راهنمای مهاجرت به هند

مهاجرت به هند


کشور : هندوستان
پایتخت : دهلی نو
شهرهای توریستی : بمبئی (مومبائی)، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریفندرام، سورت ، کانپور و احمدآباد
جمعیت : حدود یک میلیارد نفر
مذهب : هندوئیسم، اسلام و بودیسم
واحد پول : روپیه
دامنه اینترنتی : in.
زبان : هندی، انگلیسی و ٢١ زبان غیررسمی دیگر
فاصله هوائی تا تهران : حدوداً ٤ ساعت
ساعت : حدود یکساعت جلوتر از تهران
پیش شماره : ٠٠٩١
ولتاژ برق : ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتزجغرافیا

دروازه هند در بمبئی
معبد الورا در ایالت ماهاراشتارا

جزيره اليفانتا (جزیره فیل‌ها)
تاج‌محل در اگرا
كاتدرائيه بمبئى
چارمنار در حیدرآباد
قطب منار در دهلی
حاجى على درگاه ـ بمبئی
پایانه چاتراپاتی شیواجی در بمبئی
هتل کاخ تاج‌محل در بمبئی

كشور هند در جنوب قاره آسيا قرار دارد . اين كشور به صورت شبه جزيره مثلثي كه قاعده آن به شمال كوههاي هيماليا ,ضلع شرقي آن به خليج بنگال و ضلع غربي آن به درياي عمان و راس آن در جنوب به اقيانوس هند منتهي ميگردد
هند از شمال غربي به پاكستان از شمال به چين , نپال , بوتان و منطقه تبت , از شرق به كشور ميانمار (برمه)از جنوب و جنوب غربي به اقيانوس هند منتهي ميگردد هند در جنوب از طريق تنگه پاكبا با كشور سري لانكا همسايه است .
جمعيت هند
يك ميليارد و بيست و هفت ميليون و زبان رسمي هند , هندي با خط ديوانگري است كه 30% جمعيت هند به اين زبان تكلم ميكنند.زبان انگليسي از سالها قبل از استقلال هند زبان رسمي و اداري هند بوده و پس از استقلال در 1947 موافقت گرديد بمدت 15سال ديگر بعنوان زبان اداري باقي بماند ولي در حال حاضر تقريبا كل آموزش عالي و قسمت اعظم مكاتبات اداري اين كشور به زبان انگليسي ميباشد.هند عضو كشورهاي مشترك المنافع همچنين سازمان ملل ميباشد , حكومت هند جمهوري پارلماني است و بصورت فدرال اداره ميشود كه داراي 28 ايالت و 7 منطقه متحد (فرمانداري كل ) ميباشد , بالاترين مقام رسمي رئيس جمهور ودر ايالتها استانداران ميباشند , قوه مقننه متشكل از دو مجلس قانونگذار به نامهاي پارلمان هند كه بوسيله مردم انتخاب ميشوند ونمايندگان مجلس اعلي كه بوسيله نمايندگان مجالس ايالتي بمدت 6 سال انتخاب ميشوند.
مذهب :
قريب 80% مردم هند پيرو آئين هندو ,12% تا 15% مسلمان ميباشند.

راهنمای مهاجرت به هند


آب و هوا


آب و هوای هند دارای تنوع بسیار قابل توجهی است و از کوهستان‌های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه حاره و گرمسیری میانه و جنوب و کویر خشک غرب این کشور را دربر می‌گیرد.آب و هواي هند در شمال بعلت مجاورت با هيماليا سرد و كوهستاني , در مركز معتدل و جنوب آن گرم و حاره اي ميباشد.

پرچم هند:

پرچم ملی کشور هند دارای سه رنگ افقی، از بالا به پایین، زعفرانی، سفید و سبز است. در وسط این پرچم گردونه‌ای
با بیست و چهار پره به رنگ سرمه‌ای است. رنگ زعفرانی سمبل شجاعت، دلیری، وارستگی و فداکاری، رنگ سفید بیانگر
خلوص و حقیقت و رنگ سبز به معنای ایمان، اعتقاد، باروری و حاصلخیزی است. گردونه پرچم که به آن دهارما چاکرا گفته می‌شود، نمادی باستانی در آیین بوداست که توسط آشوکا پادشاه قدرتمند قرن چهارم قبل از میلاد به عنوان گردونه قانون استفاده می‌شد.

جفرافیای هند بسیار متنوع است و کوه، بیابان، دشت، تپه و فلات را شامل می‌شود. آب و هوای این کشور از حاره‌ای در جنوب تا آب و هوای معتدل در شمال متغیر است. مساحت ناحیهِ قابل کشت هند ۱٫۲۶۹٫۲۱۹ کیلومتر مربع (۷۸/۵۶٪ کل مساحت کشور) است که به دلیل رشد سوی جمعیت و افزایش شهرنشینی رو به کاهش است.

سطح نواحی پوشیده از آب در هند معادل ۳۱۴٫۴۰۰ کیلومتر مربع است و میانگین باران این کشور ۱٫۱۰۰ میلیمتر در سال است. بیش از ۹۲ درصد استفاده آب در هند برای مصارف آب‌رسانی است که در سال ۱۹۷۴ حدود ۳۸۰ کیلومتر مربع بود و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ به سقف ۱٫۰۵۰ کیلومتر مربع می‌رسد که برابر با مصارف صنعتی و خانگی است. منابع آبی هند شامل رودخانه‌ها، کانال‌ها، آبگیرها، دریاچه‌ها و سواحل غربی و شرقی اقیانوس هند و سایر خلیج‌ها و خلیج کوچک برای بیش از ۶ میلیون نفر در بخش ماهیگیری اشتغال ایجاد کرده‌اند. هند ششمین کشور تولیدکنندهِ ماهی در سطح جهان و دومین تولیدکنندهِ ماهی بومی در سطح جهان است.

رودخانه‌های طویل هند، شامل: براهماپوترا و ایندوس ۲۹۰۰ کیلومتر، گنگ۲۵۰۰ کیلومتر، گوداواری ۱۴۷۰ کیلومتر، یامونا ۱۳۷۰ کیلومتر، نارمادا ۱۳۰۰ کیلومتر و کریشنا ۱۲۹۰ کیلومتر هستند. هند از آب و هوایی بسیار متنوع بهره می‌برد، از شمال به رشته‌کوه‌های هیمالیا ختم می‌شود و رودخانه‌های متعددی که از این بلندی‌ها سرچشمه می‌گیرند هوایی بارانی و خاکی بارآور را به نواحی شمالی هند می‌بخشند. رودهای گنگ و براهماپوترا مهم‌ترین این رودخانه‌ها هستند که هر دو به خلیج بنگال سرازیر می‌شوند. هندوها همچنین رود گنگ را مقدس می‌دانند.

هند از زیست جانوری بسیار متنوعی بهره می‌برد، منطقه حفاظت شده‌ای به وسعت ۱۴۱۲ کیلومتر مربع در استان گجرات تنها پناهگاه باقیمانده حدود ۳۰۰ شیر آسیایی است. هند زیستگاه بسیاری از پستانداران بزرگ مانند فیل آسیایی، کرگدن تک شاخ و ببر می‌باشد. بیش از ۲۰۰۰ گونه پرنده و سه نوع تمساح در این کشور زندگی می‌کنند.

منابع اصلی مواد معدنی هند شامل زغال‌سنگ (از لحاظ میزان ذخایر در رده چهارم جهان قرار دارد) آهن، منگنز، میکا، بوکسیت، تیتانیوم، کرومیت، گاز طبیعی، الماس، نفت خام، سنگ آهک، توریوم (بیشترین در جهان در سواحل ایالت کرالا) می‌باشد. ذخایر نفت هند که در ساحل بمبئی درماهاراشترا، گجرات و در شرق آسام وجود دارند، بیش از ۲۵٪ از نیازهای داخل را برطرف می‌کنند.

چهار فصل هند شامل: سرد وخشک از ماه دسامبر تا فوریه، گرم و خشک از ماه مارس تا مه، فصل بارش از ماه ژوئن تا سپتامبر و معتدل در ماههای اکتبر و نوامبر است. به طور میانگین ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰ میلمتر باران در سال، تقریباً سراسر هند را دربر می‌گیرد که این مقدار به ۲۵۰۰ میلیمتر در سواحل و ناحیه شمال شرقی هند می‌رسد.میانگین بارندگی سالانه در بنگال غربی به بیش از ۱۱هزار میلیمتر در سال می‌رسد. این کشور دارای آب و هوای بسیار متنوعی میباشد.

 

راهنمای مهاجرت به هند


مردم

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده‌است، تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی به این کشور چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده‌است.

نژاد مردم هند، شامل: ۷۲ ٪ هندوآریائی، ۲۵ ٪ دراویدی و ۳ ٪ نژاد زرد است که این نژادها بر اساس شرایط مکانی، فرهنگی و دینی نیز دارای تقسیمات خاص خود هستند.

۶۱% مردم هند باسواد هستند که این آمار در مردان ۷۳.۴% و در زنان ۴۷.۸% می‌باشد.

زبان

طبق آمار رسمی دولت در سال ۲۰۰۱، در سرزمین هندوستان ۲۹ زبان دارای گویشور بالای یک میلیون نفر است و ۱۲۲ زبان دیگر دارای گویشورانی بیش از ده هزار نفر هستند. تعداد گویش‌ها، لهجه‌ها و زبان‌هایی که روزانه در این کشور مکالمه می‌شود بسیار بیشتر است. در حالی که زبان‌های هندی و انگلیسی ارتباطات رسمی و امور دولتی را برعهده دارند، هر ایالت دارای زبان‌های رسمی و ملی ویژه خود است برای نمونه زبان رسمی ایالت دهلی یا ناحیه ملی پایتخت به ترتیب انگلیسی، اردو و هندی است.

در قانون اساسی هند، زبان هندی (از شاخه زبان‌های هند و ایرانی یا هندو اروپایی) زبان رسمی سراسر کشور اعلام شده‌است. افزون برآن در سال ۲۰۰۵ زبان‌هایی که به‌عنوان زبان‌های رسمی در ایالت‌های هند شناخته شده‌اند به ۲۲ زبان رسید که عبارتند از: هندی، اردو، آسامی، اوریا، بنگالی، بودو، پنجابی، تلوگو، تامیلی، دوگری، سانتالی، سانسکریت، سندی، گجراتی، کنکانی، کشمیری، کانادا، مالایالم، میتی، مایتیلی، مراتی و نپالی نیز به رسمیت شناخته شده‌اند. این زبان‌ها به دو شاخه اصلی دراویدی (۲۲٪) که بیشتر در جنوب هند تکلم می‌شوند و هندو اروپایی(۷۰٪) تقسیم می‌شوند. در هند ۴۲۸ زبان وجود دارد که ۴۱۵ زبان زنده هستند و کاربرد دارند و ۱۳ زبان امروزه منسوخ شده‌است.

زبان‌های سانسکریت و تامیل زبان‌های اصلی و سنتی هند شناخته می‌شوند و در طول تاریخ طولانی این سرزمین در تغییر و تحول زبان‌های رایج در این منطقه زبان‌های فارسی و انگلیسی نقش مهمی بر عهده داشته‌اند. سالیان دراز حکومت استعماری بریتانیا بر شبه قاره هند و انجام بخش عمده‌ای از امور اداری به زبان انگلیسی موجب شده این زبان، زبان دوم بسیاری از مردم هند باشد.

زبان فارسی در هند

زبان فارسی پیش از آنکه هندوستان مستعمره انگلستان شود، دومین زبان رسمی این کشور و زبان فرهنگی و علمی به‌شمار می‌رفت. اما پس از استعمار، انگلیسی‌ها در سال ۱۸۳۲ انگلیسی به تدریج جایگزین فارسی شد. زبان فارسی در دورهٔ غزنویان به هند راه یافت در آن دوره پارسی، زبان ادبیات، شعر، فرهنگ و دانش بود. با تأسیس امپراتوری گورکانی به اوج پیشرفت خود در هند رسید و زبان رسمی هندوستان شد.

زبان فارسی هندوستان شاعران بزرگی همچون بیدل دهلوی، و امیر خسرو دهلوی و دستگاه شعری سبک هندی را در خود پروراند. از دیگر شاعران نامدار فارسی زبان شبه قاره هندوستان، می‌توان از اقبال لاهوری نام برد.

زبان فارسی هشت قرن پیش وارد هند شد، ۷۰۰ سال بر تارک اندیشه، روابط، سیاست، اقتصاد و فرهنگ مردم هند حاکمیت داشت. به گونه‌ای که کلیه آثار مهم فرهنگی، مذهبی، سیاسی، ادبی، مکاتبات، اسناد شخصی ودولتی و احکام قضایی هند به زبان فارسی نوشته می‌شد. لازم به ذکر است که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها و کالج‌های هند بیش از پنجاه بخش زبان فارسی به‌فعالیت اشتغال دارند و بیش از یکصد مدرسه و دبیرستان فعالانه به تدریس زبان فارسی می‌پردازند.زبان فارسی از آن رو که قرن‌ها زبان رسمی دربار گورکانیان هند بود، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر زبان‌های رایج در شبه قاره هندوستان به‌ویژه بر زبان اردو داشته‌است.

ادیان

 اسلام در هند

هند معجونی از ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون است که اغلب آنها از هندوگرایی، اسلام و بوداگرایی نشات گرفته‌اند.
حدود ۸۰٫۵٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۳٫۴٪ مسلمان هستند. هند همچنین بیش از ۲٫۳٪ مسیحی و ۱٫۹٪ سیک دارد. هند اگرچه زادگاه آئین بودا بوده، اما جمعیت بودائیان هند در حال حاضر تنها حدود ۰٫۸٪ برآورد می‌شود. علاوه‌بر آن پیروان آیین جینیسم۰٫۸٪ و مجموع پیروان دین زرتشتی، یهودی، بهایی و بقیه مذاهب ۰٫۴٪ می‌باشد.با این وجود هند بزرگ‌ترین اجتماع فرقه احمدیه و مذاهب ایرانی بهائی و زرتشتی در سراسر جهان است. مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر بیشتر جمعیت را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست.

زرتشتیان، ازمهمترین اقلیت‌های دینی هند هستند که به پارسی معروفند و طی بیش از پنج سده اولیه حمله اعراب به ایران، از ایران به هند مهاجرت کرده‌اند و بیشتر در مناطق مختلف گجرات و مهاراشترا به مرکزیت بمبئی اقامت دارند. اگر چه جمعیت آنان کمتر از۲۰۰ هزار نفر است، اما نزدیک به ۱۷ ٪ اقتصاد هند را در دست دارند. شرکت‌های بزرگی مانند: «تاتا» و «گودریج»، متعلق به زرتشتیان است. گروه دیگری از اقلیت‌های کم جمعیت بهراها هستند که قدرت اقتصادی مهمی در هند دارند. صاحب شرکت معروف «ویپرو» که جزو ثروتمندترین افراد جهان می‌باشد، از این فرقه‌است.


راهنمای مهاجرت به هند


 تاریخ هند

پیشینه حضور انسان در شبه قاره هند به دویست تا چهارصد هزار سال می‌رسد. اما اولین تمدن به معنای واقعی در این سرزمین، تمدن حوزه رود سند با قدمت نزدیک به سه هزار سال است که با تمدن شهر سوخته در ایران همزمان بوده و با آن مراودات نزدیک داشته‌است و تقریباً پس از ورود آریائی‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد، هر دو از بین رفته‌اند.

ورود آریائی‌ها به هند در فرهنگ، دین و ادبیات و نظام اجتماعی این سرزمین بسیار تأثیرگذار بوده‌است.از جمله می‌توان به شکل‌گیری زبان سانسکریت، تدوین متون مقدس هندو و پیدایش سیستم طبقاتی جامعه هند اشاره نمود.

اولین امپراتوری در هند با حکومت دودمان موریا بین سالهای ۳۲۶ تا ۲۰۰ پیش از میلاد شکل گرفت. قدرتمندترین حاکم تاریخ هند تا قبل از گورکانیان، آشوکای بزرگ نام دارد که سومین شاه این سلسله‌است. وی در تمام جنبه‌های هنری و اجتماعی و سیستم اداری از هخامنشیان ایران الهام می‌گرفت. آثار بسیار مهم حجاری این دوره مانند پیکره چهار شیر (نماد ملی هند) بسیار تحت تاثیر حجاری تخت جمشید است.

دومین سلسله قدرتمند به نام گوپتا از سال ۳۲۰ تا ۵۵۰ میلادی در شمال هند حاکمیت داشته و پس از گوپتاها تا قرن سیزده میلادی حکومت‌های زیادی در شمال هند با درگیری، شکست و پیروزی یکی پس از دیگری برروی کار آمدند. باتوجه به عدم قدرتمندی این حکومت‌ها، جنوب هند امنیت وآرامش بیشتری نسبت به شمال داشت و سرگرم تعامل و تجارت با اعراب مسلمان و منطقه جنوب آسیا بود و نقش مهمی در روابط خاور میانه با خاور دور ایفا می‌کرد.

اولین تماس اسلام با آسیای جنوبی، سال هفتصد و یازده میلادی است که مسلمانان تا کناره رود سند که هم اکنون در پاکستان است پیش آمدند. در قرن دهم میلادی سلطان محمود غزنوی منطقه پنجاب را تصرف کرد و بارها به شمال هند حمله کرد. تا قرن سیزدهم تاخت و تازهای زیادی از سوی ایران و آسیای مرکزی به هند صورت می‌گرفت، اما چندان ماندگار نبودند، تا اینکه در این زمان مسلمانان، شهر دهلی را تصرف کردند و اولین حکومت مسلمانان، به نام دوران سلطنت یا غلامان مسلمان را بنیان گذاشتند واسلام رسماً بر هند حاکم شد.

در سال ۱۵۲۶ «بابُر» از نوادگان تیمور بر هند تسلط یافت و سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند را بنیان گذاشت. این سلسله از ۱۵۲۶ میلادی تا ۱۸۵۷ میلادی در بخش بزرگی از شبه قاره هند فرمانروایی کرد. حکمرانان این سلسله به تدریج تمامی شبه قاره را تحت فرمان گرفتند. اکبرشاه امپراتور بزرگ این سلسله که سیاست مدارا با غیرمسلمانان هندی را درپیش گرفت را بزرگترین و مقتدرترین پادشاه هند می‌دانند. اما پس از مدتی بخش‌هایی از جنوب هند از اختیار آنان خارج شد. این دودمان آخرین دوران طلایی امپراتوری‌های اسلامی به شمار می‌رود و در نیمه سده ۱۷ میلادی و در زمان شاه جهان بزرگ‌ترین و ثروتمندترین امپراتوری جهان بود. در سال ۱۷۳۹ میلادی با حمله نادرشاه افشار به هندوستان مقدمات انقراض این امپراتوری فراهم شد و در سال ۱۸۵۷ پس از سال‌ها نبرد سرانجام کمپانی هند شرقی توانست این امپراتوری را منقرض کرده و سرزمین‌های آنرا تصرف کند.

در سال ۱۵۱۰ میلادی پرتغالی‌ها به عنوان اولین مهاجمان اروپایی در گوا مستقر شدند. هنگامی که طوایف «مراتی» و «سیک» علیه حکومت پادشاهان گورکانی قیام کردند، بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها در قرن ۱۸ مناطقی برای خود از هند جدا کردند و بنیاد حکومت بریتانیای کبیر در هند استوار گردید.

دولت بریتانیا بر اثر شورش‌های سال ۱۸۵۷ میلادی در هند، کمپانی هند شرقی بریتانیا را که گردانندهٔ هند بود منحل کرد و به این سرزمین خودمختاری داده شد. و در سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۵، دولت بریتانیا ناچار شد که ادارهٔ بعضی از امور کشور را به مردم هند واگذار نماید. در این هنگام رهبر بزرگ جنبش استقلال هند، ماهاتما گاندی قیام کرد و علیه استبداد بریتانیا به مبارزه پرداخت.

سپس اختلاف شدیدی در بین سران هند و سران مسلمانان هند که رهبر آنها محمدعلی جناح بود بوجود آمد. قصد مسلمانان این بود که کشوری مرکب از مناطق مسلمان هند تشکیل دهند. در آن هنگام بریتانیا قوانینی وضع نمود که به ‌موجب آن به هند و سیلان و پاکستان استقلال داده شد. در ماه اوت ۱۹۴۷ م. آخرین سرباز بریتانیایی خاک هند را ترک گفت، و در تاریخ ژانویهٔ ۱۹۵۰ هند حکومت جمهوری مستقل خود را اعلام نمود و به عضویت اتحادیه کشورهای مشترک المنافع بریتانیا درآمد. اختلافات مرزی دولت هند با پاکستان در منطقهٔ کشمیر هنوز برطرف نشده‌است.

اکثرمتقاضیان در مورد اعتبار دانشگاههای هند سؤالهایی دارند مثل اینکه کدام دانشگاه یا کالج معتبر تره یا کدام شهر کالجهای بهتری داره و …

همانطور که در نگاه اول مهمترین شهر ایران ،تهران به نظر می رسد و دانشگاههای خوبی هم در تهران است اما نمیتوان انکار نمود که دانشگاههای شیراز و کرمان و اصفهان و مشهد و … هم از اعتبار بالا و چه بسا بیشتر از دانشگاههای تهران برخوردارند،در مورد هند و سایر کشور ها هم بدیهی است که دانشگاهها و کالجهای معتبر همه در یک استان متمرکز نیستند و شما در اکتر استانها میتونید کالجی پیدا کنید که اعتبار خوبی داشته باشد.

اما چگونه

اولین مساله در باره دانشگاههای هر کشور نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور وزارت علوم است. چرا که اگر در دانشگاهی تحصیل نمایید که در این کتاب نام آن ذکر نشده باشد مدارک شما بعد از بازگشت به ایران مورد ارزشیابی وزارت علوم قرار نخواهد گرفت. برای دیدن این دانشگاهها به سایت وزارت علوم مراجعه فرمایید .

موسسات معتبر شامل :

الف) گروه یک ب) گروه دو ج) گروه سه

د) موسسات آموزش عالی فهرست شده در NBA برای کلیه رشته های فنی تا سطح کارشناسی ارشد

ه- موسسات آموزش عالی فهرست شده در NAAC برای رشته های غیر فنی :

ه-1) دانشگاه های دارای رتبه A برای کلیه مقاطع تحصیلی

ه-2) کالج ها وانستیتوهای بارتبه +B به بالا تامقطع کارشناسی و با رتبه A تا مقطع کارشناسی ارشد

توضیح

منظور از موسسات معتبر گروه یک ، گروه دو ، گروه سه همان دسته بندی وزارت علوم می باشد که توضیح آن در لینک بالا آورده شده است .

موسسات آموزش عالی فهرست شده در NBA برای کلیه رشته های فنی تا سطح کارشناسی ارشد، این لغت خلاصه National Board of Accreditation (NBA) می باشد . این یک نوع سیستم اعتبار بخشی به کالجهای مهندسی است که از سوی وزارت علوم هند مشخص شده است و مورد تایید ایران هم هست.کالجهایی که اسامی آنها در این لینک مو جود باشد برای ادامه تحصیل بلا مانع می باشند . آدرس سایت آن www.nba-india.org می باشد که در قسمت Statistics شما می توانید به تفکیک دوره و رشته اطلاعات را دریافت نمایید .همچنین با جستجو تحت عنوان

List of colleges in نام ایالت مورد نظر approved by National Board of Accreditation (NBA)

موسسات آموزش عالی فهرست شده در NAAC برای رشته های غیر فنی :

ه-1) دانشگاه های دارای رتبه A برای کلیه مقاطع تحصیلی

ه-2) کالج ها وانستیتوهای بارتبه +B به بالا تامقطع کارشناسی و با رتبه A تا مقطع کارشناسی ارشد

مؤسسه NAAC مهمترین و معتبرترین مرجع رتبه بندی دانشگاهها و کالجهای هند است. شورای ملی ارزیابی و ارزش گذاری هندوستا ن، National Assessment and Accreditation Council (NAAC) یک موسسه خود مختار است که کار ارزیابی و رتبه بندی مراکز آموزش عالی هندوستا را عهده دار است.
تعداد دانشگاههای دارای اعتبار از لحاظ این موسسه 140 دانشگاه و تعداد کالجهای دارای اعتبار 3492 می باشد. در سیستم رتبه بندی NAAC اعتبار دانشگاهها و کالجها با حروف A,B,C مشخص شده اند. آدرس سایت آن http://naacindia.org می باشد در بالای صفحه قسمت ASSESSMENT & ACCREDITATION میتوانید لیست کالجها و دانشگاههای همه استانها را ببینید .

همینطور در ارتباط با رشته های کشاورزی تمام موسسات زیر مجموعه Indian Council of Agricultural Research مورد تایید می باشند.

که آدرس سایت آن www.icar.org می باشد .

و نهایتا اعتبار دانشگاههای هند رو در سایت رنکینگ جهانی می توانید ملاحظه نمایید .

انواع و مراحل ویزای هندوستان

قبل از اقدام برای ویزا سه مرحله دیگر باقی می باشد :
فرم تعهد مالي
فرم تعهد مالي که باید توسط ضامن مالي متقاضی در يکي از دفتر هاي اسناد رسمي تکميل گردد. این ضامن می تواند پدر و یا مادر ، یا در غیاب اونها عمو ، دایی ، خاله ، عمه و … رو باشد و که در یک محضر اسناد رسمی ، و این ذیل رو توی اظهار نامه دادگستری بنویسند و امضا کنند
توجه :اگر شما ، بخواهید هزینه های تحصیلی خود رو بپردازید، باید حداقل ۱۰ میلیون تومان در یک حساب بانکی داشته باشید و از بانک درخواست کنید یک نامه اعلام مانده حساب به شما بدهد.
گواهی شغلی پدر
دریافت گواهی شغلی پدر که شامل ارائه حکم کارگزینی ، فیش حقوقی ، جواز کسب ،گواهی فوت (در صورت فوت پدر) و … می باشد. نامه گواهی شغلی پدر بیان می کند که یکی از والدین شما در مکانی مشغول به کار است . در صورت مدارک دیگر مانند فیش حقوقی ، جواز کسب ،گواهی فوت (در صورت فوت پدر) و … این مدارک مستقیما ترجمه می شوند .
تایید مدارک توسط سفارت
کلیه مدارک ترجمه شده باید در نهایت به تایید سفارت هند در ایران برسد. برای این کار باید اصل ترجمه های تایید شده و دو سری کامل فتوکپی را به سفارت هند در ایران ببرید تا تایید بشوند و مهر سفارت هند بخورند. انواع ویزا :
درخواست ویزا
ویزای دانشجویی ( student visa )
مدت این ویزا بسته به مدت زمان تحصیل از ۶ ماه تا دوسال می باشد ( بعد از اتمام ویزا امکان تمدید در کشور هندوستان وجود دارد)
مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی هندوستان
1- اصل و دو نسخه کپی از گذر نامه دارای حداقل 6ماه اعتبار
2- 6 قطعه عکس 3در 4 پشت نویسی شده
3-اصل و یک کپی از نامه پذیرش از دانشگاه مورد تایید در هند
4- تکمیل فرمهای اخذ ویزا ( فرم شماره )
5- اصل ترجمه شده ضمانتنامه مالی
6- گواهی اشتغال به کار والدین
اصل ترجمه شده ریزنمرات آخرین دوره تحصیلی که به تایید دادگستری و سفارت هند رسیده باشد
7-فتوکپی شناسنامه
8- مبلغ 75000 تومان پول صندوق سفارت
مدت زمان صدور : 5 تا 7 روزکاری
ویزای توریستی (tourist visa )
در صورت علاقمندی به همراهی کردن اعضای خانواده از ویزای توریستی برای این افراد استفاده می گردد.مدت زمان ویزای توریستی هندوستان : یک ماه تا ۴ ماه و نیم است . مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی :
1- اصل پاسپورت که بیشتر از ۶ ماه اعتبار داشته باشد
2- دو قطعه عکس ۴*۶
3- تکمیل فرم اخذ ویزا
4- تصویر بلیط رفت و برگشت و اصل بلیط
5- مبلغ ۳9۰۰۰ تومان پول
مدت زمان صدور : 5 تا 7 روزکاری ( این ویزا امکان تمدید در کشور هندوستان را ندارد)
ويزاي تحقيقاتي(Research Visa)
برای دوره دکتری و فوق دكترا صادر می شود. صدور اين ويزا منوط به طي مراحل خاص در هند و ايران ميباشد, اين ويزا در واقع پس از تاييد وزارت توسعه منابع انساني هند(MHRD) توسط سفارت هند در تهران صادر مي شود.مدت ويزاي تحقيقاتي سه سال مي باشد. مدارک مورد نیاز ویزای تحقیقاتی هندوستان
1- اصل و دو نسخه کپی از گذر نامه دارای حداقل 6ماه اعتبار
2- 6 قطعه عکس 3در 4 پشت نویسی شده
3- اصل و یک کپی از نامه پذیرش از دانشگاه مورد تایید در هند
4- تکمیل فرمهای اخذ ویزا ( فرم شماره )
5- اصل ترجمه شده ریزنمرات آخرین دوره تحصیلی که به تایید دادگستری و سفارت هند رسیده باشد
6- فتوکپی شناسنامه
7- مبلغ 200000 تومان پول صندوق سفارت
مدت زمان صدور : 6ماه تا یک سال
ایکس ویزا یا ویزای همراه
مدارک مورد نیاز ویزای همراه هندوستان
مدت زمان صدور : 5 تا 7 روزکاری ( این ویزا امکان تمدید در کشور هندوستان را ندلرد)
مدت زمان اعتبار :6 ماه تا 1 سال
توجه مهم : برای پر کردن فرم ویزا : همه کادرها و بخشهای مختلف فرمها تکمیل شود .
سوالاتی که شامل شرایط شما نیست در جلوی هر ردیف از این سوالها یک عبارت "NA" بنویسید.که مخفف Not Applicable هست
آدرس کنسولگری های هندوستان در ایران
آدرس سفارت هندوستان در تهران : تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان میرعماد پلاک ۴۶
تلفن : ۵-۸۸۷۵۵۱۰۲-۰۲۱
آدرس کنسولگری هندوستان در زاهدان : زاهدان – حد فاصل خیابان خیام و خیابان مدنی
تلفن : ۳۲۲۲۳۳۷-۰۵۴۱جهت صدور ویزا فقط برای دانشجویان ساکن شرق ایران
آدرس کنسولگری هندوستان در بندرعباس :بندر عباس-خیابان گلشهر جنوبی-خیابان حکمت بلاک 43
تلفن : ۶۶۱۷۴۵-۰۷۶۱جهت صدور ویزا فقط برای دانشجویان ساکن بندرعباس
ساعت تحویل مدارک نه تا یازده صبح.
ساعت تحویل ویزا چهار تا پنج بعدازظهر
این ویزا برای اعضاي خانواده همراه دانشجوی دکتری و بر اساس ويزاي تحصيلي دانشجو صادر مي شود در صورتي که والدين هر دو قصد ادامه تحصيل در هند را داشته باشند تهيه ويزا جهت فرزندان ضروري است برای دوره های زبان ،کارشناسی ، کارشناسی ارشد صادر می شود.

دانشگاههاي هند

 

راهنمای مهاجرت به هند

دانشگاه شامل 32 انیستیتو برای مطالعات. همچنین دیگر موسسات فنی تخصصی،39 موسسه در ارتباط با علوم کشاورزی.، 16 موسسه در ارتباط با علوم بهداشتی،.38 موسسه در ارتباط با مهندسی وتکنولوﮋی.4 موسسه در ارتباط با IT.، 1 موسسه در ارتباط با اطلاع رسانی.،4موسسه در ارتباط با حقوق.و. 10 موسسه در ارتباط با دانشگاه مکاتبه ای می باشد.
دانشگاههاي خصوصي
(به معنی سزاوار دانشگاه بودن )Deemed universities
اين انيستيتوها مستقلاٌ دانشجو گزينش کرده و امتحانا ت را برگزار نموده و مدرک ;تحصیلی صادر می نمایند همانند ((Indian Institute of management یا(Indian Institute of technology)که معروفترین این قبیل انستیتو ها هستند.‏معمولاٌ این موسسات در رشته های مدیریت و و مهندسی فعا ل می باشند و معتبرترین موسسات حرفه ای هند را بایددر ميان این موسسات جستجو کرد همانند ها که در شهرهای احمد آباد، کلکته، بنگلور،لاکنو (از نظر وزارت علوم ایران هم این موسسات ممتاز ارزیابی شده اند.) قرار دارند و بهترین موسسات آموزش مدیریتی هندوستان می باشند که معروفيت جهانی داشته وهزاران نفر در کنکور ورودی آن همه سا له شرکت می نمایند
انیستیتوهای خصوصی یا دولتی
این دانشگاهها ‏قبلاٌ کالج بوده اند. اين موسسات خود به تنهائی دانشجو گزینش ‏کرده و همانند دانشگاه مرجع عمل می نمایند ولی ‏تنها دپارتمانها و دانشکده های خود را اداره می نمایند ‏و کالجهای تابعه به خود ندارند.‏از ‏جمله انها دانشگاه سیمبايسس و بهاراتی شهر پونا ‏می باشند.‏
این دانشگاهها که دانشگاههای مادر نیزنامیده می شوند بطور مستقل هر کدام جداگانه کنکور برگزا رمی ‏نمایند ودانشجويان بر حسب نمره اخذ شده گزينش ميشوند. هر کدام ‏از این کالجها راساٌ نیز اقدام به پذیرش دانشجو در ‏برخی رشته های محدود می نمایند ولی رشته ها ‏و دوره ها ئی که از طرف دانشگاه مرجع اداره می ‏شوند معتبر می باشند .با در دست ‏داشتن پذیرش از دانشگاه مرجع دانشجو هم در ‏دپارتمان اصلی دانشگاه و هم در کالجهاو انستیتوهاي ‏وابسته به دانشگاه قادربه ادامه تحصیل می باشد.کالجها اصولا زیر مجموعه یک دانشگاه مادر مرتبط با رشته های خود محسوب می شوند و به اصطلاح از سوی او مجوز فعالیت دریافت نموده اند.

مدارک تحصیل دردوره دکتری هندوستان

1-اصل ریز نمرات 4سال کارشناسی و کارشناسی ارشد .
2-اصل دانشنامه نهایی کارشناسی و کارشناسی ارشد (فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی مدرک خود را به تایید وزارت علوم واقع در آدرس : ميدان صنعت خيابان هرمزان نبش پيروزان جنوبي طبقه سوم ،‌و فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد مدرک خود را به تایید سازمان مرکزی به نشاني: خيابان پاسداران خيابان شهيد كاظمي (گلستان8) تقاطع امير ابراهيمي می رسانند .)
3-اصل و کپی گذرنامه
4-یک قطعه عکس 6.4 یا 3.4
5- پروپزال ( فرم 3) (در 10-5 صفحه بايد تهيه شود و بعداز اين مدارک توسط استاد راهنمای مورد نظر تائيد شود.)
6- ارائه رزومه در صورت تمایل متقاضی
فرایند پذیرش پرو پزال دوره دکتری هندستان
دانشجو مي تواند دورة‌ دكترا را در دپارتمان دانشگاه يا موسسات تحقيقاتي تأييد شده زير نظر يك استاد راهنماي تأييد شده از طرف دانشگاه مربوطه انجام دهد .
1- واجد شرايط شدن: Eligibility
براي پذيرش دورة‌ دکتری در يك موضوع خاص دانشجو بايد داراي مدرك فوق ليسانس با حداقل نمرة‌ قبولي 50% باشد .
2- پيدا کردن استاد راهنما (دانشجو دورة‌ دکتری اين اختيار را دارد كه استاد راهنماي خود را از بين ليست اسامي استادان راهنماي مورد تأييد دانشگاه انتخاب كند .
تائید و امضای پروپزال توسط استاد راهنما و دانشگاه و ثبت مدارک در دادگاه (يعنی تعهد مبنی بر حضور دانشجو در اسرع وقت در دانشگاه و پايبندی به موازين اخلاقی در هندوستان)
3- ثبت شدن: Registration يا Admission
4- دانشجو دوره دکتری بايد به معاونت آموزشي دانشگاه مراجعه و فرمهاي مخصوص پذيرش دكترا را تكميل و فيش مربوطه را پرداخت نمايد .
دانشجو همراه با فرم تكميل شده 8 نسخه از پروپزال دكترا ی خود را به گروه مربوطه ارائه مي دهد .
5- صدور پذيرش موقت دوره دکتری (دانشجو با اين پذيرش نمی تواند ويزای تحقيقاتی در یافت نماید)
6- آماده شدن برای معرفي پروپزال( دفاعيه ) ( اين معرفي بايد در مدت شش ماه پس از اخذ پذيرش موقت صورت پذيرد و بعد از این زمان فاقد اعتبار خواهد شد.
7- مشخص نمودن تاريخ و محل برگزاري معرفی پروپزال با پيشنهاد استاد راهنماي دانشجو ،توسط رئيس گروه
8- حضور در جلسه معرفی از پروپزال ( دانشجو معرفي2 مختصري از محدودة مرتبط با طرح پروپزال( تحقيقاتي) خود را در حضور استاد راهنما3خود و دو استاد راهنماي ديگر ارائه می دهد .)
9- ارسال گزارش مربوط به معرفي پروپزال در مدت يك ماه از تاريخ برگزاري جلسه به دانشگاه و كميته مربوطه
تاريخ پذيرش موقت همان تاريخ شروع دوره دکتری محسوب می شود كه براي مدت 5 سال اعتبار دارد تمديد تاريخ حداكثر 2 سال مي باشد و با درخواست دانشجو و قبول كميته امكان پذير است
در صورت قبولی در جلسه معرفي پروپزال دانشجوی رسمی دوره دکتری و دریافت ويزای تحقيقاتی
چنانچه معرفي، توجه كميته را جلب ننمود ،پروپزال پیشنهادی به دانشجو برگشت و پروپزال دیگری باید توسط او ارائه گردد
استاد راهنما نمي تواند همزمان بيشتر از 8 دانشجوي دکتری داشته باشد .اما با پيشنهاد كميته ، مجمع تحقيقات و آموزشي دانشگاه BUTR كه بالاترين مرجع تصميم گيري آموزشي است مي تواند به 10 دانشجو ارتقاء دهد .
در موارد خاص به پيشنهاد كميته ،‌مجمع ،مجوز پذيرش دانشجو در دکتری بدون نظارت استاد راهنما و صرفاً بطور مستقل را صادر مي كند به شرط آنكه رئيس گروه، محل تحقيقات دانشجو را تأييد نمايد .
طبق قوانين دانشگاه ، دانشجو نمي تواند همراه با پذيرش دوره دکتری پذيرش در مقاطع ديگر را همزمان داشته باشد .
برای مراحل دریافت ويزاي تحقيقاتي(Research Visa) به اینجامراجعه نمایید.

نحوه نگارش طرح تحقيق یا پروپوزال

یکی از مهمترین فاکتور های تاثیر گذار بر موفقیت در اخذ پذیرش دکترا و شاید مهمترین فاکتور ، موضوع طرح تحقیق (پروپوزال) و کیفیت نگارش آن است. در هندوستان معمولاً به سوابق تحصیلی دانشجو کمتر توجه دارند و آن چه که بیشترین اهمیت را دارد در حقیقت کاری است که دانشجو میخواهد انجام دهد، بنابراین هرچقدر پروپوزال با کیفیت تر و اصولی تر باشد به همان میزان شانس پیدا کردن استاد راهنما و اخذ پذیرش بالاتر خواهد رفت.
برای نگارش پروپوزال استانداردهای مختلفی وجود دارد که اتفاقاً اکثر آنها هم در دانشگاه های هند مورد قبول قرار گرفته اند، اما جهت آشنایی یکی از روش های مرسوم نگارش پروپوزال به همراه محتوای آن در اینجا معرفی می گردد. این روش در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های هند مورد تأئید است لذا پیشنهاد می شود حتی المقدور این استاندارد ها را جهت نگارش پروپوزال رعایت شود.

عنوان پروپوزال:

عنوان پروپوزال در حقیقت تابلوی یک پروپوزال و نشانگر محتوای آن است. هر قدرعنوان پروپوزال بهتر انتخاب گردد، مستقیماً میزان موفقیت در اخذ پذیرش بالاتر خواهد رفت. این قسمت می بایست به طور مشخص ماهیت انجام کار را نشان دهد. در تیتر پروپوزال دقیقاً باید کاری که قرار است انجام شود حداکثر در 12 کلمه بیان گردد. تیتر نباید کلی و مبهم باشد و یک خواننده با خواندن آن باید به محتوای کل پروپوزال پی ببرد.

مقدمه:

در این قسمت به طور کلی باید موضوع تحقیق، علت و اهمیت انتخاب موضوع، اهمیت تحقیقات و کاربرد تحقیق توضیح داده شود.

 تحقیقات پیشین:

در این قسمت می بایست خلاصه تحقیقات انجام شده قبلی را در ارتباط با موضوع پروپوزال با ذکر منابع تبیین نمود.
هدف تحقیق و فرضیه ها:
در این بخش می بایست هدف از انجام تحقیق بیان گردد. فرضیه ها به صورت دسته بندی شده مشخص شود. تا حد امکان فرضیه ها باید خلاصه، جامع و کامل باشد.

روش تحقیق (متدولوژی):

در این بخش باید تعداد نمونه ها، روش نمونه گیری، ابزار تحقیق، روش انجام کار، روش های آماری تجزیه و تحلیل کیفی و کمی داده ها به طور کامل و دقیق توضیح داده شود. با توجه به این که تقریباً مهمترین قسمت پروپوزال پس از موضوع، این قسمت است می بایست توجه ویژه ای به این بخش شود. لازم به ذکر است که برخی از اساتید پس از موضوع تحقیق صرفاً این بخش را مطالعه نموده و نسبت به رضایت و یا عدم رضایت خود برای پذیرش دانشجو نظر می دهند. به همین دلیل این بخش را باید کاملاً دقیق تهیه نمود.

 محدودیت های تحقیق:

در این بخش محقق می بایست مشکلات علمی، اجتماعی، اقتصادی و … و موانع انجام کار را به درستی بیان نماید.

منابع و مؤاخذ:

در این قسمت باید با پیروی از استانداردهای موجود کلیه منابع ذکر شده در پروپوزال ارائه گردد.
نکاتی در باره پروپزال:
توجه به برخی نکات باعث رد شدن پروپوزال شما می گردد
از جمله نکات مهمی که باید در نوشتن پروپوزال توجه گردد عبارتند از:
موضوعات کپی برداری شده و تکراری ، موضوعات مرتبط با ايران ، موضوعات مرتبط با انرژي هسته اي موضوعاتی که به هر شکل منافع هند را به خطر می اندازد و موضوعاتی که از نظر جهاني بحث برانگيز است و منافع كشورها را زير سئوال می برد رد می گردد.

پیداکردن یک نمونه پروپزال مناسب

برای پیداکردن یک نمونه پروپزال مناسب کافی است وارد سایتhttp://pdfdatabase.com بشوید و در جستجوگر ان لغات زیر را تایپ نمایید
ناخود PDF و یا word را نیز انتخاب نمایید .همینطور می توانید واژه کشور + India را نیز اضافه نمایید .

نحوه نگارش رزومه

(Personal Details) كه شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك و تاريخ تولد مي باشد
1- (Education ) تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره تحصيلي را در بر مي گيرد .
2- علائق خود در زمينه هاي مثل ورزش ،هنر و حرفه را مد نظر قرار مي دهد . (Interests
3-(Additional Information) دليل انتخاب رشته مورد نظر و دانشگاه مورد نظر را بيان مي كند .
4- (Publications) كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار
5- (Skills and Work Experiences) كل سوابق ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال
6- توانمنديها ي ديگر
برای مثال : مديريت يا برنامه ريزي مناسب ،تواناي در سرچ ، و غيره
نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفي خود كه معمولا اساتيد شما هستند با مهر و امضا از اساتيد دانشگاه كه معرف وضيعت و كيفيت متقاضي جهت ادامه تحصيل باشد.(References)
دوره هاي كوتاه مدت، كارگاهها سمنارها يي كه شركت كرده ايد .
توجه: بهتر است رزومه و CV روي يك كاغذ A4 به صورت تايپ شده با نگارش انگليسي خوب و با واقع بيني تهيه گردد.يك رزومه شامل بخشهاي زير مي باشد

همانطور که مید انید دانشجویان دکترای داخل که بورسیه می باشد و محل خدمت آنها مشخص است پس از طی کردن امتحان جامع به مدت 6 تا 9 ماه برای جمع آوری اطلاعات امکان استفاده از منابع را در خارج از کشور دارند بدیهی است که این دانشجویان برای دفاع از تز خود باید به ایران بازگردند.
این دانشجویان نیاز به گرفتن پذیرش به مفهوم عا م که برای دانشجویان عادی است نمی باشد این دانشجویان ابتدا یک رزومه تهیه می کنند وبه دانشگاه مقصد اعلام کنند که قرار است دفاع از تزرا در داخل کشور در فلان تاریخ احتمالی انجام گیرد .

نحوه اقدام

این گونه دانشجویان کافی است فقط یک دعوت نامه توسط استاد خارجی روی کاغذ آرم دار دانشگاه دریافت کنند که به معاونت دانشجویی جهت صدور حکم و سفارت جهت دریافت ویزا ارائه دهند البته در این دعوت نامه بایست زمان آمدن دانشجو و مدت و مقطعی که قرار است دانشجو در آنجا به تحقیقات و پژوهش مشغول شود قید گردد؛ ضمنادر این دوره نمی بایست دانشگاه خارجی شهریه از دانشجو مطالبه کند واگر مبلغی به عنوان استفاده از کتابخانه و کامپیوتر و فضای آموزشی در حد متعارف درج کنند قابل بررسی است.
بهتر است دانشجویان دوره دکترا در رزومه خود درج کنند که دانشجوی انتقالی یا انصرافی نمی باشند و صرفا جهت تکمیل اطلاعات وتحقیقات برای مدت 6 ماه عازم دانشگاه از خارج کشور می باشند و بایست برای دفاع از تز حتما به کشور خودشان عزیمت کنند تا قادر باشند در راس زمان مشخص در داخل کشور دفاع خود را انجام دهند

طول دوره :
دانشجوی در دوره دکترای داخل به مدت 6 ماه میتواند از کشور بعد از امتحان جامع عزیمت کند و اگر تا حداکثر 3 ماه تمدید بخواهد مشروط به اینکه استاد راهنمای داخل و دانشگاه داخلی که قرار است دفاع تز دکترا کند و دانشگاه محل خدمت آینده و وزارت علوم از نظر اعتبارات ارزی و زمانی موافقت نمایند تاسقف سه ماه قابل بررسی است لیکن بیشتر از موافقت نخواهد شد، ضمنا جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وزارت علوم ،معاونت دانشجویی مراجعه کنند.

دریافت ویزا :

برخی از کشورها برای دوره های تحقیقاتی کوتاه مدت مانند آمریکا ویزای تحقیقاتی تحت عنوان j-1 صادر می کنند و برخی کشورها ویزای تحصیلی مدت دار درج می کنند البته این دوره به مدرک تحصیلی ختم نمی شود و دانشجو نیاز به استاد راهنما و حضور در کلاس در آنجا ندارد و صرفا برای جمع آوری اطلاعات وتحقیقات و آشنایی بافضای دانشگاه واساتید خارجی می یابد.

استفاده از بورس تحصیلی به صورت آزاد:

امکان استفاده از بورس تحصیلی به صورت آزادنیز امکان پذیر است اما هزینه بلیت رفت و برگشت، هزینه های تحصیلی، اقامت، بیمه و حتی ساپورت مالی که بایست به سفارت ارائه دهند به عهده خوددانشجو است که به صرفه نیست.
دانلود PDF
دستور العمل نحوه انتقال دانشجويان ايراني
فرم تقاضاي ارزشيابي مدارك

تخصص پزشکی

شرایط لازم براي پذيرش در تخصص پزشکی:

1) پذیرش در آزمون ورودی دستیاری تخصصی ( کتبی و شفاهی)
2) موفقیت در طی دوره آموزشی ( علمی و عملی) مصوب
3) ارائه و تائید پایان نامه ی تخصصی
4) موفقیت در آزمون نهائی تخصصی.
شرايط ارزشیابی مدارك تحصيلي تخصصی پزشکی :اتمام دوره د ستیاری +گواهینامه یا دانشنامه معتبرمثل: مدارک تحصیلی دارندگان دانشنامه FRCS,MRCP انگلستان با طی دوره های مربوطه در سطح Registrar و داشتنRegistration موقت یا دائم به عنوان دانشنامه تخصصی (بورد) ازآن کشور ارزیابی می گردند.
در صو رتي كه دانشجو دوره د ستیاری را به اتمام رسانده اما گواهینامه یا دانشنامه معتبر ندارد =بررسی و تعیین ارزش دکترای پزشکی عمومی
و با توجه به سمت وی در دوره دستیاری و مصاحبه وارزیابی علمی مي تواند شرکت در امتحان ارتقاء
در ايران 23 رشته تخصص پزشکی مي باشد که مدت آن 3 الی 5 سال به طول مي انجامد .

شروع دوره دکتری در هندستان

1- نظارت

دانشجو بايستي دورة دکتری خود را تحت نظارت استاد راهنما كه او را پذيرفته است ، انجام دهد. اما ممکن است كميته اجازه تغيير استاد را به استاد ديگر صادر كند مشروط بر اينكه هر دو استاد نامه هاي خود را مبني بر قبول انصراف (استاد فعلي ) و پذيرش (استاد جديد ) صادر كرده باشند .در چنين حالتي دانشجو بايد پس از مدت يك سال از تاريخ تغيير استاد راهنما پروپزال خود را به دانشگاه ارائه دهد و كمتر از اين مدت مورد قبول كميته واقع نخواهد شد .درصورت بروز اختلاف يا در دسترس نبودن استاد، رئيس گروه موضوع را پيگيري مي كند .

2-پيشرفت

تمامي دانشجويان پذيرش شده بايستي محل تحقيقات و گزارش پيشرفت كار خود را هر شش ماه به رئيس گروه ارائه دهند .
اگر دانشجو نتواند حداكثر سه گزارش خود را در طول يك سال و نيم ارسال نمايد، پذيرش او باطل خواهد شد .
گزارش پيشرفت بايد توسط رئيس گروه به كميته پيشرفت كه اعضاي آن شامل : رئيس محل تحقيقات ،استاد راهنما و يك استاد راهنما به پيشنهاد رئيس گروه يا دانشكده مربوطه مي باشد ارسال گردد و كميته شرح مختصري از گزارش پيشرفت ارائه شده توسط دانشجو را تهيه مي كند .

3-اتمام پايان نامه

اتمام پايان نامه مي تواند هر زماني پس از گذشت دو سال از پذيرش باشد .حداقل سه ماه قبل از اتمام پايان نامه، دانشجو بايد با هماهنگي رئيس مركز تحقيقات طبق درخواست دانشجو و تأييد استاد راهنماي خود ، سمينار قبل از اتمام پايان نامه را ارائه دهد .
دانشجو بايستي در زمان ارائه سمينار 15 نسخه از خلاصه پايان نامه6(حداكثر 4 صفحه) را از طريق استاد راهنما به (پس از تحقيق كه شما به اتفاق استاد راهنما انجام مي دهيد رساله خود را تهيه مي نماييد و در 6 نسخه در دانشگاه submit مي كنيد پس از ان چند نسخه ان به مركز رفته و توسط 2 نفر داور كه خارج از هئيت علمي دانشگاه هستند رساله شما مطالعه و سپس تائيد مي شود و به دانشگاه شما ارسال مي شود و نهايتاً در حضور چند نفر داور كه بيشتر حالت تشريفاتي دارد شما از رساله خود دفاع مي كنيد ) ارسال نمايد .
دانشجو مجاز است پايان نامه خود را دو ماه تا شش ماه پس از ارسال خلاصه پايان نامه ارسال نمايد .در غير اين صورت مشمول جريمه و حتي ابطال خلاصه پايان نامه مي گردد.
پايان نامه براي دانشجويان خارجي بايد به زبان انگليسي باشد .

4-تايپ و صفحه آرائي پايان نامه

پايان نامه شامل يك گواهي از طرف استاد راهنما و تعهد دانشجو مبني بر اينكه كار تحقيقات انجام شده ، محتوا و منابع آن توسط دانشجو بوده است مي باشد .
كاغذ مورد استفاده با استاندارد A4 باشد .
چاپ فقط بر روي يك صفحه از كاغذ بوده و فاصله بين خطوط يك و نيم اينچ باشد .در حاشيه فاصله يك و نيم اينچ رعايت شده باشد .
پوشش پايان نامه نبايستي بيشتر از 330 گرم باشد .
عنوان پروپزال ، نام دانشجو ،‌مدرك ، نام استاد ، محل تحقيقات و ماه و سال بر پوشش و همينطور صفحه اول چاپ شده باشد
پايان نامه بصورت لوح فشرده CD تهيه گردد.

5- تعيين مصحح ها

مرحلة‌ تعيين مصحح ها پس از اينكه دانشجو پايان نامة‌ خود را اتمام مي كند سريعاً شروع مي گردد.
پايان نامه توسط سه مصحح7 (داور) ارزيابي مي گردد.يك نفر از داخل ايالت (محل دانشگاه ) و دو نفر خارج از ايالت .
تعيين مسئول 8دفاعيات (شفاهي ) پايان نامه توسط رئيس محل تحقيقات انجام مي پذيرد .داور داخلي دانشجو استاد راهنماي وي است .

6-ارزيابي

پس از آنكه مجمع مصحح پايان نامه را جهت تصحيح پذيرفتند ، شخص كنترل كننده از سه مصحح اوليه دعوت بعمل مي آورد .زماني كه مصحح ها دعوت نامه را پذيرفتند مجمع پايان نامه ها را ظرف دو ماه از تاريخ دريافت پروپزال به شخص كنترل كننده ارسال مي كنند .در صورت عدم ارسال ،‌كنترل كننده بلافاصله نامة يادآوري را ارسال و حداكثر زمان يك ماه را تعيين مي كند .
گزارشات مثبت ارسالي توسط مصحح ها (داورها )بلافاصله به رئيس محل تحقيقات ارسال مي گردد و وي پس از بررسي هاي لازم جلسه دفاع از پروپزال را تنظيم مي كند .

7-دفاع از پروپزال (شفاهي )

تاريخ ،‌روز، ساعت و محل برگزاري دفاع از پروپزال توسط رئيس محل تحقيقات حداقل 8 روز قبل تعيين مي گردد.معمولاً دفاعيات از پروپزال در دانشگاه انجام مي پذيرد
دفاع از پروپزال در حضور يك داور خارجي ،‌داور داخلي و رئيس هيأت دفاعيات9 انجام مي پذيرد .
چنانچه هيچكدام از داورهاي خارجي در جلسة‌ دفاعيات شركت نكنند ،‌بر اساس پيشنهاد استاد راهنما و رئيس دانشكده استاد راهنماي خبره بعنوان داور خارجي در جلسة دفاعيات شركت مي كند .در صورتي كه استاد راهنما آمادگي لازم جهت شركت در جلسه دفاعيات را نداشته باشد، رئيس دانشگاه بر اساس پيشنهاد رئيس محل تحقيقات و رئيس دانشكدة‌ فردي را به عنوان اتا راهنماي خبره تعيين مي كند .
مصحح ها پس از حضور در جلسة‌ دفاعيات ، گزارش خود را به كميتة‌ اجرائي دانشگاه مبني بر اخذ مدرك دكترا به دانشجو اعلام مي كنند .
چنانچه دفاعيات رضايت بخش نباشد، مصحح ها درخواست تجديد جلسة‌ دفاعيات را مي كنند، البته تاريخ جلسه بايد حداقل يك ماه پس از تجديد نظر باشد .
نتيجه كل در خصوص صدور گواهي موقت مدرك دكترا توسط كميته اجرائي ظرف مدت 8 روز پس از ارسال گزارش مثبت داورها صادر مي گردد

دانش آموزان دانشسراها و دانش آموزان چهار سالة آخر دوره متوسطه و هنرآموزان هنرستانها و آموزشگاههاي فني و حرفه اي كه ارزش تحصيلي ديپلم آنها از طرف مراجع صلاحيتدار معادل متوسط كامل شناخته شده، و دانشجويان و هنرجويان دانشگاهها و موسسه هاي آموزش عالي اگر در حين تحصيل به سن مشموليت برسند تا زماني كه به تحصيلات خود ادامه مي دهند از اعزام به خدمت معاف خواهند بود. نيز آندسته از دانش آموزان فارغ التحصيل داخل يا خارج كه برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ديپلم شناخته شوند و براي تحصيل در موسسه هاي آموزش عالي داخل يا خارج كشور ملزم به طي دوره پيش دانشگاهي باشند معافيت تحصيلي تعلق مي گيرد.
فارغ التحصيلان ديپلمه در صورتي كه از نظر قانون و بنا به گواهي وزارت علوم تحقیقات و فن آوری حايز شروط اشتغال به تحصيل در خارج از كشور باشند و ادامة تحصيل آنان در رشته هاي مورد تاييد وزارت فرهنگ و آموزش عالي باشد، مي توانند با استفاده از مقررات معافيت تحصيلي براي ادامة تحصيل به خارج از كشور مسافرت كنند.
دانش آموزاني كه قبل از سن مشموليت بخواهند در خارج از كشور ادامة تحصيل دهند در صورتي كه مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش باشد مي توانند از معافيت تحصيلي براي ادامة تحصيل در خارج از كشور استفاده نمايند.
دانش آموزاني كه قبل از رسيدن به سن مشموليت از كشور خارج و در دوره دبيرستان مشغول تحصيل شده باشند در صورتي كه تحصيل آنان واجد شرايط مشمولان مشابه در داخل كشور بوده و مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد مي توانند از معافيت تحصيلي استفاده نمايند.
دانشجوياني كه در خارج از كشور با استفاده از معافيت تحصيلي به تحصيل اشتغال دارند چنانچه در حين تحصيل به كشور مراجعت نمايند موظفند حداكثر ظرف 6 ماه از كشور خارج شوند. در غير اينصورت حق خروج از كشور را نخواهند داشت.
مشمولاني كه در خارج از كشور موفق به اخذ ديپلم شده باشند، چنانچه در رشته هاي مورد تاييد وزارت فرهنگ و آموزش عالي و برابر مقررات و ضوابط آن وزارتخانه مشغول تحصيل شده يا بشوند تا رسيدن به درجة دكتري مي توانند از معافيت تحصيلي استفاده نمايند. كنترل وضعيت پيوستگي تحصيلي و ساير شرايط اين قبيل مشمولين به عهدهء وزارت علوم تحقیقات و فن آوری (اداره كل دانشجويان خارج از كشور) خواهد بود
دانشجويان فوق چنانچه به دانشگاهها و موسسه هاي آموزش عالي داخل كشور انتقال يابند به شرط اين كه فاصلة تحصيلي آنان حداكثر از يك سال تجاوز نكند، براي آنها كارت معافيت تحصيلي صادر مي شود.
در زمان صلح به كليه فارغ التحصيلان فوق ليسانس و بالاتر و متخصصان ذكور ايراني مقيم خارج از كشور اجازه داده مي شود يك بار در سال حداكثر براي مدت پنج ماه به منظور شركت در سمينارها و دوره هاي خاص تخصصي، بازديدهاي علمي و انجام پروژه هاي كوتاه مدت و اراية خدمات خاص كوتاه مدت بنا به دعوت وزير ذي ربط (با تاييد وزارت اطلاعات و ستاد كل نيروهاي مسلح) بدون بررسي وضعيت خدمت وظيفة عمومي، به جمهوري اسلامي ايران سفر نمايند.
مشمولان مقيم خارج از ايران با هر سطح تحصيلات مي توانند با مراجعه به نمايندگان كنسولي ايران و تكميل اوراق مربوطه، هر سال يك بار و به مدت 3 ماه به ايران سفر كنند.
داوطلبين براي دوره هاي زبان اقدام به اخذ پذيرش نمايند و پس از انتقال به كشور هند در دوره هاي پيش دانشگاهي ثبت نام نموده یا بصورت متفرقه در آزمونهاي پايان دوره پيش دانشگاهي ثبت نام كنند و پس از اخذ مدرک پيش دانشگاهي نسبت به اخذ پذيرش دانشگاهي و ثبت نام اقدام مينمايند.
اين داوطلبين مي توانند قبل از پايان سال 1389 با اخذ پذيرش از کشور خارج شوند و پس از ثبت نام در دانشگاه، نسبت به تشکيل پرونده دانشجويي درسفارت جمهوري اسلامي ايران در کشور هند اقدام نمایند. پس از تشکيل پرونده و ارسال مدارک به ايران، بستگان دانشجو با مراجعه به وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري براي اخذ معافيت تحصيلي دانشجويان خارج از کشور اقدام مينمايند. پس از تشکيل پرونده و بررسي آن توسط وزارت علوم و تامين وثيقه مربوطه حکم معافيت تحصيلي صادر و براي سفارت جمهوري اسلامي ايران در کشور مربوطه ارسال ميگردد. از آن پس دانشجو مجاز خواهد بود حداکثر 3 ماه در سال در ايران در کنار خانواده خود به سر برد.

کارت های اعتباری

در حال حاضر يكي از مشكلات دانشجويا ن و والدين آنان واريز پول به حساب انان در خارج از ايران مي باشد؛ براي رفع اين مشكل يكي از بهترين راه ها تهيه يك كارت اعتباري است .تهيه يك كارت اعتباري براي شخصي كه به تازگي و به طور موقت وارد يك كشور شده كار اساني نيست چرا كه حداقل چيز براي باز كردن حساب ارزي بانكي و يا كارت اعتباري داشتن يك ادرس پستي ثابت و يك معرف است ، اما تهيه اين كارت در ايران با توجه به انكه معرف شركت توزيع كننده كارت است اسانتر صورت مي گيرد ؛در اين بخش سعي شده است تا با اطلاعات اوليه در ارتباط با اين نوع كارتها به شما در انتخاب يك كارت مناسب كمكك شود.
کارتهای اعتباری نوعی ابزار پولی واعتباری است که جایگزین مناسبی برای حمل ارز در مسافرتهای خارجی بوده واز این نظر موجبات آسایش وفراغت خاطر دارندگان را در این گونه سفر ها فراهم می نماید.

معرفی:

کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی ودر اقصي نقاط جهان خصوصا کشورهای اروپائی، آمریکای شمالی، آسیای جنوب شرقی وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس کاربرد وسیعی داشته ودر کلیه ی مکانهائی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند قابل استفاده خواهند بود.
کارتهای MASTER CARD داراي بیش از 900,000 خودپرداز وکارتهای VISA CARD داراي بيش از 1100,000 خودپرداز (ATM) در سراسر جهان مي باشند.
موسسات كارتهاي اعتباري
کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی ودر اقصي نقاط جهان خصوصا کشورهای اروپائی، آمریکای شمالی، آسیای جنوب شرقی وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس کاربرد وسیعی داشته ودر کلیه ی مکانهائی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند قابل استفاده خواهند بود.
کارتهای MASTER CARD داراي بیش از 900,000 خودپرداز وکارتهای VISA CARD داراي بيش از 1100,000 خودپرداز (ATM) در سراسر جهان مي باشند.
فوايد كارت اعتباري:
اشخاصی که در سفرهای خارجی از کارتهای Debit و Credit استفاده می کنند ازمزایای زیر برخوردار خواهند شد:
← عدم نیاز به حمل پول در سفرهای خارجی
← پرداخت صورت حسابهای خرید کالا و خدمات مانند: هزینه هتل- رستوران- تهیه بلیط هواپیمایی- خرید از مراکزخرید- بازدید از پارکها، موزه ها ونمایشگاه ها- خرید اینترنتی- اشتراک سایت ها- خرید نرم افزارها، کتاب و مطبوعات و…

انواع کارت اعتباري:

Prepaid: كارتهای از پیش پرداخت شده اند ؛ اين كارتها بيشتر برای خريدهای اینترنتی استفاده می شوند. و مانند يك كارت تلفن پس از اتمام پيش پرداخت غير قابل استفاده هستند .
Debit: کارتهای پس انداز با انواع کارائی که مشتریان به همان اندازه که حساب خود را شارژ می کنند از موجودی کارت بهره می برند.
Credit: کارتهائی که علاوه بر موجودی شخصی مقداری اعتبار از طرف بانک صادرکننده به صاحب کارت اعطاﺀ می شود که مقدار اعتبار بستگی به گردش مالی وخوش حسابی صاحب حساب دارد
* کارتهای Debit و Credit در حال حاضر توسط شركتهاي مختلفي در ايران توزيع مي شوند كه در انواع 1ساله- 2ساله و 5ساله مي باشند.

چگونه يك كارت اعتباري خريداري نماييم؟

براي آنكه بتوانيد يك كارت اعتباري متناسب با نياز كاريتان تهيه نماييد ،بهتر است در ارتباط با سوالهاي زير از شركت مورد نظرتان اطلاعات بيشتري كسب نماييد
نوع کارتي كه خريداري مي كنيد چيست ؟ ويزا يا مستر، Debitيا Prepaid
 اگر Prepaid است چند ساله است ؟ 1ساله- 2ساله و يا 5ساله؟
 افتتاح حساب ودریافت کارت از چه بانكي مي باشد ؟ كشور پشتيبان بانك و شعبه هاي آن .
 قابلیت صدور به چه صورتي را دارد؟ به نام شخص (حقيقي) ، به نام شركت(حقوقي) و يا تنها باكد است
 ايا خدمات امور مشترکین به وسیله ی اینترنت ، ایمیل و تلفن دارد ؟
 هزينه شارژ سالیانه آن چه مقدار است ؟
 ايا قابليت شارژ از تمامی شعبات ارزی را داراست ؟
 ايا امکان دیدن پرینت بانکی كارت در هر زمان وجود دارد ؟
 قابلیت نگهداری اعتبار آن چه مقدار است ؟
ديگر خدمات كارت مانند :
 امکان شارژ از طریق WESTERN UNION
داراي هولوگرام
 امکان خرید از طریق اینترنت
 دارای دستگاه DIGI PASS (جهت افزایش امنیت عملیات بانکی.) و… را داراست ياخير
توجه داشته باشيد هر يك از خصوصيات فوق در قيمت يك كارت اعتباري تاثير دارد بنابراين براي يك انتخاب درست دقت بفرماييد.

رشته های پر طرفدار

همه ساله دانشجویان بسیار زیادی جهت ادامه تحصیل به هندوستان می آیند چرا که در کنار کیفیت بالای آموزشی، هزینه های تحصیل هم به نسبت پایین است. درصد قابل توجهی از علاقمندان به تحصیل را دانشجویانی تشکیل میدهند که مایلند تحصیل خود را در یکی از رشته های ذیل الذکر ادامه دهند چرا که دانشگاه های هند در این رشته ها در دنیا دارای اعتبار قابل ملاحظه ای هستند. حال برای آشنایی این رشته ها را را به طور خلاصه معرفی می کنیم
MBA -1 (Master of Business Administration)
رشته ای بسیار پرطرفدار که علاقمندان می توانند با هر لیسانسی وارد آن شوند. در این رشته آخرین یافته های علمی مدیریت در حوزه های کسب و کار تدریس می شود.

این رشته دارای گرایش های متعددی می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

Information Management International Business Finance Human Resource Management
 
Advertising Management Sales Management Materials Management Operation Management Logistics
 
Capital Markets Insurance Management Banking Retail Management

Customer Relationship Management

Hospitality Management Hotel Management Service Management Pharmaceutical Management Actuarial sciences
 
Organic Agriculture & Food Business Telecommunication Biotechnology Competitive Intelligence& Corporate warfare Entrepreneurship Management & Leadership
Port & Shipping Management
Power Management Energy Trading Upstream Asset Management Oil & Gas Management


– پزشکی و دندانپزشکی

از دیر باز علم پزشکی در هندوستان دارای اهمیت و کیفیت بسیار بالایی بوده است. دانشجویان خارجی برای ورود به این رشته ها باید ابتدا ریز نمرات و مدارک تحصیلی دوره دبیرستان خود را به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند. متقاضی باید حتماً دروس ریاضی، شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی را در دوره دبیرستان گذرانده باشد.پس از تایید ریز نمرات توسط دانشگاه، پذیرش صادر می شود. طول دوره کارشناسی پزشکی بطور متوسط 4.5 سال بطول می انجامد. زمان اقدام برای اخذ پذیرش از ماه فوریه( بهمن) آغاز می شود.

داروسازی:

این رشته یکی از پر طرفدارترین رشته های گروه علوم پزشکی است. دوره این رشته در مقطع لیسانس چهار سال و شهریه آن بسته به دانشگاه سالیانه بین 2500 تا 4000 دلار متفاوت است. مقطع فوق لیسانس هم دو سال طول می کشد و شهریه آن هم مشابه مقطع لیسانس بین 2500 تا 4000 دلار در سال متفاوت است.

 تجارت (Commerce)

این رشته دارای سرفصل های مشترک زیادی با رشته مدیریت بازرگانی است. این رشته با توجه به شهریه پایین آن و آسان بودن نسبی آن، همه ساله تعدادزیادی را به خود جلب می کند. طول دوره در مقطع لیسانس سه سال و فوق لیسانس دو سال می باشد. رشته حسابداری هم یه عنوان یکی از زیر مجموعه های این رشته ارائه می شود.

کامپیوتر و فن آوری اطلاعات (IT)

در چند سال اخیر کشور هند رشد خیره کنندهای در حوزه های کامپیوتر و و علوم مرتبط داشته است. دولت هند هم با اختصاص مبلغ قابل توجهی به زیر سازی این صنعت در هند به این رشد کمک شایانی نموده است. در حال حاضر از هر سه متخصص کامپیوتر در دنیا، یکی از آنها هندی است و این کشور پس از آمریکا دومین صادر کننده بزرگ نرم افزار در دنیاست. به تبع این پیشرفت، رشته های مربط با کامپیوتر هم رشد زیادی داشته اند. رشته های مهندسی کامپیوتر و فن آوری اطلاعات (IT ) در مقاطع لیسانس دوره ای چها رساله و در مقطع فوق لیسانس دو ساله دارند. شهریه این رشته ها هم سالیانه حدود 3500 دلار تا 4500 دلار متفاوت است. در کنار گرایشات مهندسی این رشته ها در هندوستان، علوم کامپیوتر و IT هم تدریس می شود. طول دوره علوم کامپیوتر و فن آوری اطلاعات در مقطع لیسانس سه سال و در فوق لیسانس دو سال می باشد.

 طراحی داخلی (Interior Design)

از رشته های جدید که بسیار مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است. این رشته دارای بازار کار بسیار خوبی هم می باشد. در مقطع لیسانس این رشته سه سال و در مقطع فوق لیسانس دو سال به طول می انجامد. برای ورود هم شرط خاصی از نظر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی وجود ندارد.

طراحی جواهرآلات (BBA-Jewelry Design & Management)

این رشته هم یکی از بهترین رشته ها برای علاقمندانی است که مایلند در حوزه طراحی جواهرالات فعالیت نمایند. طول این دوره سه سال است.
از دیگر رشته های پر طرفدار عبارتند از :

 بیو تکنولوژی

 میکرو بیو لوژی

ژنتیک

اقدامات بعد از رسیدن به هند

در فرودگاه

معمولاَ در هواپيما يك فرم توزيع ميشود كه مربوط به گمرك فرودگاه بمبئي است در اين فرم مشخصات خود را اعلام كنيد اين فرم در فرودگاه بمبئي نيز موجود ميباشد.در هواپیما فرمهائی به شما داده میشود که در آن اطلاعات پاسپورت، ویزا و مشخصات شما درخواست میشود. این فرم را بعد از پیاده شدن از هواپیما از شما تحویل می گیرند.
در فرودگاه پس از كنترل پاسپورت، بار خود را تحويل بگيريد و مراقب باشيد چيزي را از قلم نيندازيد. آنگاه به مرحله گمرك ميرسيد. سعي كنيد از كانال سبز گمرك عبور كنيد در غير اينصورت ميبايست از كانل قرمز رد شويد، معمولاَ باري كه يك دانشجو به همراه دارد مشمول عوارض گمركي نميشود لذا از پرداخت هر وجهي به ماموران گمرك خودداري كنيد.
در صورتی که از خدمات موسسه استفاده نمایید با اتومبیل به پونا می آیید. توجه کنید بعد از خروج از درب فرودگاه راننده با برگه ای که اسم شما در آن درج شده منتظر شماست. در غیر اینصورت س از عبور از گمرك در يك راه رو قرار ميگيريد در سمت راست شما تعدادي باجه قرار دارد در اين قسمت ابتدا مقداري دلار ( 200 يا 300 ) را به روپيه تبديل كنيد. سپس از يك باجه ديگر ميتوانيد يك اتومبيل با راننده به مقصد پونا كرايه كنيد. چنانچه در فرودگاه با دانشجوي ديگري آشنا شده ايد ميتوانيد او را هم در كرايه ماشين شريك نماييد. اين ماشين شما را تا مقصد نهايي يعني هتل و… ميرساند ضمناَ هزينه پاركينگ و عوارض بزرگراه معمولاَ به عهده مسافر است. ميتوانيد اين مسئله را با نماینده موسسه هماهنگ كنيد . چنانچه مقداري از بار خود را روي بار بند ميگذاريد به راننده تذكر دهيد كه روي آن پلاستيك بكشد. البته براي آمدن به پونا ميتوان از قطار و اتوبوس هم استفاده كرد ولي در سفر اول با توجه به عدم آشنايي به محيط توصيه ميشود كه از اتومبيل استفاده كنيد.
پول همراه دانشجو در هنگام ورود بايد اعلام گردد
در قسمت ترانزيت پشت خط قرمز يك فرم سبز رنگ تحويل داده ميشود كه ميبايست براساس اطلاعات ومشخصات پاسپورت تكميل شود و در فرم گمرك هم پول همراه دانشجو بايد قيد شود.
در صورتيكه مدارك دانشجو اشتباها به قسمت بار سپرده شود و هنگام ورود همراه وي نباشد پليس مرزباني با توجه به اختياراتش مجاز به ديپورت شخص ميباشد.
دانشجوئي كه بار اول به هر كشوري ورود ميكند بايد بليط رفت و برگشت خريداري كند.
ثبت نام در دانشگاه
دانشجو بايد به فردي كه نام وي در فرم پذيرش ثبت شده مراجعه كند، مراحل بعدي كار بر اساس نظام اداري هر دانشگاه متفاوت خواهد, پس از ثبت نام تماس با استاد راهنما (در مقطع دكترا) در الويت دوم قرار دارد. احترام به آداب و سنن و فرهنگ هندي در برخورد با استاد راهنما از اهميت زيادي برخوردار است,تماس تلفني در ساعات مشخص , عدم مذاكره و بحث در رابطه با موضوعات متفرقه و غير درسي و مكالمه به زبان انگليسي از جمله اموري هستند كه ارتباط با استاد راهنما را ساده تر و دوستانه تر مي سازد.
ثبت نام در اداره پليس :
اولين اقدام پس از ورود و معرفي خود به دانشکده محل تحصيل، اقدام براي ثبت نام در اداره اتباع خارجين يا اصطلاحا (Police Commissioner ) مي باشد.، چرا که دانشجويان پس از ورود فقط 14 روز مهلت دارند که اين کار را انجام دهنددر غير اينصورت دانشجويان جريمه مي گردند ( مبلغ جريمه تا 6 ماه 30 دلار آمريکا مي باشد) و اين کار مستلزم تهيه مدارک زير مي باشد:
دريافت نامه گواهي اشتغال به تحصيل پس از معرفي خود به دانشکده تحت عنوان (Bonafaide Certificate) و تهيه دونسخه کپي از آن جهت ارائه اصل و کپي هاي آن به اداره اتباع خارجيان،تهيه دو سري کپي از صفحات نوشته شده گذرنامه،تهيه نامه اي مبني بر عدم اعتراض دولت ايران در خصوص ادامه تحصيل دانشجو در هند که اصطلاحا (NOC ) خواند مي شود. براي تهيه اين نامه بايستي نسبت به تهيه فرم مربوط از وب سايت اتحاديه انجمن هاي اسلامي و یا وب سايت نمايندگي وزارتين علوم و بهداشت ، يا محل انجمن اسلامي شهر بنگلور اقدام نمايند. براي تکميل و ارسال فرم مذکور مدارکي از قبيل: 1-کپي ريز نمرات تحصيلي مقطع قبلي 2- کپي شناسنامه 3- کپي گواهي اشتغال به تحصيل يا نامه پذيرش 4 – 6 قطعه عکس4*3در صورت تاهل ارائه مدارک متاهلي و عکس همسر و فرزند يا فرزندان 5- کپي صفحات نوشته شده گذرنامه 6- کپي معافيت يا پايان خدمت سربازي براي دانشجويان ذکور ) لازم مي باشد.
درخواست و تکميل فرم پليس  اين فرم در اداره اتباع امور خارجيان و انجمن اسلامي دانشجويان بنگلور موجود مي باشد. فرم پليس در وب سايت اتحاديه موجود مي باشد.
6 قطعه عکس 4*3،کپي اجاره نامه محل زندگي ( دو سري). در مواردي که هنوز دانشجو موفق به اجاره کردن منزل نگرديده است مي تواند از اجاره نامه ساير دانشجويان مقيم به طور موقت، با اخذ نامه اي از آنان، استفاده و بعدا پس از اجاره منزل، اجاره نامه خود را به پليس ارائه نمايد.
معمولا ميبايست مبلغ 150 روپيه به مامور پليس پرداخت كنيد و نيازي به پرداخت مبلغي بيش از اين نيست.
پس از تحويل مدارك پس از چند روز مجددا به اداره پليس مراجعه فرماييد و برگه رجيستريشن خود را در يافت نماييد.

مقاطع، گرايش و دسته بندي رشته ها در هندوستان

در کشور هند، نظام آموزشي در مقطع كارشناسي متشکل از ترکيبات سه گانه موضوعي بوده و اختلاف قابل توجهي با نظام آموزشي کشور ايران دارد. براي مثال در نظام آموزشي ايران كارشناسي هاي مانند كارشناسي شيمي، فيزيک، رياضي، زبان انگليسي، روانشناسي، جامعه شناسي و غيره وجود دارد در حالي که در نظام آموزشي هند اين تفکيک در اغلب موارد وجود نداشته و به صورت نمونه زير است :

در رشته هاي گروه علوم انساني :

علوم سياسي – اقتصاد – جامعه شناسي تاريخ – اقتصاد – علوم سياسي
روانشناسي – اقتصاد – جامعه شناسي روانشناسي – زبان انگليسي – ژورنال شناسي و غيره

شاخه علوم (Science )

فيزيک – شيمي – رياضي فيزيک – رياضي – الکترونيک
علوم کامپيوتر – رياضي – الکترونيک آمار >رياضي – علوم کامپيوتر
شيمي – گياه شناسي – جانورشناسي شيمي – گياه شناسي – علم محيط زيست
شيمي – جانورشناسي – ميکروبيولوژي علوم تغذيه ( با گرايشهاي مختلف )
اقتصاد – رياضي – آمار بيوتکنولوژي – شيمي – جانورشناسي و غيره

رشته هاي بازرگاني:

B.Com خوانده مي شوكه اين گونه مدارک را تا حدي مي توان آن ها را يک ترکيبي خواند به صورت مثالهاي زير:
رياضيات تجاري حسابداري ماليه span style="color: rgb(0, 0, 0);">اقتصاد بازرگاني يا تجاري اصول مديريت

در زمينه هاي علوم پزشكي و دارو سازي بايد گفت كه تقريبا در اين كشور هيچ دوره اي داراي دكتراي پيوسته نمي باشد و دانشجويان بايد مقاطع تحصيلي ليسانس و فوق ليسانس را يكي پس از ديگري سپري كرده و سپس در مقطع دكترا به تحقيق و انجام پژوهش بپردازند و نهايتا با تهيه پايان نامه و ارائه آن به استاد راهنما به دفاع بپردازند اما نحوه ارزشيابي دوره هاي پزشكي در وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي به گونه اي است كه متقاضيان پس از اخذ مدرك ليسانس از دانشگاه هاي هند و سپري كردن يك دوره يك ساله اينترن شيپ در ايران موفق به اخذ مدركs دكتراي رشته تحصيلي شان از اين وزارتخانه خواهند شد.

حمل و نقل

سازمان اتوبوسراني نقش اساسي در جابجايي مردم در داخل و اطراف شهر را دارا مي باشد. کرايه اتوبوس به کارگر داخل اتوبوس در مقابل اخذ بليط ارائه مي گردد، به عبارت ديگر نيازي به تهيه بليط خارج از اتوبوس نمي باشد. هزينه آن تابع مسير و ميزان مسافتي است که مسافر مي خواهد طي کند. پس از اتوبوسراني وسيله اصلي براي جابجايي در داخل شهر به عهده سه چرخه هايي است به نام آتو ريکشا، که ظرفيت آنها حداکثر سه نفر و همواره حالت دربستي دارد. کرايه سه چرخه ها براساس ميزان مسافت طي شده، که توسط تاکسيمتر بر حسب روپيه (باشروع 10 روپيه در ابتدا ) نشان داده مي شود، تعيين مي گردد. لازم به ياد آوري است که به غير از دو وسيله عمومي فوق تعداد قابل توجهي آژانس هاي تاکسي شهري و برون شهري وجود دارد که اين گونه وسيله ها نيز داراي يک هزينه اوليه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طي شده (بسته به نوع وسيله نقيله و دارا بودن يا نبودن کولر ) محاسبه مي گردد.

هزینه زندگی در شهر

بعد از تصمیم گرفتن برای آمدن به هند مهمترین کار برنامه ریزی مالی است زیرا که هر فرد باید تقریاً تمام هزینه حداقل یکسال تحصیلی را به همراه داشته و یا به صورت دوره ای دریافت کند. این که به طور متوسط هزینه هر فرد چه مقدار خواهد بود بستگی به شیوه زندگی خودش دارد . ولی در مورد هزینه هایی مانند خانه، ایاب و ذهاب و خورد و خوراک به شکل زیر می باشد.
هزینه زندگی شامل هزینه اجاره خونه ، آب ، برق ، گاز و تلفن ، اشتراک کابل تلویزیون و اشتراک اینترنت ، هزینه های خوراک و پوشاک و…… است. میانگین هزینه زندگی در شهر حیدرآباد ۲۵۰۰۰۰تومان در ماه است.
برای تهیه مسکن در هر شهر ابتدا باید به این نکته توجه نمود که محل تحصیل کدامیک از دانشگاهها است . فصلي كه دانشجويان مي آيند پيدا كردن خانه چندان راحت نيست.
ياد آوري: Rs. مخفف روپيه هند ميباشد و تقريباَ معادل بيست تومان است و هر دلار تقريباَ چهل و پنج روپيه ميباشد.
دانشجويان جديد در سال اول معمولا حدود 2000تا 3000 دلار هزينه برای خريد وسائل و وديعه خانه و کلاٌ جا افتادن دارند.هزينه هاي ثايت از قبيل هزينه هاي اجاره مسکن، آب، برق، گاز و تلفن، اشتراک کابل تلويزيون و اشتراک اينترنت هزينه هاي خوراک، پوشاک، اياب و ذهاب روزانه هزينه هاي تحصيلي هزينه هاي مسافرت بين شهري و يا بين المللي هزينه دارو و درمان
هزينه هاي متفرقه از قبيل هزينه هاي غذاخوري هاي داخل شهر و غيره،هزينه هاي ثابت هزينه خوراک، پوشاک، لوازم بهداشتي و اياب و ذهاب روزانه

كرايه خانه و اقامت دائم

کرايه خانه براي يك دانشجو از ثبت نام در دانشگاه هم واجب تر است. براي كرايه خانه عجله كنيد چون در فصلي كه دانشجويان مي آيند پيدا كردن خانه چندان راحت نيست. معمولا كرايه خانه توسط مشاوران خانه انجام ميشود اين مشاوران را با پرسيدن از مغازه داران هر محله ميتوان پيداكرد. و معمولا براي پيدا كردن يك خانه تا مبلغ 1 ماه كرايه و قرارداد كرايه براي يازده ماه بسته ميشود. مبلغ وديعه معادل 2 تا 10 ماه كرايه ميباشد. البته در بعضي مناطق اخذ وديعه مرسوم نيست و صاحب خانه كرايه 11 ماه را به طور يكجا يا در 2 قسط طلب ميكند. هزينه آب در هند رايگان است و هزينه برق و تلفن به عهده مستاجر ميباشد. معمولا مبلغي هم براي شارژ ساختمان در نظر گرفته ميشود كه احتمالا به عهده صاحب خانه است.
به عنوان امكانات اقامتي ديگر ميتوان به خوابگاه دانشگاه هم اشاره كرد هرچند بعضي از دانشجويان اقامت در خوابگاه را ترجيح ميدهند اما اكثريت كرايه خانه را انتخاب ميكنند. معمولا هر دو يا سه دانشجو يك خانه را اجاره ميكنند كه بسيار اقتصادي است به افرادي كه اين روش را انتخاب ميكنند توصيه ميشود در هنگام خريد وسايل هر نفر به تنهايي يك وسيله بخرد و مثلاَ يخچال شريكي نخرند تا هنگامي كه خواستند به هم خانه بودن با هم خاتمه دهند مشكلي براي تقسيم وسايل و حساب و كتاب نداشته باشندرا به عنوان كمسيون در يافت ميكنند. براي تهيه وسايل خانه و موتور ميتوانيد از دانشجوياني كه درسشان خاتمه پيدا كرده و از هند ميروند خريد كنيد در اين صورت به نفع دو طرف است.
يك امكان اقامتي ديگر هم زندگي با يك خانواده ميباشد كه اصطلاحا پي جي (P.G) گفته ميشود. درصد كمي از دانشجويان اين روش را انتخاب ميكنند.
هزينه اجاره مسکن به شرايط زيادي از جمله مساحت، تعداد خوابهاي آن، نوع طيقه ( طبقه اول، دوم و يا همکف) محله، نوع مسکن از لحاظ اين که ويلاي است يا آپارتماني، مي باشد. (لازم به ذکر است که بدليل رطوبت و مسايل بهداشتي معمولا ايرانيان مقيم تمايلي به اجاره کردن طبقه همکف ندارند و توصيه نيز نمي شود). دراين بخش فقط به هزينه اجاره يک خوابه، دو خوابه و سه خوابه پرداخته مي شود.
 هزينه سه خوابه، بسته به نوع محله بترتيب متوسط، خوب و عالي متغير می باشد.اجاره يک خوابه تفاوت معني داري با دو خوابه ندارد.
لازم به ذکر است که در همه موارد هزينه اجاره منازل آپارتماني حدود 20 تا 50 درصد از منزل هاي معمولي بيشتر مي باشد.
نکته مهم در خصوص اجاره کردن يک منزل براي سکونت توجه به ميزان پيش پرداختي است که مستاجر بايد در ابتداي عقد اجاره نامه بپردازد. ميزان وديعه يا پول پيش عبارت از 10 ماه اجاره مورد توافق بوده و مبلغ مذکور پس از پايان دوره اجاره نامه عينا به مستاجر مسترد مي گردد.
به غير از اجاره کردن، امکان رهن نيز وجود دارد اما از آنجا که بازپس گرفتن مبلغ کلان از موجر بعضا کاري ساده نبوده لذا رهن کامل توصيه نمي گردد. نکته قابل توجه، نظر به اين که نرخ بهره بانکي در اين کشور بسيار پايين ( حداکثر 5.5 درصد براي پس اندازهاي بلند مدت و 3.5 درصد در مورد کوتاه مدت) لذا صاحبان مسکن تمايل چنداني به وديعه بالاتر و اجاره کمتر ندارند مگر در مواردي که فرد مشکل مالي داشته باشد که در اين صورت نيز پس گرفتن وديعه در پايان دوره مي تواند با مشکل مواجه گردد.

هزینه تلفن

هزينه متغير تلفن تابع ميزان مکالمات اضافي است که مشترک از آن استفاده مي نمايد و هزينه مکالمات خارجي ( هر دقيقه مکالمه با ايران بستگي به زمان مکالمه، 25 روپيه در زمان پرترافيک و 18 روپيه از ساعت 11 شب به بعد)، توصيه مي گردد. که مشترک از گرفتن خط اشتراک با امکانات مکالمه خارج از کشور صرفنظر و فقط تلفني با امکان مکالمه داخلي تهيه نمايد. هرگاه تمايل به مکالمه با خارج از کشور داشته باشد مي تواند از کارت هاي تلفني که در دفاتر پستي ارائه مي گردد، بدون اين که نيازي به دفاتر مخابراتي خارج از منزل مراجعه گردد در هر ساعتي از روز يا شب از تلفن در اختيار، استفاده نمايد.

بيمه خدمات درماني

هر دانشجو پس از بيمه كردن خود و خانواده مبلغ 300 دلار به ازاي هر فرد از وزارت علوم دريافت و بموجب آن مي تواند از كليه خدمات درماني در بيمارستانهاي درجه اول هند تا سقف 000/300 روپيه در سال استفاده نمايند.
اخذ برگ مفاصا حساب مالياتي كليه كساني كه بيش از 4 ماه در هند اقامت داشته باشند مكلف هستند در هنگام خروج از هند از بخش ماليات بر درآمد خارجيان اداره ماليات بر درآمد هند گواهي مبني بر عدم اشتغال در هند دريافت نمايند مدارك لازم براي مفاصا حساب مالياتي:

1ـ اصل گذرنامه 2ـ اصل بليط هوايي يا زميني 3ـ فرم درخواست گواهي مالياتي 4ـ دفترچه اقامت 5ـگواهي اشتغال به تحصيل

گواهينامه رانندگي

خذ گواهينامه رانندگي دو مرحله دارد مرحله اول گواهينامه موقت است كه نياز به امتحان ندارد و شش ماه اعتبار دارد و مرحله دوم كه قبل از خاتمه شش ماه بايد براي آن اقدام كرد و در يك امتحان بسيار آسان شركت نمود،دائم و داراي اعتبار پانزده ساله است.
براي اخذ گواهينامه كافيست از همان فروشگاهي كه موتور ميخريد در خواست كنيد. گواهينامه را در هند لايسنس ميگويند و هزينه اخذ گواهينامه براي دو مرحله حدو 800 روپيه ميباشد.
نكته ديگر آنكه هرچند در صد تصادفات در هند كم است اما حتي المقدور از كلاه ايمنی استفاده کنيد.

خرید وسائل نقلیه

براي رفت آمد راحت ترين و اقتصادي ترين وسيله موتور سيكلت است. نگران نشويد در هند موتور يك وسيله عمومي است و بدرستي و احتياط از آن استفاده ميشود حتي اساتيد دانشگاه نيز از اين وسيله براي رفت آمد استفاده ميكنند.به هر حال امكان خريد اتومبيل هم هست و قيمت آن نسبت به ايران ارزانتر است ولي هزينه بنزين بسيار بالاست.براي خريد موتور يك استراتژي اصلي و جود دارد و آن كم مصرف بودن است.
از خريد موتورهايي مانند كاينتيك و وسپا خودداري كنيد چون بسيار پر مصرف ميباشند. موتورهاي 4 زمانه بهترين انتخاب هستند. براي خانمها هم موتورهايي مانند اسكوتي و سفاير و هوندا اكتيوا مناسب هستند.
به دانشجويان توصيه ميكنيم از ابتدا يك موتور صفر كيلومتر بخرند كه در طول چند سال استفاده هزينه نگهداري چنداني را متقبل نشوند ، قيمت يك موتور صفر كيلومتر بين 25 تا 60 هزار روپيه است. بر عكس آنكه توصيه ميكنيم براي كرايه خانه عجله كنيد در مورد خريد موتور با بررسي و تحقيق فراوان اقدام كنيد.

برای خرید اتومبیل راه های گوناگونی پیش روی خود دارید :

رفتن به بنگا های اتومبیل SHOW ROOM

مراجعه به سایت های

http://www.indiaautomobile.com
http://www.carwale.com

مراجعه به شرکت DR.CAR

این شرکت در مرکز شهر قرار دارد که دارای پارکینگی پر از انواع ماشین با مدل های متفاوتی می باشد.شما پس از انتخاب ماشین از طریق خود شرکت می توانید با صاحب خودروتلفنی صحبت کنید و سر یک قیمت به توافق برسید و مزایای این شرکت این است که تمام کارها را خودشان انجام میدهند و درصدی هم که از شما بابت کارمزد می گیرند به ازای هر ۲میلیون و۴۰۰هزار تومان قیمت خودرو مبلغ ۳۵هزار تومان می گیرندو ۵۰هزار تومان هم بابت انتقال سند ازتون می گیرند ولی مزیت اصلی این شرکت این است که برای این که کسی بتواند ماشینش را برای فروش به این شرکت بدهد باید حتما تست فنی داده و اگر مشکل تعمیراتی عمده ای مثل روغن سوزی یا چپی بودن ماشین داشته باشد خود شرکت خودرو را قبول نمی کند .پس شما می توانیدمطمئن باشید که مشکل بزرگی خودرو نداشته و تمام مشکلات کوچک ماشین را در یک لیست تحویل داده و اگر هم بخواهیدهمان جا تست فنی هم میگیرند.کل این مراحل هم چند ساعت بیشتر وقت نمیگیرد و همان روز شما ماشین را تحویل می گیرید.

نمایندگی های فروش

این نمایندگی ها در کنار ارائه خدمات به مشتریان گاه ماشین های خیلی خوبی برای فروش ارائه میکنند .من تمام ماشین های دوستان را با شرایطی عالی از این نمایندگی ها خریداری نموده ام.

گواهی نامه

در اسرع وقت اقدام به اخذ گواهينامه كنيد در ضمن شما ميتوانيد گواهينامه خود در ايران را بين الملي كرده و در اينجا نيز استفاده كنيد و همچنين اگر وسيله شما موتور سيكلت ميباشد حتماً از كلاه ايمني استفاده كنيد.

تخفیف بلیط هواپیما

دانشجویانی که در کنسولگری ایران در حیدرآباد ( رايزني فرهنگي ج .ا.ا ، حيدر آباد )
تشکیل پرونده دهند می توانند از تخفیف بلیط هواپیما استفاده نمایند به اینصورته که ابتدا به شماره ۰۰۹۱۲۲۲۲۰۴۵۸۲ دفتر هواپیمایی ایران ایر در بمبی تماس گرفته و بلیط را رزرو می کنند بعد از یکی دو روز یک ایمیل تایید یه ارسال می شود، بایک پرینت ازش از این ایمیل به همراه گواهی اشتغال به تحصیل به دفتر کنسولگری می روید و یک گواهی برای تخفیف دریافت می کنید .

رستورانها

چنانچه تاكنون به هند سفر نكرده باشيد از متفاوت بودن رستورانهاي هند متعجب ميشويد. چون بر اساس تعاليم هندو اكثر رستورانها تنها غذاهاي گياهي عرضه ميكنند كه اصطلاحاَ Veg ناميده ميشوند. و برخي رستورانها هم غذاهاي گوشتي عرضه ميكنند كه اصطلاحاَ Non-Veg خوانده ميشوند. اتفاقا در بنگلور و بمبئي بسياري از رستورانهاي غير گياهي صاحباني ايراني مسلمان يا زرتشتي دارند. غذاهاي چيني هم در هند بسيار پر طرفدارند و معمولا با ذائقه ايراني نيزسازگار ميباشند. در بنگلور همچنين رستورانهاي معروفي مانند مك دونالد و پيتزا هات و KFC شعبه دارند.
نكته ديگر طعم غذاهاي هنديست كه بسيار تند و با ادويه فراوان طبخ ميشوند.
بعضا به نظر ميرسد كه غذا مخلوطي ازمقدار زيادي فلفل و ادويه با مقدار كمي مواد ديگر است.البته پس از مدتي به اين طعم تند عادت ميكنيد و متوجه ميشويد غذاهاي هندي بسيار لذيذ ميباشند. و كم كم حالتي پيدا ميكنيد كه غذايي كه كم ادويه باشد به شما نمي چسبد.!!! از ميان غذاهاي گياهي هند غدايي به نام ماسالودوسا كه از آرد برنج وسيب زميني و مخلفات تهيه ميشود براي مبتديان مناسب تر است.
از ميان غذا هاي گوشتي: از ميل كردن چيكن برياني و چيكن تندوري غافل نشويد. البته در هر رستوراني كه ميرويد به هنگام سفارش غذا تذكر دهيد كه غذاي بدون فلفل برايتان بياورد در اين صورت ميتوانيد يك غذاي تند اما معتدل را ميل كنيد.!!!!
يك ياد آوري در مورد چاي ضروري به نظر ميرسد، چاي در هند هميشه همراه با شير و ادويه هايي مانند زنجبيل، هل و فلفل سياه تهيه ميشود و بسيار مطبوع است. اما اگر نپسنديديد ميتوانيد قهوه را جايگزين كنيد.
همچنين رستوران های ايرانی با بهترين غذاها درهند موجود است و برای دانشجويان ايرانی نيز تخفيف ويژه ای قائل می باشند.
همچنين اشخاصی هستند که برای دانشجويان غذاهای ايرانی درست می کنند و به درب خانه هايشان می برند، که نرخ غذا در زير آمده است:يک وعده غذا 1250 روپيه در ماه دو وعده غذا : 2500 روپيه در ماه

توصيه: ريسك خريد غذا از اغذيه فروشي هاي كنار خيابان را قبول نكنيد.

توصيه هاي بهداشتي

نسبت به تزريق واكسن هپاتيت بي در يكي از مراكز درماني اقدام كنيد.
در صورت آسيب ديدگي و زخم حتما واكسن كزاز تزريق كنيد. واكسن كزاز را اصطلاحا تي تي اينجكشن ميگويند.
از نوشيدن آب غير جوشيده و حتي آب لوله كشي خودداري كنيد. تنها آب جوشيده يا تصفيه شده بنوشيد همچنين مي توانيد از آب معدني كه در بسته بندي هاي مختلف و با بهاي مناسب به وفور يافت ميشود استفاده كنيد.

نسبت به راههاي جلوگيري از سرايت ويروس اچ آي وي دقت لازم را مبذول فرماييد.
هنگامي كه سر حال نيستيد يا موقعي كه خيلي سر حال هستيد رانندگي نكنيد!!!!
با توجه به دوري از خانواده و زندگي دانشجويي رژيم غذايي خود را به خوبي برنامه ريزي كنيد.
در صورت بروز مشكل يا بيماري جدي به يك مركز در ماني معتبر مراجعه كنيد.
در مجموع جاي هيچ نگراني نيست چون سطح دانش پزشكي هند و كيفيت داروها در اين كشور بسيار بهتر از ايران است. و از طرفي دانشجويان از بيمه برخوردارند

ایالت‌ها و ناحیه‌های هند

سیاست

حکومت هند را بزرگترین دموکراسی جهان می‌نامند. استقلال هند (که در آن هنگام پاکستان، بنگلادش و نپال را هم دربر می‌گرفت.) در ۱۵ اوت ۱۹۴۷ (۲۳ مرداد ۱۳۲۶) اعلام شد. جواهر لعل نهرو که «پاندیت» به معنی «معلم» خوانده می‌شد و یکی از بزرگ‌ترین رهبران جنبش استقلال هند از کنگره ملی هند بود به عنوان اولین نخست‌وزیر هند انتخاب شد.

قانون اساسی هند در سال ۱۹۴۹ به تصویب رسید و از ۲۶ ژانویه ۱۹۵۰ به اجرا درآمد که از آن هنگام تاکنون بدون تغییر اساسی با موفقیت اجرا شده‌است. این قانون به دولت‌های ایالتی اختیارات گسترده‌ای اعطا کرده‌است. در نظام سیاسی هند، نخست وزیر بالاترین مقام اجرایی کشور است و رئیس جمهور مقامی تشریفاتی است که معمولاً از میان چهره‌های دارای محبوبیت گسترده در سراسر کشور انتخاب می‌شود.

حزبی که اکثریت آرا را در انتخابات به دست آورد، نخست وزیر را تعیین می‌کند و با احزاب ائتلافی هیئت دولت را تشکیل می‌دهد. رئیس جمهور از جمعبندی آراء نمایندگان مجالس مرکزی و ایالتی از میان کاندیداهای احزاب تعیین می‌گردد. کمیسیون انتخابات این کشور یک نهاد مستقل دولتی است که اختیار کامل در تشخیص شرایط برگزاری و نظارت کامل بر برگزاری انتخابات را دارد. حداقل سن قانونی رای دهندگان ۱۸ سال است.

قوه مقننه هند دربرگیرنده دو مجلس با نام‌های لوک سابا (مجلس عوام) و راجیاسابا (مجلس سنا) ست. نمایندگان راجیا سابا ۲۵۰ نفرند که ۱۲ تن را رئیس جمهور و بقیه را نمایندگان مجالس ایالتی برمی‌گزیند. سناتورها باید در زمینه ادبیات، علم، هنر و مسائل اجتماعی متخصص باشند. همچنین ریاست جلسات این مجلس با معاون رئیس جمهور است. لوک سابا ۵۴۵ نماینده دارد که ۵۳۰ تن با رای مستقیم شهروندان و ۱۳ تن از ۷ فرمانداری کل انتخاب می‌شوند، ۲ نفر را نیز رئیس جمهور از میان بریتانیایی‌های هندی تبار برمی‌گزیند. نخست وزیر از سوی حزب حاکم در مجلس لوک سابا معرفی می‌شود.

اولین انتخابات سراسری هند در ۱۹۵۲ برگزارشد. از آن زمان تا سال ۱۹۶۷ حزب کنگره پیوسته بیش از ۷۳٪ کرسی‌های لوک سابا را در اختیار داشت، اما پس از آن احزاب دیگر به ویژه حزب ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا و احزاب ایالتی رشد چشمگیری را در محبوبیت خود شاهد بوده‌اند.

تنها یک بار وقفه‌ای در روند دمکراسی این کشور ایجاد شد، آن هم در اواخر دهه ۱۹۷۰ که درگیری‌های داخلی منجر به اعلام حالت فوق‌العاده از سوی ایندیرا گاندی و در نهایت سرنگونی دولت وی توسطارتش شد. گفتنی است یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی از ایندیرا گاندی برنامه‌های او برای ترویج تنظیم خانواده به منظور کاهش رشد سرسام‌آور جمعیت بود.

احزاب مهم

بیش از ۷۰۰ حزب سیاسی در هند وجود دارد که به سه گروه ملی، منطقه‌ای (ایالتی) و محلی تقسیم می‌شوند. از میان آنها حزب کنگره، حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و حزب کمونیست مارکسیست هند (CPI-M)، از بزرگترین احزاب به‌شمار می‌روند.

حزب کنگره ملی هند (INC) در سال ۱۸۸۵ تأسیس شد و در سال ۱۹۱۴ با ورود مهاتما گاندی به این حزب دوره جدیدی در فعالیتهای آن آغاز گردید. گاندی با رهبری حزب کنگره پرچمدار نهضت استقلال هند شد و در اثر مبارزات این حزب، سرانجام هند در سال ۱۹۴۷ به استقلال رسید. حکومت هند پس از استقلال، بیش از چهار دهه در دست حزب کنگره قرار داشت.

حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) که در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد، طی ۲۰ سال به تدریج از قدرت چشمگیری برخوردار گردید. پس از واقعه تخریب مسجد بابری، این حزب توانست طی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ قدرت را در دست داشته باشد. این حزب اگرچه مجدداً قدرت را به حزب کنگره واگذار کرد، ولی همچنان به عنوان یک رقیب جدی برای حزب کنگره باقی ماند.
هند یک جمهوری فدرال است که از زمان استقلال، دولتی مردم‌سالار داشته‌است. سیاست هند در قبضهٔ میانه-چپ‌روها، کنگره ملی هند (INC)، راستی‌ها، حزب(Bharatiya Janata (BJP، چپی‌ها، حزب کمونیست هند (CPI)، حزب کمونیست هند (مارکسیست) و تعدادی حزب منطقه‌ای که یا میانه-راست و یا میانه-چپ هستند. با وجود طیف سیاسی گسترده و مختلف این احزاب، لزوم تشکیل دولت ائتلافی برای ایجاد حکومت، افزایش افراد طبقهِ اجتماعی متوسط که خواستار لیبرال شدن وکنترل کسری سالانه به‌ویژه در سطوح دولتی هستند، به‌این معنا است که تمامی احزاب سیاسی دیدی متعادل نسبت به اصلاحات اقتصادی دارند.
دادگاه عالى بمبئى
ساختمانى زيبا از دوران انگليس
كرافت ماركت ـ بازار تاريخى بمبى
پارک برينداوان ـ ميسور

نظام قضایی

هند به تبعیت از حقوق انگلستان از نظام حقوقی کامن لا پیروی می‌کند. تشکیلات قضائی این کشور نیز با وجود پذیرش فدرالیسم در قانون اساسی بسیار منسجم است و تمایل زیادی به یکپارچگی دارد. سلسله مراتب دادگاه‌ها دراین کشور به این صورت است:

دیوان عالی (Supreme Court of India)
دادگاه عالی ایالتی(The High Court)
دادگاه تالی (Subordinate court)

دادگاه‌های تالی دارای شعب کیفری و حقوقی می‌باشند و در سطح شهرها فعالیت می‌کنند البته در روستاها خانه‌های انصاف (پنجایات) نیز وجود دارد که معتمدین محلی به حل اختلاف از طریق کدخدامنشی مبادرت می‌کنند.

دیوان عالی هند از یک رئیس و ۲۵ قاضی عضو تشکیل می‌شود که توسط رئیس جمهور پس از مشورت با رئیس دیوان و وزرای کابینه انتخاب می‌شوند، رئیس دیوان نیز از سوی رئیس جمهور با مشورت قضات دیوان ودادگاه‌های عالی ایالتی تعیین می‌شود. دیوان عالی این کشور از لحاظ گستردگی اختیارات در موقعیت کم‌نظیری قرار دارد، این دیوان نقش نگهبان قانون اساسی را ایفا می‌کند و توان لغو قوانین مجلس فدرال و مجالس ایالتی را داراست و در موارد اختلاف میان دولت فدرال و دولت‌های ایالتی رای دیوان حرف آخر را می‌زند. این دیوان به مانند مجلس لردان انگلیس بالاترین مرجع پژوهش در کشور است و در مواردی که حکم اعدام صادر شده، استیناف از دیوان به شکل یک حق پذیرفته شده‌است.

علاوه بر این قوه قضائیه از قوه مقننه کاملاً مستقل است، حقوق و مزایای قضات و مخارج نظام قضائی از ردیف بودجه مجزائی تامین می‌شود که مستلزم رای گیری در پارلمان نیست، مجلس حتی از بحث درباره اختیارات و تصمیمات قضات دیوان عالی و دادگاه‌های عالی ممنوع است مگر زمانی که پیشنهاد برکناری قاضی توسط رئیس جمهور مطرح شود و مجلس با دو سوم آراء آن را تصویب کند.
موقعیت راهبردی

در قاره آسیا یک بازی ۴ نفره بین چین، هند، ژاپن و ایالات متحده آمریکا در جریان است. هند عضو ناظر پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. هند با رهبران چین برای رفع اختلافات مرزی وارد مذاکره شده‌است. چین هم قصد دارد با دور زدن اتحاد ژاپن و آمریکا و دنبال کردن سیاست «دیپلماسی نامتقارن» جایگاه نوینی در عرصه جهانی برای خود تعریف کند. پرفسور یانگ بایون، کارشناس مرکز تحقیقات آسیا و اقیانوس آرام در دانشگاه بیدا در پکن می‌گوید: «ما با هند نقاط مشترک بسیاری داریم از جمله تمدنی درخشان، دوران تحقیر استعماری و جمعیت بالا» او با ارائه این فهرست می‌خواهد نشان دهد که بین این دو غول آسیایی تجانس بیش از تفاوت است.

بازگشایی گذرگاه‌های مرزی به ویژه گذرگاه ناتو لا (Nathu la pass) – که در ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و زمانی یکی از راههای ارتباطی معروف جاده ابریشم بوده‌است – پس از ۵۰ سال نشانگر قدمی بزرگ به جلو در روابط بین دو دولت است. روابطی که بر اثر حمایت سنتی هندی‌ها از خودمختاری تبت و پناه دادن به دالایی لاما رهبر معنوی بودائیان جهان و همچنین اختلافات مرزی کهنه سال‌های متمادی دستخوش تنش‌های همیشگی بود.

 اقتصاد هند

اقتصاد هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. هند به‌رغم رکود اقتصادی جهانی با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از ۸ درصد طی چند سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده‌است. این میزان رشد نزدیک به رشد اقتصادی کشور همسایه آن چین است. طبق سنجشی که طبق برابری قدرت خرید صورت گرفته، اقتصاد هند با داشتن تولید ناخالص داخلی (GDP) ۶۱۱/۳ تریلیون دلار، در مقام چهارم را دارد.[۲] با این وجود میلیون‌ها نفر هنوز در فقر شدید زندگی می‌کنند و درآمد سرانه ۷۲۰ دلار آمریکا برابر با ۳۶۵ پوند در سال است. مشکلات زیربنایی نیز در هند ادامه دارد.

اگرچه هنوز بیش از ۳۴٪ جمعیت هند کمتر از یک دلاردر روز درآمد دارند (رتبه ۲۲ دنیا) و حدود ۸۰٪ مردم با کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند، (رتبه ۱۶دنیا) و بیش از ۳۰۰میلیون نفر در زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اما پیشرفت‌های اقتصادی عظیم این کشور در چند سال اخیر رشد اقتصادی هند را به رقم ۸٪ رسانده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند، در سال‌های اینده هند به رشد اقتصادی ۱۰٪ در سال نیز نائل شود.

اگر روزی نام هند فقر و تنگدستی را به یاد می‌آورد، اکنون پیشرفت‌های اقتصادی و رنسانس علمی این کشور توجه همگان را به خود جلب کرده‌است. مدت‌هاست که سرمایه گذاری‌های عظیم خارجی در این کشور امری عادی به شمار می‌آید و فروش کالاهای هندی در بازارهای جهان به شدت افزایش یافته‌است.

کارشناسان سرآغاز پیشرفت‌های اقتصادی هند را سال ۱۹۹۱ می‌دانند. در این سال مانموهان سینگ وزیر دارایی وقت هند، برنامه‌هایی را برای خروج کشور از اقتصاد برنامه‌ریزی شده به تصویب رساند و به تدریج به‌اجرا درآورد. از آن زمان به‌بعد به‌تدریج قوانین مالیاتیِ دست و پا گیر لغو شدند، قوانین صادرات و واردات کشور تعدیل شدند، امکان سرمایه گذاری خارجی فراهم آمد و امنیت سرمایه‌های داخلی تامین شد. مانموهان سینگ اکنون نخست وزیر هند است و توسعهٔ طرح‌هایی را که خود شروع کرده ادامه می‌دهد. تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند هند تا سال ۲۰۲۰ میلادی پس از آمریکا و چین سومین کشور صنعتی جهان باشد و درامد سرانه کشور به ۵۰۰۰ دلار یعنی دوبرابر میزان فعلی برسد.

پول هندوستان

واحد پول رسمی این کشور روپیه هندوستان است که اجزاء آن پیسه (یک صدم روپیه) می‌باشد. برابری یک دلار آمریکا با پول هند بین ۴۳ تا ۴۷ روپیه در نوسان است.

تجارت خارجی و سرمایه گذاری در هندوستان

هند با اقتصادی بزرگ و نیروی انسانی انبوه، یکی از بهترین و مطلوبترین مقصدها برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) محسوب می‌شود. هند در فناوری اطلاعات و دیگر حوزه‌ها از قبیل قطعات خودکار، محصولات شیمیایی، پوشاک، داروسازی و جواهرات توان بالایی دارد.

هند همیشه یکی از منابع و استعدادها برای سرمایه‌گذاران جهانی بوده‌است، پیش‌از این سیاستهای خشک مربوط به‌سرمایه‌گذاری مستقیم این کشور، مانع بزرگی در این زمینه محسوب می‌شد. اما در مارس ۲۰۰۵، دولت با اصلاح و تعدیل قوانین مربوطه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا حد ۱۰۰٪ را در تجارت و اقتصاد مجاز اعلام کرد.در نتیجه یک سری اصلاحات اقتصادی مثبت و خوش‌بینانه که به منظور حذف نظارت دولت از اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته، هند را به یکی از کشورهای پیشرو در منطقه آسیا-اقیانوسیه تبدیل کرده‌است که با سرعت بالا در حال رشد و پیشروی است.

انرژی

سدها در تأمین انرژی هند سهم به‌سزایی دارند.

در حال حاضر گرانی قیمت نفت با توجه به ذخایر اندک نفتی و نیاز روزافزون کشور در حال توسعه هند به‌انرژی، مهم‌ترین تهدید علیه اقتصاد این کشور به‌حساب می‌آید. هندیها برای رفع این مشکل به دنبال تولید برق هسته‌ای با کمک ایالات متحده هستند.

هند اگرچه در سال ۱۹۷۴ اولین بمب اتمی خود را آزمایش کرد و در سالهای اخیر توان هسته‌ای خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داده اما هنوز به تکنولوژی ساخت نیروگاه اتمی دست نیافته‌است.

ایجاد خط لوله و خرید گاز از کشورهای خاورمیانه مانند ایران و قطر از دیگر برنامه‌های این کشور است. هندی‌ها همچنین سابقه‌ای طولانی و موفقیت‌آمیز در استفاده از انرژی‌های نو مانند بیوگاز (تولید گاز از زباله) دارند.

 کشاورزی هندوستان

هند پس از چین دومین کشور دنیا از نظر ارزش تولیدات کشاورزی است. ارزش محصولات کشاورزی این کشور در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۵۰میلیارد دلار برآورد شده‌است.

هند با تولید ۹۷۹٬۰۰۰ تن چای دومین تولیدکننده چای دنیا و چهارمین صادرکننده این محصول پس از کنیا، سریلانکا و چین است. محصول اصلی کشاورزان هندی مانند دیگر کشورهای شرق آسیا برنج است واین کشور پس از چین دومین تولیدکننده برنج دنیاست. فائو در سال ۲۰۰۴ میزان تولید برنج هند را ۱۲۴میلیون تن برآورد کرده بود. هند همچنین رتبه اول دنیا در تولید موز، ارزن، کنف و بادام زمینی و رتبه دوم در تولید ذرت، نیشکر و شاهدانه را داراست.

وجود صدها میلیون راس گاو در هند این کشور را اولین مسکن این حیوان در دنیا ساخته‌است. اگرچه دین هندو خوردن گوشت گاو را ممنوع کرده و اکثر مسلمانان و دیگر ادیان در این کشور هم از خوردن بیش ازحد گوشت آن خودداری می‌کنند، اما از شیر آن‌ها استفاده زیادی می‌شود.

تعطیلات رسمی

در هند به‌طور سراسری تنها سه روز تعطیلی رسمی وجود دارد. اما بجز این سه روز هر یک از ایالت‌ها تعطیلات رسمی جداگانه خود را دارند.
روز فراخور توضیح
۲۶ ژانویه روز جمهوری روز اعلان جنبش جمهوری در هند (سال ۱۹۵۰م).
۱۵ اوت روز استقلال روز استقلال هند از بریتانیا (از سال ۱۹۴۷م).
۲ اکتبر گاندی جایانتی زادروز مهاتما گاندی

با توجه به تنوع زیاد فرهنگی، مذهبی و دینی، ایام مهم ادیان و مذاهب مختلف در این کشور تعطیلات سراسری محسوب می‌شوند. چهار رویداد اسلامی عید قربان، عاشورا، میلاد پیامبر اسلام و عید فطر جزو تعطیلات سراسری هند هستند.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای