی ها سخت شود.
با اینکه زبان انگلیسی در مدارس تایلند آموزش داده می شود، اما میزان تسلط به آن میان مردم این کشور چندان زیاد نیست. با این وجود در بیشتر هتل ها، رستوران ها و فروشگاه های این کشور، انگلیسی و برخی از زبان های اروپایی استفاده می شود و اسامی خیابان ها نیز به هر دو زبان انگلیسی و تایلندی هستند.
هر چند یادگیری این زبان ساده نیست اما کسانی که به این کشور سفر می کنند، با یادگیری واژگان اندک می توانند تجربه دلپذیرتری داشته باشند به ویژه اینکه مردم این کشور انتظار ندارند خارجیان زبان آنها را بدانند و از این رو بسیار شگفت زده شده و به آنها می گویند که بسیار خوب صحبت می کنند.
برای تبدیل نوشتاری زبان تایلندی به لاتین، هیچ روش استانداردی وجود ندارد و بنابراین ممکن است یک کلمه واحد تایلندی به چندین شکل لاتین نوشته شود به همین دلیل هم در کتاب های راهنما، واژه نامه ها و سایر متون، از روش های مختلفی استفاده می شود. استانداردترین روش موجود " سیستم نوشتاری پادشاهی تایلند " است که استفاده از آن رو به افزایش است و برای اسامی خیابان ها نیز همین شیوه به کار برده می شود.
ترتیب جملات در این زبان به صورت فاعل، فعل، مفعول است که فاعل معمولا در جمله حذف می شود. ضمایر نیز بنابر جنسیت افراد تغییر می کند.هم چنین افعال در زبان تایلندی صرف نمی شوند و هیچ شناسه ای ندارند.

واحد پول تایلند

واحد پول تایلند از اواخر قرن ۱۹ تاکنون بات Baht بوده است و هر بات به صد ستنگ Satang تقسیم می شود. اسکناس های رایج در تایلند از بیست تا هزار بات متغیر است و بر روی تمامی آنها تصویری از پادشاه کنونی تایلند به همراه نمادهای دیگری همچون مهر سلطنتی وجود دارد.

اسکناس های رایج در این کشور شامل ۱۰۰۰ بات (خاکستری)، ۵۰۰ بات (بنفش)، ۱۰۰ بات (قرمز)، ۵۰ بات (آبی) و ۲۰ بات (سبز) می شوند و اسکناس ۱۰ بات (قهوه ای) نیز ممکن است گاهی به چشم بخورد ولی این اسکناس پس از دوران بحران اقتصادی آسیا از رده خارج شده است. سکه های مضروب در این کشور نیز شامل ۲۵ و ۵۰ ستنگ (به ندرت دیده می شود)، یک ، پنج و ده باتی می شوند.
کد اختصاری بات تایلند THB و نشانه نوشتاری آن Bht، ฿ یا β است.

اختلاف ساعت تهران و بانکوک

ساعت در بانکوک ۳.۵ ساعت از تهران جلوتر است مثلا اگر ساعت در تهران ۱بعدظهر است وقت محلی در بانکوک ۴.۵ بعدظهراست.

فاصله هوایی تهران تا بانکوک
فاصله هوایی تهران تا بانکوک مستقیم ۷ ساعت است و با توجه به ۳.۵ ساعت اختلاف ساعت ٬ اگر از فرودگاه امام IKA تهران ساعت ۸ صبح پرواز داشته باشیم ساعت ۶.۵ عصر همانروز در فرودگاه جدید BKK بانکوک فرود خواهیم آمد. و تا خروج از فرودگاه و تحویل اتاق هتل در بانکوک ساعت ۸ شب خواهد شد. پس در برنامه ریزی روز اول سفر تایلندتان این نکته را در نظر داشته باشید.

تعطیلات رسمی در تایلند، هر سال در تقویم قمری همان سال اعلام می شود و به این دلیل با اندکی با تغییر همراه است:

اول ژانویه: روز آغاز سال نو
۶ آوریل: روز یادبود پادشاه رامای اول
۱۵-۱۳ آوریل:‌ جشن سال نو تایلندی- جشن آب
ماه می: مراسم سلطنتی کاشت، آغاز رسمی فصل کاشت در تایلند
اول می: روز جهانی کارگر
پنجم می: روز تاجگذاری
اول جولای: روز نیمه سال
۱۲ آگوست: روز تولد ملکه، روز مادر
۲۳ اکتبر: سالمرگ رامای پنجم
۵ دسامبر: روز تولد پادشاه، روز ملی، روز پدر
۱۰ دسامبر: روز قانونگذاری – تبدیل حکوت تایلند به سلطنت مشروطه
۳۱ دسامبر: شب سال نو

دانستنیهای سفر به تایلند

– زبان تایی زبان رسمی و ملی تایلند است. گرچه زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در این کشور نامیده شده ولی فقط تعداد معدودی از مردم قادرند به این زبان تکلم کنند. زبان تای دارای ۴۴ گویش و ۲۱ لهجه است
– تایلند دارای آب و هوای گرمسیری است و سه فصل مشخص دارد.
گرم و خشک از فوریه تا می مینگین دما 34 درجه سانتی گراد – رطوبت 75 درصد
بارانی و آفتابی از ژوئن تا اکتبر میانگین دما 29 درجه سانتی گراد – رطوبت 87 درصد
سرد از نوامبر تا فوریه میانگین دما تا زیر 20 درجه سانتی گراد – کاهش رطوبت
– واحد پول در تایلند بات است. اسکناس های رایج در این کشور شامل ۱۰۰۰ بات (خاکستری)، ۵۰۰ بات (بنفش)، ۱۰۰ بات (قرمز)، ۵۰ بات (آبی) و ۲۰ بات (سبز) و 10 بات (قهوه ای) است.
– نرخ برابری بات با دلار: هر دلار برابر با 32 بات است.
– مذاهب: ۹۵٪ جمعیت بودایی- ۴٪ مسلمان و یک درصد باقیمانده سایر ادیان و مذاهب
– کد تلفن بین المللی: +۶۶
– اختلاف زمانی: +۷ ساعت (هفت ساعت جلوتر از زمان مبدا گرینویچ)
– فاصله هوایی تهران تا بانکوک مستقیم 6.5 تا ۷ ساعت است.
– ساعت در بانکوک ۳.۵ ساعت از تهران جلوتر است.
– ولتاژ برق: ۲۲۰ ولت – ۵۰ هرتز

 تعطیلات رسمی در تایلند:

اول ژانویه: روز آغاز سال نو
6 آوریل: روز یادبود پادشاه رامای اول
۱۵-۱۳ آوریل: جشن سال نو تایلندی- جشن آب
ماه می: مراسم سلطنتی کاشت، آغاز رسمی فصل کاشت در تایلند
اول می: روز جهانی کارگر
پنجم می: روز تاجگذاری
اول جولای: روز نیمه سال
۱۲ آگوست: روز تولد ملکه، روز مادر
۲۳ اکتبر: سالمرگ رامای پنجم
۵ دسامبر: روز تولد پادشاه، روز ملی، روز پدر
۱۰ دسامبر: روز قانونگذاری – تبدیل حکوت تایلند به سلطنت مشروطه
۳۱ دسامبر: شب سال نو
– میوه های تایلندی:
نام رایج: Durian – نام تایی : Too-rian
نام رایج : Banana – نام تایی : Glooway
نام رایج: Dragon Fruit – :نام تایی Geow Mangon
نام رایج :Jav – نام تایی :Chohm-poo
نام رایج : Mango – نام تایی: Ma-muang
نام رایج : Carambola; Star fruit – نام تایی : Ma-fuang
– بالاترین مقام کشور پادشاه است در حالیکه رئیس دولت نخست وزیر می باشد.
– کشور تایلند ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد.
– یکی از مهمترین صادرات تایلند برنج است. کشور تایلند با صادرات بیش از 8 میلیون تن برنج در سال 2007 و به دست آوردن سهم جهانی 27 درصد ، بعنوان اولین صادرکننده برنج در جهان شناخته شد. بر این اساس نام تایلند در کتاب رکوردهای جهانی Guinness به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج در سال 2007 با صادرات 8094000 تن به ثبت رسید و گواهی ثبت رکورد دریافت کرد.
– در کشور تایلند رنگ های مختلف نشانه گر روزهای مختلف هفته هستند. زرد رنگ روز دوشنبه است و از جای که پادشاه کنونی در این روز متولد شده است رنگ زرد نیز رنگ سلطنتی است و وجود پرچم هایی به این رنگ در سراسر کشور نشانگر حمایت گستره تایلندی ها از پادشاهی است.
– مردم تایلند رابطه نزدیک با فیلها دارند و این حیوانات جایگاه بالایی نزد این مردم دارند.
– شمال کشورتایلند کوهستانی با جنگل های سبز و زمستان های کمی سرد و دارای بلندترین قله این کشور به نام دوی اینتانون Doi Inthanon است. مرکز آن دره هموار رودخانه چائوپرایا Chao Phraya است که به خلیج تایلند منتهی می شود و یکی از حاصلخیز ترین مناطق رشد میوه و برنج در جهان است. جنوب آن نیز منطقه ای کم عرض است که به شبه جزیره مالزی می رسد و سواحل زیبای جزایر آن محل مناسبی برای استراحتگاه های تابستانی هستند. مهم ترین بنادر ماهیگیری نیز در این منطقه قرار دارند.

مقررات ورود

جهت اخذ روادید توریستی تایلند به مدارک زیر نیاز دارید:

اصل و کپی بلیط تایید شده هوایی به مقصد تایلند
۳ قطعه عکس جدید ۶×۴ رنگی تمام رخ و بدون عینک
اصل گذرنامه با اعتبار بیش از شش ماه
کپی از صفحات دو الی یازده گذرنامه های قدیمی
عکس صفحات اعتبار و خروج برای گذرنامه های جدید
تکمیل ۳ برگ فرم صدور ویزا ( فرم ویزا باید تایپ شده باشد)
یک نسخه کپی از صفحه اول شناسنامه، پرداخت هزینه روادید (وجه قابل پرداخت فقط به واحد پول یورو و به مبلغ ۲۵ یورو است)
ارائه اسناد مالی (برای آقایان و فقط ارائه یکی از مدارک ذیل الزامی می باشد): اظهار نامه بانکی (آخرین کارکرد حساب بانکی) یا کپی سند مالکیت منزل یا معرفی نامه شغلی از محل کار.
هزینه روادید از کلیه همراهان اخذ می گردد. هزینه های پرداخت شده در صورت رد درخواست متقاضی یا انصراف وی، غیر قابل استرداد می باشند.
برای افرادی که درخواست ویزای تجاری جهت کار در تایلند را دارند و دارای مدارک قانونی مرتبط هستند، سفارت تنها قادر به ارائه ویزای یکبار ورود تجاری با اعتبار 3 ماهه می باشد.
این افراد و یا شرکتهای مرتبط با آنان، باید به محض ورود به تایلند با مرجع وابسته در تایلند جهت تمدید ویزا و قانونی نمودن اقامت خود در تایلند تماس حاصل نمایند.
چنانچه اتباع جمهوری اسلامی ایران از طریق سایر نمایندگی های این کشور در خارج از کشور تقاضای صدور روادید بنمایند، مجوز روادید از طریق وزارت امورخاجه تایلند صادر شده و این امر حداقل دو هفته به طول می انجامد.

جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی وزارت امور خارجه تایلند مراجعه فرمایید.

آدرس سفارت پادشاهی تایلند در تهران:
خیابان بهارستان، کوچه استقلال، شماره ۴
تلفن: ۷۷۵۳۱۴۳۳ (۰۲۱) و ۷۷۵۳۷۷۰۸ (۰۲۱)
فکس: ۷۷۵۳۲۰۲۲ (۰۲۱)

نکته مهم

در صورتیکه مامور گمرک مسافری را برای بازرسی بیشتر متوقف نماید، این بدان معنی نیست که مسافر مضنون به انجام عملی خلاف است. علاوه بر اعمال قوانین گمرکی، گمرک تایلند قوانین بسیار دیگری از سایرسازمان ها را اعمال می نماید.

اقامت تایلند

در قانون کشور پادشاهی تایلند اقامت دائم بدون نیاز به تمدید و یا پاسپورت تایلندي وجود ندارد و اینگونه موارد مخصوص کشورهای مهاجر پذیر است و زندگی در تایلند از طریق اقامت سالانه و قابل تمدید انجام می پذیرد. لذا در این کشور مهاجرت امکان پذیر نیست و اغلب اقامت ها در تایلند به صورت یک ساله است که هر سال باید تمدید شود. برای اخذ این نوع اقامت ها شما از طریق یکی از روش های زیر می توانید در تایلند حضور داشته باشید:

سرمایه گذاری

هر شخص مي تواند با سرمايه گذاري هاي مختلف به منظور ايجاد كارخانه هاي كوچك و بزرگ، راه اندازي انواع تجارت و يا خريد املاك، پس از ورود نسبت به اخذ اقامت اقدام نمايد.
تایلند از جمله کشورهایی است که به خاطر رشد سریع اقتصاد، لقب ببر آسیا را به خود گرفته است. بنا به گزارش بانک جهانی، تایلند در سال های اخیر سریعترین رشد اقتصادی جهان را داشته است. کارشناسان عوامل اصلی رشد اقتصادی تایلند را به دلایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطرح کرده اند، و این طور تشریح می کنند که احترام به نظام سلسله مراتب، وجود روحیه برابری، حاکمیت فرهنگ کار و انضباط کاری، عدم دخالت سیاست به عنوان عنصر بازدارنده رشد اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی، مدیریت مطلوب و تورم پایین از جمله این علل بوده اند.
بر طبق قوانین تایلند، اتباع خارجی حق خرید زمین را در تایلند ندارند اما می توانند با خرید ملک، آپارتمان یا سرقفلی مغازه برای خود اقامت سالیانه ایجاد نمایند که البته خرید ملک به تنهایی باعث ایجاد حق کار برای منقاضیان نمی گردد. در اين روش با خريد يك ملك با قيمت بالاتر از 3 ميليون بت این نوع اقامت را دريافت كرد. بطور كلي قيمت خانه در تايلند خيلي بالا نيست. البته اگر بتوان از طرق ديگر اقامت تايلند را بدست آورد و سپس اقدام به خريد ملك در اين كشور كرد، در این شرایط امکان استفاده از وام هاي كم بهره وجود دارد. لازم به ذکر است که قانون تايلند و مالزي با هم متفاوت است و اين كشور در حال حاضر قانون اقامت به ازاي خريد خانه دوم ندارد.

ثبت شرکت يكي از روش هاي خوب براي دريافت اقامت است كه اگر دقيق به اجرا درآيد به احتمال زياد در اين كشور براي هميشه ماندگار خواهد شد. ساختار شرکت محدود در تایلند مشابه با ساختار شرکت با مسئولیت محدود در آمریکا (LLC) و همچنین از پراستفاده ترین نوع از موجودیت قانونی در تایلند است.
یک شرکت محدود تایلندی از لحاظ قانون یک نهاد مستقل حقوقی است که متعلق به سهامداران (حداقل سه سهامداران) و توسط مدیرعامل (حداقل یک نفر) مدیریت می شود. برای ثبت شرکت در تایلند شما نیازمند داشتن حداقل 2 شریک تایلندی هستید که 51% سهامدار شرکت شما باشند و بازای هر 1 نفر خارجی باید 4 نفر کارمند تایلندی در شرکت شما مشغول به کار باشند و بازای هر کارکمند خارجی باید 2 میلیون بات تایلند به سرمایه شرکت شما اضافه گردد .
بدین معنا که تا زمانی که سهامداران تایلندی حداقل دارای 51 درصد از سهام شرکت باشند و خارجی یا خارجی ها می-توانند حداکثر 49 درصد از سهام شرکت را دارا باشند.
هر شخص مي تواند در كشور تايلند نسبت به ثبت شركت طبق قوانين اقدام و پس از آن نسبت به تحويل مدارك مورد درخواست پليس مهاجرت جهت اخذ اقامت اقدام نمايد. شايان ذكر است اقامتي به نام اقامت ثبت شركت معني ندارد.
مزایای این ویزا برخورداری از بعضی امکانات شهروندی کشور تایلند، خرید یا اجاره هرگونه ملک و ثبت آن به طور رسمی به نام متقاضی برابر قوانين کشور تايلند، صادر شدن مجوز فعالیت در زمینه شرکت خود، افتتاح حساب بانکی و دریافت انواع وام ها با سودهای پایین، صادرات و واردات اجناس مختلف به کشورهای دیگر همچون ایران، خرید خودرو و اجناس دیگر به صورت اقساط، رفت و آمد به ایران و یا کشورهای دیگر در مدت اقامت به صورت مرخصی ویزایی، و ساير مزاياي ديگر است.

ثبت شرکت در تایلند ملزم طی مراحل خاصی می باشد که بهتر است از طریق وکیل و افراد مجرب انجام گردد. برای ثبت شرکت نیز ابتدا باید با ویزای توریستی وارد کشور شوید و سپس پس از ثبت شرکت باید به ایران بازگشته و با ارائه مدارک شرکت از سفارت تایلند در ایران تقاضای ویزای کاری نمایید و پس از بازگشت به تایلند اقدام به درخواست اجازه کار از طریق وکیل خود نمایید و توجه داشته باشید داشتن ویزای کار به تنهایی مجوز کار برای شما ایجاد نمی کند و شما باید WORK PERMIT مربوط به شغل خود را ارائه دهید.

خویشاوندی

هر شخص مي تواند با ازدواج با یک شخص تايلندي پس از ورود برابر مقررات، نسبت به تحويل ليست مدارك درخواستي به پليس مهاجرت جهت اخذ اقامت اقدام نمايد. اين روش شايد از افراد آسان ترين راه براي دريافت اقامت باشد اما واقعيت اين است كه اين روش سخت ترين روش براي اقامت شما محسوب مي شود. زيرا شما بايد تضمين هاي سختي را به دولت تايلند بدهيد تا بتوانید اقامت دریافت کنید. مثل اجبار در ادامه ازدواج به مدت 5 سال و متقاعد كردن دولت تايلند در مورد اين كه شما قادر خواهيد بود ماهانه 75 هزار بت درآمد داشته باشيد که بسیار دشوار می باشد.
ازدواج با فرد تایلندی بطور رسمی می تواند ویزای ازدواج را برای شما ایجاد نماید اما این ویزا بهیچ عنوان مجوز کار برای شما محسوب نمی گردد و همچنان بعنوان فرد خارجی برای کار کردن باید اجازه کار داشته باشید و شرایط آن برای افراد مجرد یا ازدواج کرده با فرد تایلندی هیچ تفاوتی ندارد. در ضمن ویزای ازدواج هم حداکثر 1 ساله بوده و همه ساله باید تمدید گردد.

تحصیل در تایلند

تحصیل در یک کلام یک سرمایه گذاری است، بدین معنا که دانشجو و خانواده وی با صرف هزینه های گوناگون مادی و معنوی تلاش خود را برای ساختن آینده ای بهتر و روشن تر معطوف ساخته اند. پس منطقی است که در این راه، کشورها و دانشگاه هایی را انتخاب نماییم که در مقابل میزان سرمایه گذاری، امکانات مطلوبی را ارائه نمایند.
کشور تایلند در چند ساله گذشته بسیار پیشرفت کرده و بخصوص در زمینه فناوری اطلاعات در حال تلاش برای رسیدن به سطح استاندارد جهانی می باشد. سرعت پیشرفت و آهنگ توسعه این کشور در امر آموزش عالی کاملا چشمگیر است. هزینه های تحصیلی و زندگی و شهریه دانشگاه های تایلند هم در مقایسه با کشورهای همطراز خود مثل مالزی، هند و سنگاپور بسیار کمتر و قابل ملاحظه می باشد. اكثر دانشگاهاي تايلند و بخصوص شهر بانكوك داراي رتبه جهاني هستند که در صورت ثبت نام در آنها می توانید ویزا تحصیلی دریافت نمایید که در ابتدا 3 ماهه بوده و سپس بصورت سالیانه تمدید می گردد.
اين روش مطمئن ترين و در عين حال راحت ترين روش براي دريافت اقامت موقت است، البته به شرطي كه واقعا بتوانيد در دانشگاهاي انگليسي زبان تايلند پذيرش بگيريد. لازم به ذکر است که در حال حاضر مدارسي در تايلند وجود دارند كه صرفا زبان تدريس مي كنند و به همين دليل آنها هم مي توانند براي شما اقامت تحصيلي دريافت كنند. اما نكته اينجاست كه اين مدارس به علت اين كه كاملا خصوصي اداره مي شوند، هزينه نسبتا سنگيني دارند. بطور مثال برخي از آنها براي يك ترم كلاس هزينه ايي تا حدود 25 هزار بت دريافت مي كنند. اگرچه این موضوع هزينه دريافت اقامت را تا حدود زيادي پايين آورده اما در كل داوطلب مبلغ زيادي را پرداخت مي كند.
از طریق ثبت نام در موسسات زبان تایلندی و انگلیسی مورد تایید اداره مهاجرت نیز می توانید ویزا تحصیلی دریافت نمایید اما دقت داشته باشید ویزای تحصیلی نیز برای شما مجوز کار محسوب نمی گردد و برای انجام کار نیازمند اجازه کار خواهید بود.

برای دریافت این گونه ویزا باید ابتدا با ویزای توریستی به کشور وارد شوید و پس از ثبت نام در دانشگاه یا موسسه زبان واجد شرایط، مدارک مربوط به ویزا را دریافت کرده و به ایران برگردید و با مراجعه به سفارت تایلند در ایران تقاضای ویزای 3 ماهه تحصیلی نمایید و پس از ورود به تایلند جهت تمدید آن اقدام نمایید.
لیستی از بهترین دانشگاه های تایلندی را می توان در سایت زیر مشاهده کرد:
http://www.4icu.org/th/

توریست در تایلند

شهر بانکوک

بانكوك كه معني آن شهر فرشته هاست در سال 1782 به دستور شاه راماي اول به عنوان پايتخت بنا شد و اكنون با گذشت بيش از دو قرن، به كلان شهري بزرگ تبديل شده است. بانكوك نظير ساير شهرهاي بزرگ و مدرن دنيا به داشتن ساختمانهاي عظيم، هتلهاي بسيار مجلل، مراكز خريدو نيز فرودگاهي مدرن و بين المللي افتخار مي كند، ضمن آنكه زيبايي بافت و رسوم سنتي خود را حفظ كرده است.
اين شهر تركيبي از جلوه هاي غربي، شرقي و نيز مدرن و باستاني است. رونماي آن چهره امروزي به خود گرفته است در حاليكه سنتهاي ديرين، همچنان در زندگي روزمره مردم تجلي مي كنند. بنابراين صرف نظر از مدرن شدن آن هنوز امتیاز و ارزش خود را جهت نگاهي گذرا به هنرهاي سنتي، معماري، مذهبي و ساير جنبه هاي فرهنگي مردم تايلند، آن هم در بهترين شرايط حفظ كرده است.
در اولین مواجهه با این شهر با گرمای شدید، آلودگی و لبخندی چون ضمیمه‌ای محوناشدنی بر چهره‌ تایلندی‌ها روبرو خواهید شد ابرشهر پرجمعیت‌ترین شهر تایلند با جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر (شهر و حومه آن) نیز می‌باشد. مراکز تفریحی و دیدنی شهر بانکوک عبارتند از:

گراند پالاس

گراند پالاس محبوب ترین مکان توریستی در بانکوک می باشد. بودن در بانکوک و ندیدن گراند پالاس مانند نبودن در بانکوک می باشد. گراند پالس در قسمت قدیمی شهر و در قلب شهر واقع شده است و معماری استادانه و ارزشمند و باشکوه آن نمایان کننده معنی واقعی شهر فرشتگان، بانکوک می باشد.

دنیای سفر (Safari World)

همه افراد خانواده شما از انواع مختلفی از سرگرمی ها و فعالیت ها در دنیای سفر،بزرگترین باغ وحش باز تایلند و بازدید از دلفین های دوست داشتنی در پارک دریایی یا دیدن نمایش های شاد شیرین کاری لذت خواهند برد.
مزرعه و باغ وحش تمساح Samutprakan
در 28 کیلومتری بانکوک واقع شده و بزرگترین مزرعه تمساح جهان می باشد که 60000 تمساح در آن نگهداری می شود. این مکان همچنین یک باغ وحش کوچک با حیوانات کمیاب می باشد. در تمامی ساعات نمایش تمساح ها در حال اکران می باشد.

بودای زمردی (Emerald Buddha) یا معبد Wat Phra Kaeo

معبد بودای زمردی که در گراند پالاس واقع شده است یک معبد بودایی مهم در تایلند می باشد که به خاطر مجسمه ای از بودا که بسیار برای مردم تایلند محترم است، طولانی ترین نقاشی روی دیوار جهان و مجسمه های بیشمار جالب مانند حیوانات خیالی اسطوره ای و نگهبانان بزرگ خشم آلود ایستاده در جلوی ورودی معروف می باشد.

معبد ترایمیت (Traimit)

این معبد در China Town واقع گشته و محل نگهداری بزرگترین مجسمه (3 متر طول، 5.5 تن وزن) بودای جهان با قدمت 700 سال می باشد. این مجسمه وقتی در سال 1955 پیدا شد یک مجسمه گچ اندود ساده بود ولی 20 سال بعد که به صورت تصادفی ترک برداشت مشخص گردید که درون آن از مواد گران قیمت ساخته شده است.

معبد مرمری

معبد کوچک اصلی دلپذیر آن از سنگ مرمر ایتالیایی ساخته شده است. این معبد یکی از مدرن ترین ساختمان های مذهبی می باشد که از جزئیات کلیساهای اروپایی استفاده نموده است. در این ساختمان یک کپی از زیباترین مجسمه بودا نگهداری می شود و 35 طرح معروف دیگر مجسمه از تمام آسیا در آن به نمایش گذاشته شده است.

بازار شناور (Floating Market)

بازار شناور در Ratchaburi جزو مکان هایی در تایلند می باشد که بیشترین عکس ها از آن گرفته شده است. عکس های مشابه از کانال های پر جنب و جوش که پر از قایق های کوچک پر از میوه ها و سبزی های تایلندی می باشد، به خوبی نمایانگر فرهنگ تایلندی می باشد و این انگیزه بخش بیشتر گردشگران برای آمدن و دیدن طریقه زندگی مردم تایلند با چشمان خودشان می باشد.

محوطه فیل ها و باغ وحش Samphran

نمایش بسیار جالب Samphran با افکت های صوتی و اشکال گوناگون اجرا می شود. محبوبترین این نمایش ها که به طور حتمی بازدید شما را لذت بخش می سازد، نمایش فیل های باهوش و با نمک، کشتی تمساح ها و شعبده بازی می باشد.

باغ رز کنار رودخانه

در غرب بانکوک درمیان یک باغ آرام و خالص واقع شده است و پرجاذبه ترین قسمت آن نمایش های روزانه مانند رقص سنتی تایلندی، شمشیر بازی سنتی و بوکس تایلندی می باشد.

دنیای رویا (Dream World)

یک مکان فوق العاده برای خانواده. در این پارک تفریحی بزرگ بسیاری از فعالیت ها و بازی های هیجان انگیز در بخش های سرزمین حوادث، سرزمین فانتزی، باغ رویا و بازار باغ رویا ارائه می شود.

معبد Dawn

برجسته ترین مکان دیدینی در کرانه غربی رودخانه Chao Phraya می باشد. ساختمان برجسته آن که با میلیون ها قطعه چینی تزئین شده به عنوان یک مکان دیدنی توسط گردشگران شناخته شده است. در بلندترین ساختمان به گردشگران اجازه داده می شود تا از آن بالا روند و منظره زیبای دریاچه و شهر قدیمی را که شامل گراند پالاس نیز می باشد مشاهده نمایند.

موزه ملی بانکوک

نزدیک تاتر ملی و با فاصله کم از Sanam Luang قرار دارد و یکی از بزرگترین و جامع ترین موزه ها در جنوب شرقی آسیاست، که محل نگهداری مجموعه باشکوه و مهم مصنوعات و اشیائ هنری از عصر برنز تا دوران ایجاد بانکوک می باشد. این مجموعه موزه ها شامل چندین ساختمان زیبا می باشد که از سابقا" به عنوان قصر استفاده می شده است. موزه هر روز از ساعت 9 صبح تا 4 بعداز ظهر به غیر از روزهای دوشنبه و سه شنبه و تعطیلات عمومی برای بازدید باز است. سایت موزه: www.thailandmuseum.com

موزه ملی فیل سلطنتی

وقتی وارد مجموعه Vimanmek می شود این موزه اولین ساختمان در سمت راست است و شامل یک مدل واقع نما از فیل سفید می باشد. افسانه فیل سفید از آسیای جنوب شرقی آغاز شد- سرزمین فیل سفید. در داستان بودای فرمانروا، فیل سفید با باروری و دانش گره می خورد. در شامگاه تولد بودای فرمانروا، مادر بودا خواب می بیند که یک فیل سفید برای او یک گل نیلوفر آبی که نشانه خلوص و دانش است به ارمغان می آورد.
فیل سفید بیش از یک فیل عاج دار معمولی است. در تایلند، این موجود به سبب به ارمغان آوردن کامیابی به شهر، مقدس شمرده می شود. در واقع، مردم تایلند این فیل سفید را بر روی پرچم خود قرار دادند. هنگامی که فیل ها دیگر برای جنگیدن حیاتی نبودند، شکار فیل کمتر معمول بود، و تعداد فیل زال تن کمتری پیدا می شد.
پادشاه تایلند قانونی وضع نمود تا هر فیل سفیدی که یافت شد باید برای پادشاه فرستاده شود. او گروه هایی را برای اینکار روانه ساخت و به آنها قول پاداش داد. به این شکل یافتن فیل سفید تبدیل به یک رویداد، برای برگزاری جشن ملی گردید. در این موزه، بازدیدکنندگان می توانند تصویر فیلهای ترفیع داده شده به فیل های سلطنتی توسط شاه سابق را مشاهده کنند. موزه هر روزه از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر برای بازدید دایر می باشد.

شهر پاتایا

راهنمای مهاجرت به تایلند

شهر پاتایا در ساحل شرقی کشور در استان Chon buri واقع شده و از بانکوک 147 کیلومتر فاصله دارد. این شهر در امتداد جاده Sukhumvit در شرق و خط ساحلی در غرب قرار گرفته است. حدود 208 کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای 15 کیلومتر خط ساحلی می باشد. جمعیت آن طبق سرشماری سال 2000 بالغ بر 104797 نفر بوده که شامل 80 درصد بودایی 16 درصد مسلمان و مابقی سایر ادیان می باشد. 90 درصد از کارگران پاتایا در زمینه فعالیت های توریستی مشغول به کار می باشند.
در قرن گذشته پاتایا یک دهکده ماهیگیری کوچک بود که با جهان خارج هیچگونه ارتباطی نداشت ولی پس از اینکه زیبایی آن در سال 1961 توسط اولین گروه آمریکایی کشف گردید این دهکده به تدریج به یک ساحل تفریحی معروف بدل گشت. شهر پاتایا از سال 1978 تحت یک سیستم خودمختار اداره می شود و شهردار مسئول امور آن می باشد.
شهر ساحلی پاتایا از نظر داشتن ساحل و ارزانی شهرت جهانی دارد. در دهه گذشته بسیاری از افراد به دلیل تفریحات شبانه به پاتایا می آمدند ولی اکنون بسیاری برای استفاده از سواحل و تفریحات آن به آنجا می روند. پاتایا طیف وسیعی از جاذبه های توریستی نظیر سواحل زیبا، امکانات اقامتی مناسب، غذاهای بین المللی، پاساژهای خرید و پارک آبی را به گردشگران ارائه می نماید. تعدادی مکان توریستی کاملا" جدید نیز که در ناحیه Greater Pattaya واقع شده است مانند بازار شناور، بازار قدیمی Ang Sila و شهر قدیمی پاتایا در روستای Na Klue نشان دهنده روش سنتی زندگی محلی می باشد.
برای دوست داران آفتاب و ورزش های آبی ، آب و هوای آفتابی پاتایا شرایط ایده آلی را برای شنا کردن و سایر فعالیت های آبی مانند جت اسکی، قایق سواری، اسکی روی آب، موج سواری و غواصی فراهم می کند. همچنین برای افرادی که از فعالیت های آبی خوششان نمی آید، پاتایا سالن های ورزشی، و زمین های ورزشی را فراهم نموده است که گردشگران می توانند برای ورزش هایی مانند تیراندازی، اتومبیل رانی، اسب سواری، گلف، بولینگ، تنیس، پینت بال و … از آن ها استفاده نمایند.
برای افرادی که دوست دارند خرید نمایند، بوتیک های عرضه کننده مدهای روز، فروشگاه های لباس آماده، ابریشم، نقاشی، صنایع دستی، سنگ های قیمتی، جواهرات، بدلیجات در خیابان های اصلی مرکز و جنوب شهر متمرکز شده اند و قیمت ها نیز منصفانه می باشد

راهنمای مهاجرت به تایلند

تپه پاتایا (Khao Phra Bat)

تپه پاتایا یک نقطه مناسب برای مشاهده خلیج کوچک منحنی شکل پاتایا در روز یا شب می باشد. در بالای این تپه مجسمه ای از پرنس Jumborn ، پدر نیروی دریایی سلطنتی تایلند قرار گرفته است.

مزرعه تمساح پاتایا

با فاصله 15 دقیقه ای از مرکز پاتایا، شامل انواع مختلف چیزهای زیبا و عجیب مانند تمساح هایی که در محیط طبیعی خودشان هستند، یک باغ وحش شامل انواع حیوانات وحشی، صدها صخره عظیم و عجیب و غریب، درخت یک میلیون ساله که تبدیل به سنگ شده است .

باغ وحش ببرها در پاتایا

این باغ وحش دارای بیش از ۲۰۰ ببر بنگال و صد هزار تمساح است و در کنار آن نیز دارای گونه های مختلفی از حیوانات دیگر است که سرگرمی های متعددی را برای گردشگران فراهم می کند. در این باغ وحش، ببر ها نمایش های زیبایی از جمله پریدن از حلقه های آتش و راه رفتن روی طناب را در سیرک اجرا می کنند. تمساح های این مکان نیز هر روز چندین نمایش دارند و فیل ها نیز گردشگران را ماساژ می دهند
ببر های بنگال که در این مکان نگهداری می شوند، بزرگترین گونه ببر در جهان هستند و رنگ آنها زرد مایل به قهوه ای یا خاکستری است. ببرها معمولا تنها زندگی می کنند و آنهایی که با هم هستند، ببر ماده و بچه هایش هستند.

جهان زیر آب پاتایا

در جاده Sukhumvit نزدیک جنوب پاتایا واقع شده است و در آن بیش از 200 گونه از جانوران دریایی منطقه یافت می شود. در اینجا بازدیدکنندگان می توانند شاهد زندگی در اعماق آب باشند. از مرجان های رنگارنگ دریایی تا سایر جانوران هیجان انگیز اقیانوس. این مجموعه دارای یک تونل شیشه ای به طول صد متر می باشد که محل زندگی ماهی ها و سایر جانوران اعماق اقیانوس می باشد. این مکان از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر دایر می باشد.

بازار شناور پاتایا

بازار شناور پاتایا بزرگترین بازار شناور جهان با مساحتی در حدود 000 100 متر مربع در حومه پاتایا می باشد و به 4 قسمت که هر کدام ارئه کننده میراث فرهنگ یک ناحیه از تایلند می باشند تقسیم شده است. خانه های چوبی که با پل های چوبی به یکدیگر متصل هستند و درون دریاچه قرار دارند قابل مشاهده می باشد. هر روزه بیش از 80 قایق پارویی آماده سرویس دهی به گردشگران برای بازدید از معماری تایلندی می باشند. در آنجا انواع رستوران ها و بیش از 100 فروشگاه صنایع دستی و سوغاتی از تمام تایلند وجود دارد. نمایش های فرهنگی تایلندی و سایر برنامه ها هر روزه اجرا می شود و از ساعت 10 صبح الی 9 شب برای بازدید آماده می باشد.

دهکده فیل های پاتایا

این دهکده در کیلومتر 145 از جاده Sukhumvit واقع شده است. در اینجا شما می توانید نمایش فیل ها در حال بازی فوتبال و نمایش سایر مهارت ها و همچنین رژه فیل ها به سبک نبردهای سنتی را ببینید. امکان فیل سواری نیز از ساعت 10.30 صبح تا 4.30 بعدازظهر برای بازدید کنندگان مهیاست.

جزیره مرجان پاتایا

یکی از مهم ترین جاذبه های پاتایا، سفری یک روزه به جزیره مرجان است. این جزیره که با شهر ساحلی پاتایا حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد، دارای سواحل شنی سفید است و هرروز صبح لنج هایی به طرف آن حرکت کرده و بعداز ظهر بازمی گردند. طی این مسیر با لنج، ۴۵ دقیقه و با قایق موتوری، ۱۵ دقیقه است. محیط این جزیره بسیار آرام، سواحل آن بسیار زیبا و آب های آن دارای مرجان های بی نظیری است.
گردشگران در این جزیره می توانند با قایق های کف شیشه ای، به تماشای این مرجان ها بروند. در اینجا امکان شنا، غواصی، حمام آفتاب، ورزش های آبی مثل اسکی روی آب و موج سواری برای همه وجود دارد و رستوران آن نیز با غذاهای لذیذ دریایی از گردشگران پذیرایی می کند.

باغ گرمسیری و استراحت گاه Nong Nooch

تقریبا" در 18 کیلومتری جنوب پاتایا واقع شده و به عنوان زیباترین باغ جنوب شرقی آسیا به خوبی شناخته شده است. کت محوطه حدود 500 هکتار می باشد که بوسیله پرورشگاه های گلهای ارکیده و سایر گیاهان گرمسیری و دارویی تزئین شده است. همه روزه از ساعت 7 صبح تا 6 بعدازظهر برای بازدید آماده است.

شهر پوکت

پوکت با نام مروارید دریای آندامان نیز شناخته می شود و به سبب سواحل زیبای خود و غواصی در آب های شفاف آن شهرت دارد. بیش از نیمی از این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شمال تا جنوب آن کوه هایی کشیده شده اند. نام پوکت از واژه ای مالزیایی به معنای کوه یا تپه گرفته شده زیرا از دور به این شکل به نظر می رسد. پوکت بزرگترین جزیره تایلند و مهم ترین استراحتگاه برای تعطیلات در تایلند و آسیاست. در شمال این جزیره فرودگاه بین المللی آن قرار دارد که دسترسی به آن را ممکن ساخته است.
بهترین سواحل جزیره پوکت در کناره غربی آن قرار دارند و پاتونگ Patong و کارون Karon از جمله معرف ترین و محبوب ترین این سواحل به شمار می روند. ساحل پاتونگ بسیار وسیع و طولانی است و اغلب مراکز خرید پوکت در آنجا قرار دارند. پوکت که دارای ۳۰ درصد جمعیت مسلمان است، در سال های اخیر همراه با سامویی، در میان ده جزیره محبوب آسیا شناخته شده است.
شهر پوکت پیش از میلاد مسیح کشف شده و بطلمیوس، جغرافیدان یونانی، در قرن سوم پس از میلاد به آن اشاره کرده است. پوکت همواره به دلیل منابع غنی خود مورد توجه تاجران و سیاحان از سراسر دنیا بوده است. زمانی که گردشگری تایلند نخستین بار مطرح شد، پوکت از اولین نقاط این کشور بود که با طبیعت زیبای خود میزبان گردشگران شد.پوکت بزرگترین جزیره تایلند است که در اقیانوس هند و در ۸۶۷ کیلومتری بانکوک قرار دارد. این جزیره که شهرت و ثروت خود را در ۵ قرن گذشته از طریق استخراج قلع به دست آورده، اکنون تبدیل به قطب گردشگری مهمی در تایلند شده که با سواحل زیبای خود بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.
حدود ۷۰ درصد این جزیره کوهستانی است و اغلب اوقات شاهد وزش بادهای موسمی است که هوایی گرم و مرطوب به این جزیره داده اند. پوکت دارای دو فصل خشک و بارانی است، از می تا اکتبر فصل باران و از نوامبر تا آوریل فصل خشک است که دمای هوا در آن زمان کم می شود. ( ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد).
با وجود این که از اوایل دهه ۸۰، گردشگران اصلی ترین درآمد سواحل غربی این جزیره را تشکیل داده اند ولی در عین حال کشاورزی، صید ماهی و میگو و همچنین صید مروارید کماکان از مهمترین مشاغل مردم این جزیره به شمار می آیند.
در غرب پوکت مراکز غواصی Diving متعددی وجود دارند و محدوده کار آنها نیز در جزیره های کوچک اطراف پوکت است که از لحاظ مرجان های زیبا و موجودات دریایی شهرتی جهانی دارند. در پوکت، قایق رانی و موج سواری نیز بسیار طرفدار دارد.

خلیج Chalong

اصلی ترین دروازه ساحل جنوبی می باشد که اسکله اصلی برای سفر به جزایر کوچک ساحل شرقی است. این خلیج در منطقه معدنی قرار گرفته و برای شنا کردن بسیار گل آلود می باشد.

فیل سواری در جزیره پوکت

علاقه مندان به فیل سواری، در جزیره پوکت نوعی متفاوت از سواری را بر روی این حیوان عظیم الجثه در جنگل تجربه می کنند. این سواری یکی از پر طرفدارترین فعالیت هایی است که گردشگران انجام می دهند زیرا در هنگام سواری آرام خود، از زیبایی های طبیعت بکر نیز در طول راه لذت می برند.

موزه ملی Thalang

این موزه در سال 1985میلادی تاسیس گردیده و در منطقه Thalang واقع شده است. با سبک معماری جنوبی ساخته شده تاریخ و فرهنگ پوکت و جنوب را به نمایش می گذارد.

آکواریوم پوکت

در 10 کیلومتری جنوب پوکت قرار دارد و مجموعه ای غنی از ماهی های استوایی و لاک پشت های دریایی و سایر جانداران دریایی را به نمایش می گذارد.

قایق سواری در تنداب در جزیره پوکت

قایق سواری در تنداب WhiteWater Rafting، از محبوب ترین و معروف ترین سرگرمی هایی است که در اینجا وجود دارد. گردشگران هنگامی که با قایق بادی مسیری ۴ کیلومتری را از میان جنگل طی می کنند، یکی از پر ماجراترین ساعت ها را سپری خواهند کرد. بهترین زمان برای این کار در فصل باران یعنی از ژوئن تا نوامبر است.

معبد Chalong

این معبد زیبا ترین معبد پوکت می باشد که اخیرا" بازسازی شده است و با شهر 8 کیلومتر فاصله دارد.

باغ وحش پوکت

مکانی ایده آل برای دوست داران حیوانات. شما می توانید در این باغ وحش از نزدیک حیواناتی مانند تمساح ها و سایر حیوانات جالب را مشاهده نمایید. به شما توصیه می شود نمایش میمون ها، تمساح ها و فیل ها را که بسیار جالب می باشد از دست ندهید. همچنین در این باغ وحش یک باغ پروانه، باغ ارکیده و یک آکواریوم وجود دارد.


معرفی دانشگاه و نظام آموزشی تایلند

هرچنددر ایران كشور تايلند به عنوان كشور توريستي در آسيا شناخته شده است ولي ثبات اقتصاد كلان، وجود محيط خارجي مناسب و اتخاذ سياست هاي اقتصادي برون گرايانه، دخالت هاي اندك دولت در اقتصاد وداشتن بخش خصوصي مولد ،مستقل و گسترده و درنهایت توسعه مناطق آزاد اقتصادي و صنعتي موجب شده است تا کشور تایلند در 4دهه گذشته بتواند به چنان سطح بالائی از رشد با ثبات اقتصادی دست بیابد که با پیشی گرفتن از کشورهای مالزی و اندونزی (رقبای خود در مرحله دوم معجزه اقتصادی شرق) به عنوان پنجمین ببرآسیائی مطرح گردید. تایلند به واسطه تغییر ساختاراقتصادی از کشاورزی به صنعتی، دیگر تنها به صادرات کشاورزی بسنده نکرده است و بخش بزرگی از صادرات این کشور را کالای صنعتی تشکیل میدهد.آمار ذیل خود گواه این مطلب است:

دومين توليد کننده خودروهاي پيكاپ در جهان

بزرگترين توليد كننده جهاني قطعات كامپيوتر

یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهانی پوشاک

سومین تولید کننده دستگاه های تهویه مطبوع در جهان

یکی از بزرگترین صادرکنندگان میگو ،مرغ و برنج در جهان

سومین صادر کننده شکر در جهان

در اين بين دانشگاه هاي به نام و معروف تايلند نیز همپای رشد اقتصادی کشور با استناد به معتبرترين سايت هاي رتبه بندي دانشگاه هاي جهان توانسته اند با كيفيتي قابل قبول و برنامه اي استاندارد ،رتبه هاي مناسبي را در بين كشورهاي آسيايي كسب كنند.شاید جالب باشد که بدانید بهترین دانشگاه، در بین کشورهای هند ،مالزی ،فیلیپین و تایلند در بانکوک می باشد

شاید مهمترین عامل جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور علاوه بر کیفیت دانشگاه ها ،هزینه های پائین تحصیل نیز می باشد.با توجه به اینکه شهر بانکوک و کشور تایلند در بین کشورهای آسیائی از پائین ترین هزینه های زندگی برخوردار است ،این شانس را به دانشجویان بین المللی می دهد که علاوه بر تحصیل در دانشگاه های این کشوربا شهریه های مناسب ،هزینه چندانی نیز جهت زندگی متحمل نگردند. نکته قابل ذکر این است که هزینه ها را باید به صورت کل در نظر گرفت .به عبارت دیگر هزینه های یک دانشجوی خارجی علاوه بر شهریه ،هزینه زندگی می باشد که به جرات می توان گفت تحصیل در تایلند علاوه بر شهریه های مناسب در دانشگاه های این کشور مخارج زندگی پائین می باشد و هزینه سالانه دانشجو که شامل خرج زندگی و شهریه دانشگاه می باشد ، یکی از کمترین هزینه ها در کشورهای منطقه و آسیا می باشد. هم اینک در تایلند بیش از 50دانشگاه دوره های مختلف در مقاطع متنوع به زبان انگلیسی ارائه میگردد. بنا بر سایت Q.S که یکی از معتبر ترین سایتهای رتبه بندی دانشگاه های جهان میباشد هم اینک در بین 700 دانشگاه برتر جهان بیش از 15 دانشگاه از آن تایلند میباشد که خود امار مناسبی در بین دیگر کشورهای این منطقه به حساب می آید. رتبه دانشگاه هائی مانند دانشگاه چولا یا دانشگاه ماهیدول از بهترین دانشگاه های مالزی یا هند نیز رتبه بهتری دارند.از دیگر فرصتهای ادامه تحصیل در تایلند طیف گسترده های از دوره های دوگانه میباشد.

داشتن دوره های دوگانه در دانشگاه های تایلند یک فرصت مناسب جهت متقاضیانی می باشد که خواهان ادامه تحصیل در کشورهای اروپائی ،آمريكاي شمالي و اقیانوسیه میباشند ولی شرایط ورود به این دانشگاه ها را ندارند.متقاضیان میتوانند با شرایط آسانتری در دوره های دوگانه ثبت نام کنند و بعد از گذشتن نیمی از مدت زمان تحصیل خود به کشور ثالث جهت ادامه تحصیل ،مراجعه کنند. این امر هم موجب پائین امدن هزینه خواهدشد و هم امکان اخذ مدرک از یک دانشگاه معتبر اروپائی ،آمريكائي و يا اقیانوسیه رابرای داوطلبان فراهم می آورد.

 

 

راهنمای مهاجرت به تایلند

از رشته های دوگانه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

مقطع لیسانس:

انواع گرایشات مدیریت / مهندسی هوافضا / مهندسی کامپیوتر / مهندسی عمران / مهندسی کشاورزی / روانشناسی / مولتی مدیا

مقطع ارشد:

انواع گرایشات مدیریت / MBA / توریسم / مهندسی آب / مهندسی کامپیوتر

مقطع دکترا:

انواع گرایشات مدیریت / DBA / مهندسی صنایع

نکات مهم :

1- در دوره های دوگانه شما بدون سپری کردن زمانی اضافه بر استاندارد میتوانید دو مدرک از دودانشگاه مجزا اخذ نمائید ،بدون اینکه در مدارک از دانشگاه دیگر ذکری شده باشد.

2- معمولا در رشته های مدیریت شما دو مدرک از دو گرایش مختلف مدیریت اخذ خواهید نمود. مثلادرتایلند رشته MBA را خواهید خواند و در کشور ثالث فوق لیسانس مدیریت فناوری .این مورد همانطور که گفته شد در سایر رشته ها معمولا صادق نیست و شما در یک رشته فارغ التحصیل خواهید شد . مثلا ارشد

مهندسی کامپیوتر

3- جهت اخذ مدارک دو گانه معمولا شما باید بخشی از تحصیل خود را در کشور ثالث برگزار نماید. دانشگاه شما را در اخذ ویزا از کشور ثالث یاری خواهد نمود.

4- شهریه های این دوره ها در بعضی از دانشگاه ها با دوره های عادی متفاوت می باشد . بعضی ازدانشگاه ها تفاوتی در شهریه اعمال نمیکنند و بعضی دیگر شهریه دوره های دوگانه بیشتر می باشد ودانشجو باید شهریه بیشتری پرداخت نماید.

5- در بعضی از دانشگاه ها شما مستقیما در دوره دو گانه ثبت نام میکنید .در این دانشگاه ها طبق برنامه زمانبندی شما تحصیل خود را در این دو کشور ادامه خواهید داد. اما در برخی دانشگاه ها ملاک اصلی جهت اعزام دانشجو به دانشگاه های ثالث وضعیت درسی دانشجو درمدت زمان اقامت در تایلند می باشد و همچنین وضعیت زبان انگلیسی متقاضی در هنگام اعزام.

6- تقریبا تمامی دانشگاههای کشورهای مورد نظر جزو دانشگاه های معتبر به حساب می آیند و میتوان فرصت مناسبی برای آندسته از داوطلبینی که شرایط اخذ پذیرش به طور مستقیم از این دانشگاه ها را دارا نبودند ،تلقی نمود.

دانشگاههای تایلند و نحوه پذیرش آنها ( tailand-university )
 

راهنمای مهاجرت به تایلند


کشور تایلند با دارا بودن بزرگترین و بهترین دانشگاههای بین اللمللی در خود و با توجه به شرایط مناسب جهت ادامه تحصیل و هزینه زندگی بسیار ارزان محل مناسبی برای دانشجویان عزیز میباشد . لازم به ذکر است که وزارت علوم ایران به تازگی چندین دانشگاه در تایلند را مورد تایید قرار داده است . اکثر دانشگاههای تایلند با دارا بودن رتبه های بالای دانشگاهی جزء موفق ترین دانشگاههای آسیا می باشند .

دانشگاه های تایلند با دارا بودن دانشجویانی که از 40 کشور دنیا جهت ادامه تحصیل به تایلند مهاجرت میکنند جزء موفق ترین دانشگاههای آسیا میباشند .این دانشگاهها دارای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در رشته های مهندسی و علوم انسانی میباشند . دانشگاههای تایلند اغلب در اطراف پایتخت آن که بانکوک میباشد واقع گردیده و مجموعه ایی کامل جهت اقامت و زندگی را برای دانشجویان فراهم نموده اند .
یک مساله بسیار مهم پیدا کردن دانشگاه انگلیسی زبان است چون به این صورت شما به آخرین مباحث روز دست یافته وهمیشه هم به روز می مانید.امکان کار و فعالیت و زندگی را نیز در یک محیط جهانی بدست می آوریم.
نکته دیگر انجام تحصیل به صورت تمام وقت است ، دنبال تحصیل مکاتبه ای نباشید چون اکثرا از محتوای علمی بی بهره اند و از همه بدتر اینکه با تحصیل مکاتبه ای از تجربه پربار دوران دانشجوئی در یک کشور خارجی محروم می مانید.
کشور تایلند در چند ساله گذشته بسیار پیشرفت کرده و بخصوص در زمینه فناوری اطلاعات در حال تلاش به سطح استاندارد جهانی می باشد. سرعت پیشرفت و آهنگ توسعه این کشور در امر آموزش عالی کاملا چشمگیر است.هزینه های تحصیلی و زندگی و شهریه دانشگاه تایلند هم در مقایسه با کشورهای همطراز خود مثل ( مالزی – هند – سنگاپور و ….) بسیار کمتر و قابل ملاحظه می باشد.

اكثر رشته‌هاي مقطع كارشناسي دانشگاههای تایلند چهار سال طول مي‌كشد به استثناي دوره پزشكي كه هفت سال، دندانپزشكي شش سال و دامپزشكي كه پنج 5 سال طول مي‌كشد.براي اخذ مدرك كارشناسي در دانشگاه‌هاي تايلند گذراندن 128 واحد درسي ضروري است.
 

هزینه های زندگی در تایلند

تایلند یکی از امن‌ترین کشورها در قاره آسیا است. حتما اگه به تایلند سفر کردید به این موضوع پی بردید مردم تایلند بسیار مردم خونگرم و مهمان نواز و بسیار مهربان هستند. آنها از مهمانها به گرمی اسقبال می‌کنند و مردمی بسیار آرام و صبور هستند. به ندرت عصبانی می‌شوند و با کسی با صدای بلند حرف نمیزنند. و متاسفا مردم از زبان انگلیسی خوب برخوردار نیستندولی تراکم و جاذبه های توریسیتی فوق الاده زیبا از سواحل دیکستاپی گرفته تا بزرگترین مرکز خرید اسیا تایلند را به مرکز سرمایه گذاری برای بسیاری از سرمایه گذاران تبدیل کرده
-شهریه کالج ها در تایلند نسبت به خیلی از کشورها(از جمله ایران خودمان) پائین است و برای اخذ ویزای تحصیلی زحمت زیادی نباید کشید و به راحتی قابل تمدید است.

اجاره مسکن و هزینه های زندگی خیلی مناسب است.

پس از اخذ ویزای تحصیلی و گذراندن یک دوره مشخص میتوانید ادامه درستان را در کشور های دیگر بگذرانید( حتی کالج های اروپائی یا آمریکای با شرایط بسیار ساده تر جهت اخذ ویزای تحصیلی)

گرفتن اقامت با مبالغ کمی از طریق ثبت شرکت و یا کاری امکان پذیر است.( تایلند یکی از کشورهائی است بعد از گذراندن مدتی اقامت دائم میدهد و شما دارای پاسپورت تایلندی میشوید)

در ضمن با کشور قشنگی مثل مالزی( که ما ایرانی ها لغو روادید هستیم، هم مرزه و با پرداخت وجه کمی میتوانیم براحتی به آنجا سفر کنیم. به استحضارمی رساندهزینه ها و مخارج اقامت خانوادها و اشخاص توریستی با نفراتی که تایلند میخواهند زندگی کنند بسیارمتفاوت است….. هزینه های اقامت توریستی چندین برابر بیشتر از نفراتی هست که در آنجا زندگی می کنند می توان حدوداٌ بر اساس تجربه های تعدادی از آنها را نام برد.

برای محاسبه قیمتها از این فورمول استفاده کنید: ۱ دلار آمریکا= ۴۰ بت تایلند. یا یک بت تایلند= ۲۲۰ ریال ایران. البته نرخها دقیق نیست و با کمی اختلاف محاسبه شده است.

هزینه هر شب هتل سه ستاره به بالا از 15 دلار تا 150 دلاربرای اشخاص توریستی

هزینه اجاره 1 دستگاه آپارتمان مبله ماهانه با لوازم از250 دلار تا 600 دلار که

هزینه برق به خاطر استفاده چهار فصل از وسایل خنک کننده از 1هزار بات تا 3 هزار بات متغییر هستش (حدود 60 تا 100 دلار)

پوشاک

 همانطوری که می دانید تایلند یکی از معروفترین کشور ها در صنعت نساجی و پوشاک است. بهمین دلیل است که سالانه میلیون ها توریست و حتی بازرگانان (عمده و جزئی) برای خرید پوشاک به تایلند می آیند حتی در سالهای اخیر اگر دقت کرده باشید پوشاک تایلندی از چین و بقیه کشورها در بازار ایران نیز پیشی گرفته است بهمین جهت در مقوله مهاجرت به تایلند زیاد نگران هزینه پوشاک نباشید زیرا بمراتب از ایران ارزان تر و با کیفیت تر است.

خوراک

راهنمای مهاجرت به تایلند


در مورد خوراک و مواد غذایی نیز باید خدمتتون عرض کنم که محصولات غذایی و خوراکی اعم ازگوشت – مرغ – تخم مرغ – میوه و نان بقیه اقلام خوراکی تا آنجایی که محصول تایلند باشد قیمت آن از ایران ارزانتر است حتی در برخی از موارد به 30% زیر قیمت کنونی ایران (حتی با احتساب تورم دلار) می باشد.

حال آنکه تنها جواب این سئوال این است که بستگی به نحوه خرج کردن افراد دارد که این مورد در اشخاص مختلف متفاوت است اما برای سهولت این کار من قیمت اقلام ضروری را در این قسمت ذکر می کنم و شما خودتان به نسبت مصرفتان به جواب این سئوالتان برسید.

توصیه: به ایرانیان عزیز که قصد سفر به تایلند یا اقامت در این کشور را دارند خوردن غذاهای تایلندی بعلت تُندی زیاد و شیرینی پیشنهاد نمی گردد. صرف غذا در رستوران های ایرانی و یا فست فود ها و اگر مکان آشپزی در منزل دارند غذای خانگی را پیشنهاد می کنیم.

نکته : قیمت بات را 60 تومان ( ماه مِی 2012) محاسبه کنید هر چند با اوضاع نامعلوم بازار ارز ایران قیمت ها ثانیه ای متفاوت است.

موارد زیر شامل قیمت هایی است که از بازار خرید کنید نه فروشگاه هایی مانند فود لند یا غیره

1- گوشت گوساله خوب(حلال) کیلویی 90 بات

2-مرغ فیله و ران (حلال) کیلویی 80 بات

3- تخم مرغ درشت دانه ای 3 بات

4- نان (تُست)کوچک بسته ای 10 بات

5- نان عربی(6 تایی) بسته ای 30 بات

6-سبزیجات کیلویی 5+ بات

7- پیاز کیلویی 8 بات

8- سیب زمینی کیلویی 15 بات

9- خیار کیلویی 10 بات

10-رب گوجه (کوچک) قوطی 6 تایی 25 بات

11-عدس.لپه و … کیلویی 10+ بات

12-برنج (درجه 1) (5 کیلویی) 170 + بات

13-روغن مایع نیم لیتری 40 بات

هزینه تحصیل و زندگی


راهنمای مهاجرت به تایلند


هزينه های زندگی در تايلند و چند توصیه مهم

هیچ کس به جز خود شما نمیتواند یک میزان دقیق از هزینه ها در تايلند برای شما تعیین کند و دلیل آن اینست که تا خود شما به تايلند سفر نکنید و چند ماهی شخصا هزینه را پرداخت ننمایید معیار هزینه دستتان نمی آید. ما تا جایی که بتوانیم کمکتان میکنیم و هرآنچه احساس کنیم میتواند به شما کمک کند ومفید باشد در اختیارتان میگذاریم. ماه اول خرج زیاد است ولي بعد كه با محيط آشنا شديد ، کم میشود.

در تایلند موقع قرار داد خانه به رنج قیمتی برق توجه کنید و سعي كنيد فقط شبها از کولر استفاده كنيد .
خرج خورد و خوراک ماهیانه 150،000 – 200،000 تومان كه بستگی به هر شخص و سلايق آنها دارد.
هزینه های جانبي تایلند خیلی کمتر از ساير کشورها دیگر هست .
یک وعده برنج خالی پخته شده 330 تومان هست .
تخم مرغ از 75 تومان هست تا 120 بستگی به اندازه اش دارد .
نوشابه هم قیمت ایران است .
تن ماهی از 900 تومان هست تا 1400 تومان
گوجه 2تا از دست فروش 330 تومان از بازار کیلویی1000 تومان (گوجه در تايلند كمي گران است )
مرغ پخته 2500 تومان
مرغ هم تمیز شده 1500 تومان در فروشگاه مرکزی ولی در فروشگاه تسکو مثلا 2 تا سینه 2000 تومان

گوشت هر كيلو 4000 تومان

برنج 5 كيلويي درجه يك 7000 تومان

اینترنت 10000 تومان ماهيانه با سرعت بالا

کرایه يك سوئیت 20 متری تمیز در محله دانشجوها نزدیک به دانشگاه (رام كام هنگ) بدون آشپزخانه حدود 120،000 تومان است .

متوسط كرايه خانه 1 خوابه 200،000 – 300،000 تومان

متوسط كرايه خانه 2 خوابه 400،000 – 500،000 تومان

متوسط كرايه خانه 3 خوابه 600،000 – 800،000 تومان

توصیه های ضروری و مهم :

– درس خواندن مهمترین وظیفه دانشجو می باشد ، لذا توصیه می گردد قبل از هرگونه اقدام ،حتما تصمیم خود را جهت ادامه تحصیلی موفق گرفته باشید .
– رفت وآمد در خوابگاه ها و پانسيون هاي و ساعات تردد تابع قوانين دانشگاه مي باشد كه بايد حتما توسط دانشجو رعايت گردد.
– در انتخاب رستوران دقت کنید که تا حدودی شلوغ باشد. این به معنی این است که غذایش خوب و تازه است.
– آب شهری قابل نوشیدن نیست و باید بطری آب از مغازه ها خریداری کنید.
– قیمت بلیت بین 10 تا 40 بات (baht) تعیین شده در حالی که در همان شرایط برای خطوط اتوبوسرانی که درست به موازات این خطوط دارای مسیر می باشند قیمتها یک سوم است.
– اگر مایل به زندگی خارج از دانشگاه باشید، می توانید در آپارتمان زندگی کنید و اجاره آن ها بین 20000-4500 بات ماهیانه می باشد. این آپارتمان ها اکثراً در محلهایی واقع هستند که دسترسی به امکانات خرید، داروخانه، خشکشویی، خواربار فروشی، کافی نت، رستوران و غیره را مهیا نموده اند.
– پیشنهاد میگردد آپارتمان شما نزدیک دانشگاه یا ایستگاه های مترو و منوریل باشد .

– آپارتمانهای خارج دانشگاه ماهیانه اجاره داده می شوند و هزینه های تلفن، برق و آب در اجاره نیستند. هر ساختمان چندین آپارتمان داشته که هر آپارتمان یک خوابه به همراه بالکن و حمام می باشد.
– امکانات بیشتر هزینه بیشتری می طلبند که ممکن است تعداد اتاق خواب، یخچال ،تلویزیون ،اینترنت پرسرعت ،وسایل پخت و پز را شامل شوند.
– در قرارداد اجاره باید مبلغ 3-1 ماه اجاره را بعنوان پیش پرداخت بدهید و این پول در هر زمانی که شما بخواهید آنجا را ترک کنید قابل بازپرداخت می باشد. کرایه خود را باید بصورت کامل و سر وقت پرداخت نمائید.
– بهتر است آپارتمانی تهيه کنید که دارای ADSL باشد.

هشدارها و توصيه هاي لازم سفارت جمهوری اسلامی ایران به هموطناني که جهت مسافرت عازم تايلند هستند :

سفارت جمهوري اسلامي ايران در کشور پادشاهي تايلند ضمن خوش آمدگويي به کليه هموطنان عزيزي که قصد مسافرت به اين کشور را دارند نکات لازم را جهت راهنمائي و پيشگيري از وقوع هرگونه حادثه ناگواري به شرح ذيل به اطلاع مي رساند :

1 _ توصيه اين نمايندگي به اتباع کشورمان در خصوص مراقبت از گذرنامه خود که تنها سند هويتي آنها محسوب مي گردد اين است که آنرا به امانت نزد هيچکس قرار ندهند لازم به ذکر است تاکنون مواردي در خصوص تعدادي از هموطنان که با گذرنامه آنها اتومبيل اجاره و سپس فروخته شده است و اکنون در زندانهاي تايلند زنداني مي باشند مشاهده شده است .

2 _ عليرغم وجود امنيت در اين کشور توصيه مي گردد که مسافرين ضمن هوشياري کامل ، نسبت به مراقبت از وسايل خويش از قبيل اسناد و اوراق هويتي پاسپورت ، بليط ، پول و ….. اقدام نمايند و در مناطق پرجمعيت نيز مراقب سارقين حرفه اي باشند .

3 _ ضرورت دارد مسافرين اعزامي بـــه اين کشور ضمن هوشياري لازم مراقب باندهاي بين المللي قاچاق انسان که عموماًً ايراني مي باشند بوده و فريب وعده هاي دروغين آنها را جهت اعزام به ساير کشورها را نخورند در اين خصوص مي توان به سرنوشت تعدادي از هموطنان ايراني که توسط همين افراد به اميد رفتن به اروپا ، ژاپن و کره با از دست دادن تمامي دارائي خود به پليس محل معرفي شده و اکنون در زندانهاي تايلند به اميد اتمام دوران محکوميت خويش مي باشند اشاره نمود .

4 _ در مسير بازگشت به ميهن اسلامي توصيه مي گردد از قبول هرگونه وسيله و يا بسته از افراد ناشناس ( ايراني يا غير ايراني ) جهت تحويل به خانواده آنها اکيداًً خودداري نموده زيرا ممکن است براي قاچاق مواد مخدر به داخل کشور با اينگونه اعمال از افراد سوء استفاده نمايند .

نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در بانکوک ضمن آرزوي سفري خوش براي کليه هموطنان اميد دارد که هيج مشکلي براي اتباع کشورمان رخ ندهد چنانچه با هرگونه مشکلي برخورد نموديد مراتب را سريعاًً با بخش کنسولي نمايندگي مطرح نمائيد ضمناًً آدرس و شماره تلفن هاي ضروري جهت مکاتبه و تماس به قرار زير مي باشد :

5 -کشور تايلند دارای مقررات بسيار سخت گيرانه اي در خصوص سيگار بوده بگونه اي که حتي کشيدن سيگار در بعضي ازشبکه هاي تلويزيوني آن با شطرنجي نمودن تصوير سانسور می شود و در فرودگاهها نيز اتاقهائي براي همين منظور ساخته شده و معمولا در مکانهاي عمومي نيز کمترديده مي شود کساني درحال سيگارکشيدن باشند.براساس مقررات تدوين شده توسط اين کشورهمراه داشتن بيشتر ازيک باکس (10 بسته 20 تائي ) در زمان ورود به تايلند شامل جريمه بسيارسنگيني خواهدگرديد. اخيرا نيزکه يک ايراني به دليل ورود 40 باکس ( 25 بسته 20 تائي ) بازداشت گرديده بود درنهايت مجبور به پرداخت مبلغ 4 هزاردلار جريمه گرديد.لذا به اطلاع کليه هموطنان ايراني که قصد مسافرت به تايلند را دارند مي رساندکه ازهمراه داشتن بيشترازيک باکس (10 بسته 20 تائي ) خودداري نموده تامشمول جريمه 8 هزارتا10 هزارتومان براي هربسته کوچک 20 تائي و80تا100 هزارتومان براي يک بوکس ( 10 بسته 20 تائي ) نگردند.

6-براساس مقررات جديد اتخاذ شده توسط کشورتايلند اتباع جمهوري اسلامي ايران جهت اخذ ويزا تنها مي توانند به سفارت تايلند در تهران مراجعه ودرخواست ويزا نمايند ودرصورت مراجعه سفارتخانه هاي تايلند در سايرکشورها اخذ ويزا بسيار مشکل مي باشد.لذا توصيه مي گردد هموطناني که از ايران قصد سفر به تايلند را دارند حتماً در تهران رواديد سفر به تايلند در يافت نمايند.

7-بيماري ايدز يکي از خطراتي است که در اکثر کشورهاي جهان سلامت مسافران و جهانگردان را تهديد مي نمايد.وزارت بهداشت عمومي تايلند در سال 2004 اعلام کرد %60 مبتليان به ايدز در تايلند را گروه سني 15 تا 24 سال تشکيل مي دهند.وزير بهداشت نيز اعلام بيش از 80 هزار نفر از جوانان تايلندي به بيماري ايدز مبتلا هستندو هر ساله حدود 20 هزار نفر نيز به جمع مبتلايان افزوده مي شود؛ وي هشدار داد تا سال 2006 تعداد حانلان ويروس ايدز در تايلند به بيش از يک ميليون نفر خواهد رسيد! بنابراين خطر بسيار جدي است وتوصيه ميگردد هموطنان عزيز در صورت سفر به اين کشور دقت لازم را براي حفظ سلامتي خود به عمل آورند.

سفارت ایران در تایلند، در خیابان سوخومویت و به آدرس زیر واقع شده است:
بانکوک – ناحیه واتانا – محله کلونگ تون نوا، خیابان کلونگ – خیابان ۴۹ سوخوم ویت، شماره ۲۱۵،کد پستی : ۱۰۱۱۰
تماس بین المللی:
تلفن: ۳-۳۹۰۰۸۷۱-۲-۶۶+
دورنگار: ۳۹۰۰۸۳۸-۲-۶۶+ و ۳۹۰۰۸۳۶-۲-۶۶+
تماس محلی در داخل تایلند:
تلفن:۳۹۰۰۸۷۱-۰۲ الی ۳
دورنگار: ۳۹۰۰۸۳۸-۰۲ و ۳۹۰۰۸۳۶ -۰۲

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای